Wanbetalers klagen over Incassoregister

AMSTERDAM, 20050419 -- Afgelopen weken verzond Incassoregister.nl 1.000 kennisgevingen per week aan bedrijven die als wanbetaler zijn geregistreerd bij het Incassoregister. Naast betalingen werden ook klachten ontvangen.


Reeds betaald
Bedrijven klagen dat zij ten onrechte zijn geregistreerd omdat zij de factuur (inmiddels) wel betaalden. Soms ging het hier om een administratieve fout, meestal werd de betaling zeer onlangs gedaan. Na ontvangst van de betaling is de incassopost uit het register verwijderd.

Niet voor mij
In enkele gevallen bleek een verkeerd nummer van de Kamer van Koophandel te zijn gebruikt bij het aanmelden van de wanbetaler. In een aantal gevallen bleken bedrijven/schuldenaren zelf (soms al heel lang) een fout nummer op het briefpapier te hebben staan. Deze posten zijn gecorrigeerd.

Onrechtmatige daad
Het opnemen van de gegevens van wanbetalers wordt door een enkeling betiteld als onrechtmatige daad (quod non). De beloofde juridische stappen zien we met vertrouwen tegemoet.

Minder genuanceerde klachten werden ook ontvangen. Schandpaal, NSB-praktijken en Afpersing waren de minder ernstige uitingen. Het zijn steeds beschuldigingen van bedrijven die zich zelf niet aan de afspraken hebben gehouden. Zij kochten een dienst of product en betaalden daar niet voor.

Reacties van schuldeisers wel positief
De reacties van bedrijven die zich hebben aangesloten bij Incassoregister zijn een stuk positiever. 'Eindelijk een methode die geld oplevert', 'Kleine bedragen komen nu ook vlot binnen', 'Op onze facturen staat dat wij zijn aangesloten en sindsdien komen de betalingen een stuk sneller binnen'. En een bijzondere reactie 'Er bleken maar liefst 13 andere vorderingen te bestaan op een door ons gemelde wanbetaler'.