Algemene Onderwijsbond

Inspectie lijkt niet op de hoogte van laatste ontwikkelingen

Weinig nieuws in voorzichtig Onderwijsverslag

Utrecht, 20.04.2005 Het onderwijsverslag besteedt dit jaar veel aandacht aan de veiligheidsproblemen op scholen en de kwaliteit van het speciaal onderwijs. Verder is het stuk kritisch ten aanzien van de kwaliteit die scholen en docenten leveren. Milder is het rapport over het overheidsbeleid. Walter Dresscher, voorzitter van de AOb: "Hoewel de Inspectie een onafhankelijk instituut is, lijkt het er op dat het stuk ter goedkeuring aan de minister is voorgelegd".

Algemeen: Er is lof over de prestaties van de leerlingen. Ondanks de tekorten aan goed opgeleide leerkrachten, eigenzinnige leerlingen, veeleisende ouders en de druk die uitgaat van de intensieve aandacht van de media, komt het Nederlandse onderwijs er in internationale vergelijkingen op verschillende onderdelen goed vanaf. Tegelijkertijd worden er diverse pijnpunten gesignaleerd: er wordt teveel gespijbeld zonder dat dit goed wordt aangepakt, leerlingen op scholen voor speciaal onderwijs presteren onder hun kunnen, op veel vmbo-scholen ontbreekt het aan individuele handelingsplannen en is de zorgcapaciteit onvoldoende, leerlingen worden te weinig gestimuleerd exacte vakken te volgen en scholen hebben nog te weinig oog voor het voorkomen van geweld en agressie. Veiligheid: De onderzoeksuitkomsten wijken nauwelijks af van de uitkomsten van onderzoeken van de AOb: er wordt gescholden en er is fysiek geweld. Met name tussen leerlingen. Ten opzichte van leerkrachten blijft fysiek geweld zeldzaam. Het rapport stelt ook dat veel scholen nog veel te weinig structureel werk maken van preventie. Walter Dresscher, AOb: "De AOb is blij dat veiligheid opnieuw aandacht krijgt. Het is en blijft een belangrijk onderwerp. Tegelijkertijd blijkt uit het betreffende hoofdstuk wel dat het rapport eigenlijk al verouderd is als het uitgegeven wordt. Op veel scholen vinden namelijk verbeteringen plaats, maar deze omslag, die op aandringen van de AOb in de CAO's is verankerd, is in het rapport niet terug te vinden." Op initiatief van de AOb staat in de CAO's voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, dat scholen verplicht zijn een schoolveiligheidsplan op te stellen. Dat betekent dat de schoolleiding niet meer eenzijdig een plan kan opstellen, maar dat dit in samenspraak moet met het personeel. Walter Dresscher, AOb: "Het is nu zaak er voor te zorgen dat scholen deze afspraken nakomen, dat zij de opgestelde regels duidelijk communiceren naar de leerlingen en de ouders en dat zij de regels ook daadwerkelijk handhaven. Door nu te schrijven dat scholen het veiligheidsvraagstuk niet grondig genoeg aanpakken, doet de Inspectie geen recht aan deze nieuwe afspraken. Het lijkt alsof de Inspectie deze nieuwe afspraken helemaal niet kent" Speciaal Onderwijs: De kritiek die de Inspectie op het speciaal onderwijs heeft, is volgens de AOb terecht. Er is de laatste jaren veel energie en geld gaan zitten in het opzetten van regionale expertise centra en nieuwe bestuurslagen. Hierdoor is de kwaliteitszorgstructuur nu op orde. Tegelijkertijd heeft de kwaliteit van het onderwijs zelf te weinig aandacht gekregen. Leerlingen worden nu nog te weinig intellectueel uitgedaagd; de lat moet omhoog. Kritiek: Het rapport heeft voorzichtige kritiek op de bezuinigingen op het achterstandsonderwijs en op de afbraak van de kwaliteit van de inburgeringcursussen. Ook staat er dat scholen voldoende middelen moeten krijgen om hun moeilijke werk goed te kunnen doen. Nergens staat of het onderwijs deze middelen, volgens de Inspectie, krijgt. De AOb is van mening dat veel kritiek terug te voeren is op de toegenomen eisen die de maatschappij aan het onderwijsveld stelt, zonder dat daar het benodigde geld voor vrijgemaakt wordt.

Nadere informatie: Marc Mathies, (pers)voorlichter AOb, 030 2989 210 / 06 53 41 01 59
-----------------------

---- --