FloraHolland
Rozenveredelaarslunch op FloraHolland
FLORAHOLLAND (22 apr. 2005) - Woensdag 20 april organiseerde
FloraHolland voorafgaand aan de Rozendag een aparte bijeenkomst met de
veredelaars van snijrozen. In totaal waren 27 deelnemers aanwezig om
elkaar te spreken over de rozenpositie op FloraHolland, de
ontwikkelingen in de noviteiten en manieren om de levenscyclus van het
product roos te verlengen.
Het creëren van vraag naar (nieuwe) cultivars is de belangrijkste
doelstelling voor zowel de veredelaars als FloraHolland. De juiste
producten zoeken voor de juiste koopkracht bepaalt het succes van
transactie en daarmee het rendement voor de kweker en weer indirect de
veredelaar. Het inzichtelijk hebben van diversiteit van de koopkracht
en deze kennis gebruiken is dan ook essentieel voor een goede
ketensamenwerking. Een samenwerking die FloraHolland nadrukkelijk
opzoekt met kweker en veredelaar.
Introducties
Middels FloraHolland Intro Point, is de laatste jaren veel aandacht
besteed aan het introduceren van cultivars. Succesfactoren worden
geanalyseerd, testmarkten (kennisuitwisseling) georganiseerd en
internationale aandacht verworven voor nieuwe soorten. De
kennisuitwisseling met kweker en veredelaar staan daarin centraal. In
een korte presentatie zijn de introducties toegelicht.
FlorConcepting
Naast het introduceren van noviteiten, blijkt dat nieuwe producten
niet altijd behoefte zijn van consumenten. Bestaande producten op een
andere manier gepresenteerd, kunnen leiden tot vraag bij een nieuwe
doelgroep. Deze concepten kunnen zich beperken tot verpakkingen, maar
kunnen ook leiden tot een heel nieuw afzetconcept. Op deze manier
wordt de levenscyclus verlengt en is er meer rendement te halen uit
een gewas.
Ook hier wil FloraHolland ondernemers ondersteunen. FloraHolland heeft
daarom naast de introductie-activiteiten ook besloten kwekers en
veredelaars te ondersteunen in conceptontwikkeling. Deze dienst
'FlorcCncepting' is eveneens ondergebracht bij FloraHolland Intro
Point.
Met name door de fusie van FloraHolland in 2002, is de koopkracht op
de tribunes en middels het Bemiddelingsbureau enorm toegenomen in
grootte en met name ook in variëteit. De groei van het aanbod is
eveneens hard gegroeid, maar blijft nog altijd achter op de groei van
de koopkracht. Kopers op FloraHolland moeten nog steeds uitwijken voor
de inkoop van rozen, om voldoende voorzien te worden. Op FloraHolland
worden jaarlijks 1,4 miljard stelen rozen verhandeld. Hiermee komt het
marktaandeel rozen van FloraHolland uit op 41,7 procent. In totaal
voeren 530 telers rozen aan.
---