European Union

IP/05/453

Brussel, 20 april 2005

Europese Commissie keurt publiek-private samenwerking voor Luchthaven Antwerpen goed

De Europese Commissie heeft vandaag beslist haar goedkeuring te hechten aan de oprichting en financiering van een gemeenschappelijke publiek-private onderneming voor de exploitatie van de Internationale Luchthaven Antwerpen te Deurne. De gemeenschappelijke onderneming wordt opgericht door het Vlaams Gewest, drie regionale partners (het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, de GOM Antwerpen en de Hoge Raad voor Diamant) en een via een aanbestedingsprocedure geselecteerde commerciële partner. Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer, verklaarde dat "private knowhow de ontwikkeling en exploitatie van vervoersinfrastructuur ten goede komt" en voegde eraan toe dat "dit project voldoet aan de Europese mededingingsregels en positieve gevolgen zal hebben voor zowel de overheid, de bedrijven als de burgers".

De gemeenschappelijke onderneming wordt belast met de exploitatie van de luchthaven op grond van een concessieovereenkomst, de ontwikkeling van een bedrijvenpark op de terreinen van de luchthaven en de bouw van een tunnel voor de Krijgsbaan, zodat de luchthaven voldoet aan de nieuwe internationale veiligheidsnormen.

Na analyse van het project concludeerde de Europese Commissie dat de publieke bijdrage en participatie in de gemeenschappelijke onderneming verenigbaar zijn met de Europese regels op het gebied van staatssteun. Het beheer van een luchthaven mag dan wel een economische activiteit zijn, toch is de Commissie van mening dat dit project slechts zeer beperkte gevolgen zal hebben voor de handel en de mededinging. Het project past ook binnen het Europese vervoersbeleid en bevordert de handelsactiviteit alsmede de economische, sociale en regionale cohesie in de EU en kan derhalve worden beschouwd als project van gemeenschappelijk Europees belang.

Bovendien werd de omvang van de publieke bijdrage en de keuze van een commerciële privé-partner bepaald via een open en niet-discriminerende openbare aanbestedingsprocedure waarbij alle kandidaten op gelijke voet werden behandeld en de publieke bijdrage tot een minimum werd beperkt.

De Europese Commissie werkt aan nieuwe richtsnoeren voor de toepassing van staatssteunregels op de financiering van luchthavens en aanloopsteun van de overheid voor luchtvaartmaatschappijen met een regionale luchthaven als thuishaven. Deze richtsnoeren moeten meer duidelijkheid en transparantie brengen in de voorwaarden waaronder staatssteun mag worden verleend voor de financiering van luchthavens. Deze richtsnoeren zullen wellicht in de zomer door de Commissie worden goedgekeurd.