BOVAG

Disclaimer

ABA opent nieuwe weg naar auto-onderhoud

datum: 04-03-2005

Consumenten hebben onterechte twijfels over de kennis en kunde van onafhankelijke autobedrijven. De Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, gaat daar met een campagne wat aan doen. Zo twijfelen autobezitters er aan of die bedrijven wel in staat zijn om technisch hoogwaardig onderhoud en reparatie aan autos uit te voeren, zoals aan airco, ABS en andere elektronische systemen. Het is hen niet duidelijk of die bedrijven wel onderdelen gebruiken van dezelfde kwaliteit als merkonderdelen. Ook vermoeden zij dat onafhankelijke bedrijven geen toegang hebben tot technische informatie en trainingen van fabrikanten. En tot slot menen velen dat de fabrieksgarantie op een nieuwe auto in gevaar komt als die wordt onderhouden door een onafhankelijk bedrijf en niet door een merkkanaal. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek dat in opdracht van de ABA werd uitgevoerd.

De nieuwe Europese regels voor concurrentie in de automobielbranche openen een nieuwe weg naar auto-onderhoud. Voor onderdelen telt in de ogen van Brussel alleen of deze volgens de specificaties van de autofabrikant zijn gemaakt, niet welk merk er op de doos staat. Ook onafhankelijke bedrijven hebben volgens de EU toegang tot technische informatie en trainingen van autofabrikanten. Verder wordt de fabrieksgarantie niet beperkt doordat de auto bij een ander bedrijf dan de merkkanaal in onderhoud is en wordt de klant sinds dit jaar geïnformeerd over terugroepacties. Tot slot beschikken onafhankelijke autobedrijven inmiddels over de modernste informatie- en communicatiemiddelen, zodat zij over de allerlaatste technische informatie voor autos beschikken.

Om alle deze zaken voor de consument stevig te verduidelijken start de ABA een campagne waarin een website centraal staat. Daar kunnen consumenten zelf zien wat de onafhankelijke autobedrijven in hun mars hebben. Projectleider Cees de Boer daarover: met duidelijke pictogrammen kunnen consumenten specifieke eisen stellen aan het onafhankelijke autobedrijf dat ze zoeken. Zowel voor onderhoud en reparatie als voor verkoop. Tijdens het ABA-Jaarcongres op 19 april 2005 wordt de officiële aftrap voor de campagne gegeven.