Ingezonden persbericht


Persbericht

OrangeWing Consulting: "Outsourcing loopt gemakkelijk uit de hand"

Roelofarendsveen, 20 april 2005 - OrangeWing Consulting, een adviesorganisatie gespecialiseerd in veranderprocessen en IT, voorspelt dat de huidige outsourcing-trend gaat omslaan. OrangeWing verwacht dat een toenemend aantal organisaties het heft weer in eigen hand gaat nemen en de IT-ontwikkeling en IT-beheer weer in eigen huis zal halen. Deze mening is echter in tegenspraak met een recent verschenen rapport van marktonderzoekbureau Giarte en Morgan Chambers, waaruit blijkt dat de Nederlandse uitbestedingsmarkt het afgelopen jaar nog met 4 procent is toegenomen tot 20 procent van het totale IT-budget.

Giarte en Morgan Chambers ziet als belangrijkste argumenten voor die toename een verhoopte kostenbesparing, meer mogelijkheden om zich op de kerntaken te richten, meer flexibiliteit in de afname van IT-diensten en een hoger IT-dienstenniveau. De marktonderzoeker gaat ervan uit dat de Nederlandse outsourcingmarkt verder zal groeien. Die verwachting is mede gebaseerd op ervaringen in het Verenigd Koninkrijk, waar in 2002 al 35 procent van het totale IT-budget werd besteed aan outsourcing. Uit het onderzoek blijkt verder dat in Nederland 80 procent van de middelgrote en grote bedrijven al delen van hun IT-dienstverlening uitbesteedt.

OrangeWing Consulting is echter van mening dat het zeer de vraag is of deze organisaties gaan krijgen wat ze verwachten. Het bedrijf voorspelt dat de outsourcing-trend gaat omslaan naar een trend van opnieuw insourcen. Eric ten Harkel, algemeen directeur, stelt vast dat de manier waarop outsourcing wordt ingericht enkele fundamentele ontwerpfouten bevat. "Wij zien er vier: er wordt teveel uitbesteed, de uitbestede diensten worden te vaag gedefinieerd, de migratie loopt fout en de financiėle controle rammelt."

Op dit moment neemt uitbesteding in Nederland dus nog toe, zoals blijkt. Behalve het rekencentrum, de werkplek en het netwerk zijn vaak ook regulerende onderdelen als informatiemanagement niet meer in eigen huis. OrangeWing stelt vast dat de outsourcingspartner over het algemeen te ver bij de business vandaan zit, waardoor vertaling van veranderende of nieuwe businessinzichten naar IT onvoldoende plaatsvindt.

"Juist op dat punt gaat het fout bij de uitbesteding. Na outsourcing ontbreekt de IT-vraagzijde, waardoor de outsourcingspartner deze volgens eigen inzichten gaat invullen. Naar onze mening een gevaarlijke ontwikkeling", waarschuwt Ten Harkel.

'Je moet buiten de deur laten doen wat je zelf niet wenst te begrijpen...Ā’

Om outsourcing goed onder controle te krijgen is het zaak om in Service Level Agreements (SLA's) zoveel mogelijk concrete afspraken vast te leggen. Daarmee wordt het voor beide partijen duidelijk wat ze van elkaar kunnen verwachten. Zodra het lastig wordt om diensten concreet te definiƫren moet besloten worden of uitbesteding van zulke diensten nog zinvol is. Dan is het punt bereikt dat de uitbesteding van die specifieke diensten tot problemen gaat leiden in de uitoefening van de overeenkomst. OrangeWing is van mening dat je juist datgene moet outsourcen wat je zelf niet wenst te begrijpen.

"En als men dan het outsourcings-traject ingaat ontstaat wat wij 'migratie-mist' hebben genoemd", aldus Ten Harkel. "Tijdens de eerste twaalf maanden van de outsourcing loopt meestal een standaardisatie-traject. Dat traject vraagt veel aandacht van het management, en van die aandacht wil men nu juist af. Er onstaat dan een situatie waarbij het 'mistig' is wie nu waar voor verantwoordeljk is."

Bij outsourcing is het zaak om goede en reƫle prijs/prestatieafspraken te maken, waarbij het voor beide partijen zaak is om zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Vaak ontbreekt echter een Total Cost of Ownership -model, waaraan de kosten kunnen worden gerelateerd. En daar waar het TCO-model wel aanwezig is, ontbreekt vaak weer de inbedding van het model in de financiƫle bronsystemen. "Dit ondermijnt elke vorm van prikkeling door een bonus/malus," beweert Ten Harkel.

"Binnen twee jaar zullen organisaties weer overgaan tot insourcing", voorspelt Ten Harkel. "Om de komende periode door te komen hebben wij vier essentiƫle stelregels voor succesvol outsourcen gedefinieerd. Die zijn gebaseerd op een jarenlange ervaring met verbetertrajecten in IT-organisaties."


1. Denk goed na over de uit te besteden IT-systemen en IT-functies met behulp van de OrangeWing sourcing piramideĀ©;


2. Maak heldere afspraken over de afbakening van de IT-diensten en leg deze vast in SLA's en een dienstencatalogus;


3. Stel een TCO-model op, op basis waarvan een heldere bonus/malusclausule kan worden opgesteld;


4. Richt de basisadministraties zodanig in dat de serviceniveaus daadwerkelijk gemeten kunnen worden.

Over OrangeWing Consulting

OrangeWing Consulting is een adviesorganisatie die ondernemingen helpt IT-processen naadloos aan te laten sluiten op de bedrijfsprocessen. OrangeWing doet dat zodanig dat het rendement van de IT investering meetbaar en dus beheersbaar wordt. Dankzij een jarenlange ervaring met verbetertrajecten in IT-organisaties kan OrangeWing helpen bij het oplossen van vraagstukken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. De ervaring van de adviseurs van OrangeWing is opgedaan op velerlei terrein, maar heeft zijn wortels in IT-processen op het gebied van systeemontwikkeling, financiƫle verantwoording en organisatie-inrichting. De consultants nemen het voortouw bij veranderprocessen en schuwen geen vooruitstrevende visie. OrangeWing werkt onder andere voor KLM, ING, Nationale Nederlanden, ABN AMRO, UWV, Delta Lloyd, Fortis Bank, Ministerie van Defensie en het Kadaster.

Voor meer informatie voor de pers:

OrangeWing Consulting

Eric ten Harkel, algemeen directeur

2370 AB Roelofarendsveen

T: (071) 331 16 23

E: eric.ten.harkel@orangewing.nl

Lubbers & De Jong PR
Maartje van Oeveren
Keizersgracht 219
1016 DV AMSTERDAM
T: 020-4210565
F: 020-6388417
E: maartje@l-dj.nl
www.l-dj.nl