STICHTING TM AWARD ECHIE

Persbericht
Breda, 12 april 2005

Internationale prijs moet impuls zijn voor verantwoord gebruik merknamen en logo's:

Uitreiking eerste TM Awards Echie voor sterkste merk in de Benelux

In het Breda's Museum wordt op vrijdag 22 april voor de eerste keer de TM Award Echie uitgereikt. De TM Award Echie is een gloednieuwe brancheprijs voor het sterkste merk in de Benelux. De prijs is een initiatief van de Stichting TM Award Echie en wordt dit jaar uitgereikt in twee categorieën: de publieksprijs en de vakjuryprijs. Doel van de TM Award Echie is een branchegerichte award in het leven te roepen die uitgroeit tot de meest prestigieuze prijs in de Benelux op het gebied van merken.

De Stichting TM Award Echie wil het verantwoord gebruik van merken, logo's merknamen en modellen stimuleren. De stichting doet dit onder andere door prijzen toe te kennen aan de (rechts-)persoon met een sterk merk, logo, merknaam of model. De stichting heeft daartoe de TM Awards Echie Vakjury in het leven geroepen, bestaande uit mr Joost Bol (directeur Rabobank Breda), Frank Tiesing (directeur van Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd), Simon Vuyk (auteur en TV-producent, Amsterdam), mr Peter Mannaerts (notaris, Breda) en Louk Varossieau (managing partner van Greenwood Varossieau & Co, Den Haag). Bedoeling is de TM Award Echie eens per twee jaar uit te reiken.

De TM Award Echie 2005 wordt op 22 april uitgereikt in twee categorieën: Publiek en Vakjury. De prijs bestaat uit een gestileerde bokaal, gemaakt van gepolijst staal. De prijs is een ontwerp van beeldend kunstenaar John Rijnen.

TM Award Echie Publiek
Via internet (www.stemechie.com of www.tmaward.nl) heeft de stichting TM Award Echie in totaal vijftig merken en logo's uit de Benelux voorgelegd aan het publiek, dat via deze website haar stem kan geven. Uit de tien merken die de meeste stemmen verwerven, selecteert de jury de eerste vijf. De jury beoordeelt de merken op 'frisheid', bekendheid en het juridisch kader waarbinnen het merk is beschermd. Alle vijf ontvangen ze een Diplome d' Honneur, maar de winnaar ontvangt de allereerste TM Award Echie voor het beste merk in de Benelux.

TM Award Echie Vakjury
De tweede categorie is de vakjuryprijs. Hiervoor stelt de vakjury haar eigen criteria vast. Dit eerste jaar wordt gekeken vanuit het thema 'De man met z'n merk'. Welke man heeft het merk waaraan hij verbonden is het best en zo consequent mogelijk in de markt gezet? Hiervoor heeft de Stichting een voorselectie gemaakt waarover de jury zich beraadt. Voor deze bijzondere prijs zijn na een voorselectie inmiddels vijf personen genomineerd:

Jort Kelder, hoofdredacteur Quote magazine
Jan des Bouvrie, Jan des Bouvrie design
Aad Ouborg, Princess Houshold Appliances
Jack Spijkerman, presentator VARA-programma Kopspijkers Michel Perridon, Trust Computer Products

De jury zal de eerste tot en met de vijfde plaats selecteren en haar keuze bij de prijsuitreiking motiveren. Ook hier wordt aan alle genomineerden een Diplome d' Honneur uitgereikt en uiteraard de TM Award Echie 2005 voor de winnaar.

Programma
De uitreiking van de TM Award Echie 2005 vindt plaats op vrijdag 22 april 2005 vanaf 16.00 uur in het Breda's Museum in Breda. Tijdens een feestelijk programma, gepresenteerd door NET5-presentatrice en cabaretière Anousha Nzume, zal prof. mr. Antoon Quaedvlieg, autoriteit op het gebied van intellectueel eigendomsrecht, een inleiding verzorgen over de boeiende aspecten van Sterke Merken. Na een verrassende wending zullen de winnaars van de TM Award Echie 2005 in de beide categorieën feestelijk bekend worden gemaakt. Het volledige programma ziet er als volgt uit.

16.00 Ontvangst en rondgang in Breda's Museum aan de Parade in Breda
16.30 Opening door Anousha Nzume
16.35 Inleiding door Prof. Mr. Antoon Quaedvlieg over het Echte Merk
17.25 De Verrassende Wending en uitreiking awards 18.00 Afsluitende informele borrel bij hoofdsponsor Merk-Echt BV, dat eerste lustrum viert.

Sponsors
Hoofdsponsor van de TM Award Echie 2005 is het Bredase merkenbureau Merk-Echt BV. Met het initiatief tot de oprichting van de Stichting TM Award Echie viert Merk-Echt BV z'n eerste lustrum. In deze periode heeft Merk-Echt zich heel snel gevestigd in de Top 3 van merkenbureaus in Nederland en de Top 4 in de Benelux (uitgaande van het aantal Benelux merkdeponeringen per jaar). Nederland kent zo'n tweehonderd merkenbureaus.

Naast hoofdsponsor Merk-Echt wordt de uitreiking van de TM Award Echie 2005 ondersteund door Braincard, Van de Water, Breda's Museum, Golden Tulip Keyser en Medicas.

(Einde persbericht)

Noot voor de redactie (