FloraHolland


Rozenveredelaarslunch op FloraHolland

FLORAHOLLAND (22 apr. 2005) - Woensdag 20 april organiseerde FloraHolland voorafgaand aan de Rozendag een aparte bijeenkomst met de veredelaars van snijrozen. In totaal waren 27 deelnemers aanwezig om elkaar te spreken over de rozenpositie op FloraHolland, de ontwikkelingen in de noviteiten en manieren om de levenscyclus van het product roos te verlengen.
Het creëren van vraag naar (nieuwe) cultivars is de belangrijkste doelstelling voor zowel de veredelaars als FloraHolland. De juiste producten zoeken voor de juiste koopkracht bepaalt het succes van transactie en daarmee het rendement voor de kweker en weer indirect de veredelaar. Het inzichtelijk hebben van diversiteit van de koopkracht en deze kennis gebruiken is dan ook essentieel voor een goede ketensamenwerking. Een samenwerking die FloraHolland nadrukkelijk opzoekt met kweker en veredelaar.

Introducties
Middels FloraHolland Intro Point, is de laatste jaren veel aandacht besteed aan het introduceren van cultivars. Succesfactoren worden geanalyseerd, testmarkten (kennisuitwisseling) georganiseerd en internationale aandacht verworven voor nieuwe soorten. De kennisuitwisseling met kweker en veredelaar staan daarin centraal. In een korte presentatie zijn de introducties toegelicht.

FlorConcepting
Naast het introduceren van noviteiten, blijkt dat nieuwe producten niet altijd behoefte zijn van consumenten. Bestaande producten op een andere manier gepresenteerd, kunnen leiden tot vraag bij een nieuwe doelgroep. Deze concepten kunnen zich beperken tot verpakkingen, maar kunnen ook leiden tot een heel nieuw afzetconcept. Op deze manier wordt de levenscyclus verlengt en is er meer rendement te halen uit een gewas.

Ook hier wil FloraHolland ondernemers ondersteunen. FloraHolland heeft daarom naast de introductie-activiteiten ook besloten kwekers en veredelaars te ondersteunen in conceptontwikkeling. Deze dienst 'FlorcCncepting' is eveneens ondergebracht bij FloraHolland Intro Point.

Met name door de fusie van FloraHolland in 2002, is de koopkracht op de tribunes en middels het Bemiddelingsbureau enorm toegenomen in grootte en met name ook in variëteit. De groei van het aanbod is eveneens hard gegroeid, maar blijft nog altijd achter op de groei van de koopkracht. Kopers op FloraHolland moeten nog steeds uitwijken voor de inkoop van rozen, om voldoende voorzien te worden. Op FloraHolland worden jaarlijks 1,4 miljard stelen rozen verhandeld. Hiermee komt het marktaandeel rozen van FloraHolland uit op 41,7 procent. In totaal voeren 530 telers rozen aan.


---