Ingezonden persbericht

Het veranderende gezicht van Klarendal

De sociale en culturele veranderingen van een Arnhemse volkswijk

ARNHEM, 20050411 -- Het veranderende gezicht van Klarendal is een fototentoonstelling in de St. Jans Kerk aan de Hoflaan in Arnhem waarin de sociale en culturele veranderingen van een Arnhemse volkswijk op een unieke wijze in beeld zijn gebracht. De tentoonstelling is te bezichtigen vanaf 22 april t/m 22 mei 2005 in de St. Jans Kerk aan de Hoflaan te Arnhem


Het veranderende gezicht van Klarendal is een fotografisch tijdsdocument van de veranderingen op sociaal-cultureel gebied in Klarendal, waarbij het heden wordt vergeleken met de situatie van 50 tot 100 jaar geleden. De gebouwen staan er nog, maar de wijk is een multiculturele samenleving geworden. Het heden wordt voortdurend geconfronteerd met het verleden. Op een heel eigen manier wordt het integratievraagstuk in beeld gebracht.
Geen feiten en cijfers, maar beelden voor en door de huidige en voormalige bewoners. Hierdoor wordt ingespeeld op het thema "Mijn cultuur - Jouw cultuur" en brengt de tentoonstelling een stuk cultureel erfgoed uit de eigen leefomgeving onder de aandacht van 'oude' en 'nieuwe' wijkbewoners.

De expositie omvat ongeveer vijftig actuele foto's van de wijk, vergezeld van foto's uit het Gemeentearchief en van bewoners, die vijftig tot honderd jaar geleden op dezelfde plaatsen in Klarendal zijn gemaakt. De foto's geven samen een verrassende toelichting op de ontwikkeling van een Nederlandse arbeiderswijk in de eerste helft van de vorige eeuw tot de multiculturele wijk, die Klarendal vandaag de dag is.

De jongste foto's zijn gemaakt door Bijan Seylsepour, opgeleid aan de kunstacademie Den Haag en gespecialiseerd in sociale documentatie. Bijan is op zoek gegaan naar de veranderingen in Klarendal en kwam al snel tot de ontdekking dat de wijk zich bij uitstek leende voor de fotografie die hij voor ogen had.

Zijn werk toont een verwantschap met fotografen als Martin Parr en Ed van der Elsken. Omdat Bijan Seylsepour in een niet Nederlandse-Westerse cultuur is opgegroeid leidt dit tot een bijzondere fotografische kijk op de veranderingen in Klarendal. De koppeling van verleden en heden in Klarendal legt hij op een mooie, boeiende en subtiele manier vast.

De tentoonstelling is mede tot stand gekomen met financiële steun van Gemeente Arnhem in het kader van het actieplan Cultuurbereik 'Mijn cultuur - Jouw cultuur', de provincie Gelderland, het Gelders Archief, Historisch Klarendal en St. Janskerk in Arnhem.

Tevens is grote dank verschuldigd aan de bewoners die bereid waren hun medewerking te verlenen aan dit project en hun vertrouwen stelden in de fotograaf. Zonder hen had Bijan tenslotte de foto's nooit kunnen maken

Muzikale omlijsting tijdens de opening: "De Troubadours", een muzikaal duo gevormd door de Griek Pano Psathas, die de gitaren en de zang voor zijn rekening neemt (géén Bouzouki) en de Nederlander Carlos Macumba, die de percussie (tamboerijns, bekkens, triangel, trommeltjes enz.) verzorgt.




Ingezonden persbericht