European Union

8124/ 5 (Presse 88) 1

RAAD VAN
DE EUROPESE UN E
NL
Brussel, 21 april 2 5
8124/ 5 (Presse 88)
(OR. fr)

Aanneming van de richtlijn betreffende
oneerlijke handel praktijken
De Raad heeft vandaag een richtlijn aangenomen die oneerlijke handelspraktijken van
bedrijven die de belangen van de consument schaden, verbiedt. Alle amendementen van het Europees Parlement zijn overgenomen (11630/2/04 + ADD 1; 661 /05; 7 60/05 + ADD 1, ADD 2, ADD 3, ADD 4 en ADD 5).

De richtlijn heeft tot doel de bescherming van de consument te versterken en tegelijkertijd de communautaire wetgeving op dit gebied te harmoniseren en aldus de ontwikkeling van grensoverschrijdende activiteiten te stimuleren.

De nieuwe richtlijn bevat ten eerste de criteria op grond waarvan het oneerlijke karakter van een bepaalde handelspraktijk kan worden bepaald, en preciseert ten tweede om welke twee belangrijke vormen van oneerlijke handelspraktijken het gaat: misleidende en agressieve praktijken.


1
De Raad heeft de richtlijn aangenomen tijdens de zitting over concurrentievermogen. Het besluit is genomen met gekwalificeerde meerderheid van stemmen, met de tegenstemmen van de Deense en de Zweedse delegatie. .

8124/ 5 (Presse 88) 2
NL
De aan de richtlijn gehechte lijst van praktijken die onder alle omstandigheden als oneerlijk worden beschouwd, moet in alle lidstaten worden toegepast. Zo worden meer bepaald de volgende praktijken als oneerlijk beschouwd:

­ in reclame kinderen rechtstreeks oproepen te kopen of hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen een geadverteerd product voor hen te kopen; ­ beweren dat een product door een openbare of particuliere instelling is aanbevolen, erkend of goedgekeurd, terwijl zulks niet het geval is; ­ bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd al dan niet onder bijzondere voorwaarden beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;
­ een product promoten dat lijkt op dat van een specifieke fabrikant om de consument opzettelijk te laten denken dat het product van dezelfde fabrikant afkomstig is, terwijl zulks niet het geval is;
­ bedrieglijk beweren of de indruk wekken dat de handelaar niet optreedt ten behoeve van zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep, of zich bedrieglijk voordoen als consument; ­ bedrieglijk de indruk wekken dat voor een bepaald product service na verkoop beschikbaar is in een andere lidstaten dan die waar het product wordt verkocht; ­ een consument die op grond van een verzekeringspolis een vordering indient, om documenten vragen die redelijkerwijs niet relevant kunnen worden geacht om de geldigheid van de vordering te beoordelen, of stelselmatig niet reageren op een desbetreffend schrijven;
­ bedrieglijk de indruk wekken dat de consument een prijs heeft gewonnen, wint of zal winnen door een bepaalde handeling te verrichten, terwijl er in feite geen prijs bestaat, ofwel terwijl het verrichten van een handeling om een prijs te krijgen afhankelijk is van de verplichting van de consument om een bedrag of kosten te betalen. De lidstaten treffen de nodige maatregelen om de consumenten op de hoogte te brengen van de nationale wettelijke bepalingen die met het oog op de omzetting van deze richtlijn zijn vastgesteld en het bedrijfsleven aan te moedigen de consumenten in kennis te stellen van hun gedragscodes. .

8124/ 5 (Presse 88) 3

De nieuwe bepalingen moeten twee en een half jaar na bekendmaking van de richtlijn in het Publicatieblad van de EU in alle lidstaten worden toegepast. In deze richtlijn worden de volgende richtlijnen geactualiseerd:
* bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten (Richtlijnen 84/45 /EEG en 97/7/EG);

* het doen staken van inbreuken in het raam van de bescherming van de consumentenbelangen (Richtlijn 98/27/EG);

* verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten (Richtlijn 2 2/ 5/EG).

We t s t r a a t 1 7 5 B ­ 1 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( ) 2 2 8 5 9 5 4 8 / 3 1 9 F a x : + 3 2 ( ) 2 2 8 5 8 2 press.office@consilium.eu.int http://ue.eu.int/Newsroom