IP/05/453
Brussel, 20 april 2005
Europese Commissie keurt publiek-private samenwerking voor Luchthaven
Antwerpen goed
De Europese Commissie heeft vandaag beslist haar goedkeuring te
hechten aan de oprichting en financiering van een gemeenschappelijke
publiek-private onderneming voor de exploitatie van de Internationale
Luchthaven Antwerpen te Deurne. De gemeenschappelijke onderneming
wordt opgericht door het Vlaams Gewest, drie regionale partners (het
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, de GOM Antwerpen en de Hoge Raad
voor Diamant) en een via een aanbestedingsprocedure geselecteerde
commerciële partner. Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Europese
Commissie en commissaris voor vervoer, verklaarde dat "private knowhow
de ontwikkeling en exploitatie van vervoersinfrastructuur ten goede
komt" en voegde eraan toe dat "dit project voldoet aan de Europese
mededingingsregels en positieve gevolgen zal hebben voor zowel de
overheid, de bedrijven als de burgers".
De gemeenschappelijke onderneming wordt belast met de exploitatie van
de luchthaven op grond van een concessieovereenkomst, de ontwikkeling
van een bedrijvenpark op de terreinen van de luchthaven en de bouw van
een tunnel voor de Krijgsbaan, zodat de luchthaven voldoet aan de
nieuwe internationale veiligheidsnormen.
Na analyse van het project concludeerde de Europese Commissie dat de
publieke bijdrage en participatie in de gemeenschappelijke onderneming
verenigbaar zijn met de Europese regels op het gebied van staatssteun.
Het beheer van een luchthaven mag dan wel een economische activiteit
zijn, toch is de Commissie van mening dat dit project slechts zeer
beperkte gevolgen zal hebben voor de handel en de mededinging. Het
project past ook binnen het Europese vervoersbeleid en bevordert de
handelsactiviteit alsmede de economische, sociale en regionale cohesie
in de EU en kan derhalve worden beschouwd als project van
gemeenschappelijk Europees belang.
Bovendien werd de omvang van de publieke bijdrage en de keuze van een
commerciële privé-partner bepaald via een open en niet-discriminerende
openbare aanbestedingsprocedure waarbij alle kandidaten op gelijke
voet werden behandeld en de publieke bijdrage tot een minimum werd
beperkt.
De Europese Commissie werkt aan nieuwe richtsnoeren voor de toepassing
van staatssteunregels op de financiering van luchthavens en
aanloopsteun van de overheid voor luchtvaartmaatschappijen met een
regionale luchthaven als thuishaven. Deze richtsnoeren moeten meer
duidelijkheid en transparantie brengen in de voorwaarden waaronder
staatssteun mag worden verleend voor de financiering van luchthavens.
Deze richtsnoeren zullen wellicht in de zomer door de Commissie worden
goedgekeurd.
European Union