Leefbaar Utrecht

Persbericht
22 april 2005

Leefbaar Utrecht: Grote zorgen om naderende uitkleding Randstadspoor rond Utrecht

In het Utrechts Nieuwsblad van 13 april j.l. stond een kort, maar uiterst opmerkelijk artikel over Randstadspoor met de veelzeggende titel "Weinig kans op extra treinen Randstadspoor". Hierin werd gemeld dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet meer van plan is om het aantal stoptreinen rondom Utrecht uit te breiden, tot grote teleurstelling van verkeerswethouder Van den Bergh overigens.

Als dit bericht juist is, dan is sprake van een enorme ommezwaai in het beleid. Het was altijd de bedoeling dat Randstadspoor een metro-achtig treinsysteem zou worden met extra stations en een verviervoudiging van het aantal stoptreinen. Daarmee zou de frequentie verhoogd worden van stoptreinen om de 30 minuten nu, naar om de 7,5 minuten in de nabije toekomst. Maar volgens het artikel wil het ministerie deze halfuur frequentie nu handhaven en dan is er in de ogen van Leefbaar Utrecht geen sprake meer van een metro-achtig systeem.

Consequenties
Dit voornemen van V&W heeft zeer grote consequenties voor het gemeentelijke verkeer- en vervoerbeleid. Alleen al door de groei van de stad Utrecht zal het aantal af te leggen kilometers aanzienlijk stijgen. De wegen in de stad hebben al jaren geleden hun capaciteitslimiet bereikt. Bovendien loopt Nederland achter vergeleken met alle ons omringende landen, waar men al veel eerder heeft gekozen voor snelle en hoogfrequente stedelijke spoorwegsystemen. Een vergroting van de capaciteit van het regionale en stedelijke spoor is in de ogen van Leefbaar Utrecht dan ook broodnodig, ook op het te vernieuwen Utrecht Centraal Station, waar het aantal treinen zou moeten stijgen van ongeveer 54 per uur naar ongeveer 75 per uur en er ook nog eens een achterstand ingehaald moet worden, omdat er al jaren met grote regelmaat treinen vóór het station moeten wachten.

Als de Rijksoverheid weigert om extra capaciteit te verlenen aan het railvervoer, wordt automatisch de druk vergroot om de capaciteit van het wegvervoer uit te breiden. Zo zal dit bijvoorbeeld consequenties hebben voor het geplande transferium Lage Weide. De rit van stadsrand naar stadshart wordt dankzij een overstap op hoogfrequente stoptreinen veel korter vergeleken met de hele route per auto. Maar dit alternatief wordt om zeep geholpen als de frequentie van die stoptreinen een half uur blijft in plaats van de tot nog toe genoemde frequentie van 7,5 minuten. Daarmee wordt de druk om alsnog extra wegen aan te leggen vergroot.

Gelet op het bovenstaande heeft Leefbaar Utrecht vandaag de volgende vragen gesteld aan het College van burgemeester en wethouders van Utrecht:


1 Is het bericht juist dat het ministerie niet meer van plan is om het aantal stoptreinen uit te breiden tot 8 per uur, zoals altijd de bedoeling was van Randstadspoor?


2. Zo ja, welke consequenties heeft dit voor het gemeentelijke verkeersbeleid en hoe denkt het College de andere overheden te houden aan de afspraken over Randstadspoor?


3 Zo ja, komt dit omdat de geplande uitbreiding van Utrecht Centraal Station wellicht te mager is?


4 Zo nee, hoe wordt de aanzienlijke capaciteitsuitbreiding gerealiseerd op het te vernieuwen Utrecht Centraal Station?