Ingezonden persbericht


Persbericht

Innovatief Mondiaal Toerismeonderzoek Afgerond

Nieuwe benadering voor het meten van het imago van toeristische bestemmingen succesvol

Leuven, Rotterdam, Dubai: 19 April, 2005: De Katholieke Universiteit Leuven en de Erasmus Universiteit Rotterdam, hebben recentelijk een mondiaal onderzoeksproject afgerond waarin het imago van Dubai, Florida, de Kanarische Eilanden, Marokko, Singapore, Vlaanderen and Wales als toeristische bestemmingen werd gemeten. De hoofddoelstelling van het onderzoek was het testen van een nieuwe innovatieve methodologie voor het bepalen van de beelden die consumenten hebben van plaatsen waar ze nog nooit geweest zijn. De studie was onderdeel van een doctoraatsproject dat eind dit jaar in Rotterdam verdedigd zal worden.

In het najaar van 2004 werden bezoekers aan de virtuele reisgemeenschap Travellerspoint.com uitgenodigd om aan het onderzoeksproject deel te nemen. Maar in de plaats van deelnemers traditionele lijsten van 'mee eens / oneens' stellingen voor te leggen, werden respondenten in deze studie gevraagd om hun gedachten te beschrijven in open verhaalvorm. Op de grote hoeveelheid kwalitatieve data van de 1.100 bruikbare reacties werd inhoudsanalyse uitgevoerd door middel van speciale software welke gemodelleerd is op de werking van neurale netwerken bij mensen. Deze gecomputeriseerde inhoudsanalyse maakt een snelle doch nauwkeurige en objectieve analyse van de kwalitatieve data mogelijk, terwijl het tegelijkertijd toestaat om resultaten te kwantificeren en te gebruiken voor statistische procedures. Om het responspercentage te optimaliseren maakten alle participanten kans op een gratis vakantie naar Dubai, dankzij de sponsoring van KLM en Jebel Ali International Hotels, Dubai. In december vorig jaar werd bekend gemaakt dat Ionela Ciuhrii, een 29-jariga vrouwelijke consultant uit Moldova, de winnaar was, mede dankzij de promotionele ondersteuning die ook andere virtuele reisgemeenschappen zoals MeetURplanet.com, Trekshare.com, Mytripjournal.com, and iTravelnet.com gaven tijdens het project.

Ondanks het feit dat men moet veronderstellen dat het gerapporteerde imago van de zeven casusbestemmingen niet representatief is voor de wereldpopulatie, bleek de methodologie een succes. Sommige bevindingen bevestigden de verwachtingen. Zo ligt het imago van Wales en Vlaanderen dichter bij elkaar, evenals dat van de Kanarische Eilanden en Florida, terwijl Singapore en Dubai eerder op zichzelf staan, ondanks het feit dat zij moderniteit delen als één van de kenmerkende eigenschappen als snel ontwikkelende stadstaten. De Kanarische Eilanden en Florida lijken dan weer op Dubai voor zover dat het 'zon, zee en strand'-bestemmingen betreft. Marokko daarentegen is verbonden met Dubai wat betreft het exotische, de Arabische cultuur en de woestijn. De voor de hand liggende referenties voor Vlaanderen hebben betrekking op het feit dat het onderdeel is van België en het 'centrum van Europa'. Ook historische gebouwen en architectuur, chocola, de Vlaamse cultuur en geschiedenis, smalle kronkelende straatjes met kasseien, winkelen, bier, café's en de vriendelijke lokale bevolking zijn vaak genoemde imagoaspecten. Bij Dubai denkt men dan weer vooral aan het exotische wat betreft cultuur en klimaat, moderne architectuur, de woestijn, winkelen, het Arabisch erfgoed en rijkdom. Het warme klimaat en daarmee de attractiviteit als 'zon, zee en strand'-bestemming met exclusieve hotels en winkelcentra, is een imago van Dubai dat vooral in Europa domineert.

Andere resultaten liggen minder voor de hand en zouden interessant kunnen zijn voor de marketingorganisaties die de betrokken bestemmingen promoten. Bijvoorbeeld in het geval van Vlaanderen refereerden respondenten vreemd genoeg regelmatig aan de Franse taal. Bovendien maakte meer dan 14% van de respondenten opmerkingen zoals "ik ben nog nooit in Vlaanderen of West Europa geweest / heb daar nog nooit van gehoord". Dit percentage loopt op tot 21% voor Dubai en 22% voor Wales, terwijl zulke opmerkingen voor de Kanarische Eilanden, Florida en Singapore nauwelijks voorkomen. Dit duidt erop dat Vlaanderen en vooral Dubai en Wales eerder een zwakker imago hebben in vergelijking met andere bestemmingen, waarbij de opmerkingen die respondenten maken een excuus zijn voor het feit dat ze weinig kennis hebben van de bestemming in kwestie. Ook opzienbarend voor Dubai was het feit dat 14% van de respondenten, vooral in Amerika en Europa, opmerkingen maakten over de positie van vrouwen in Moslim / Arabische landen. Er bestaan blijkbaar een aantal mispercepties zoals de veronderstelling van vrouwelijke toeristen in Dubai gesluierd zouden moeten gaan, dat vrouwen in Dubai geen auto mogen rijden of dat je niet veel vrouwen in het openbaar zou zien. Dit is verwonderlijk omdat Dubai juist één van de meest westerse steden in de Golf is en bekend staat om haar kosmopolitisch karakter.

De initiatiefnemer voor het project, Robert Govers, werkt momenteel als onderzoekscoördinator toerisme en economie bij het Steunpunt Toerisme en Recreatie van de K.U. Leuven. Het steunpunt wordt gefinancierd door de Vlaams minister bevoegd voor toerisme. Als voormalig docent aan de Emirates Academy of Hospitality Management, Dubai, heeft de heer Govers al een aantal jaren aan het project gewerkt. Bewetour Professor Dr. Frank M. Go van het Centrum voor Toerisme Management (CTM) in Nederland, superviseert het project samen met Professor Dr. Kuldeep Kumar van Florida International University, Miami. Beide hoogleraren zijn tevens verbonden aan de Erasmus Universitiet Rotterdam. De heer Govers en Professor Go, die ook gewerkt heeft aan universiteiten in de VS, Canada en Hong Kong, zijn opgetogen over de resultaten en de enthousiaste ondersteuning die zij hebben gekregen van de visionaire ondernemingen uit de toeristische sector die bij het onderzoeksproject betrokken zijn geweest.

Voor meer informatie contacteer:
Robert Govers
Onderzoekscoördinator Toerisme en Economie
Steunpunt Toerisme en Recreatie
Docent Marketing en Strategie, Master Toerisme
Katholieke Universiteit Leuven

W. De Croylaan 42
3001 Leuven
België
Tel.: +32 (016) 322 794
Fax: +32 (02) 700 4045
E-mail: rgovers@geo.kuleuven.ac.be
Website: www.steunpunttoerisme.be


---- --