STICHTING TM AWARDS ECHIE

Aad Ouborg en MyLeaseCar.nl winnen eerste TM Awards Echie

Persbericht
Breda, donderdag 21 april 2005

Aad Ouborg en MyLeaseCar.nl winnen TM Awards Echie voor sterkste merk Benelux

Aad Ouborg (Princess Household Services) en MyLeaseCar.nl (General Electric) zijn de winnaars van de allereerste TM Awards Echie. De TM Award Echie is een gloednieuwe brancheprijs voor het sterkste merk in de Benelux. De prijs is een initiatief van de Stichting TM Award Echie en wordt uitgereikt in twee categorieën: de publieksprijs en de vakjuryprijs. Doel van de TM Award Echie is een branchegerichte award in het leven te roepen die uitgroeit tot de meest prestigieuze prijs in de Benelux op het gebied van merken. De Echies 2005 worden vrijdag 22 april vanaf 16.00 uur uitgereikt tijdens een feestelijk programma in het Breda's Museum in Breda.

De Award
De Stichting TM Award Echie wil het verantwoord gebruik van merken, logo's merknamen en modellen stimuleren. De stichting doet dit onder andere door prijzen toe te kennen aan de (rechts-)persoon met een sterk merk, logo, merknaam of model. De stichting heeft daartoe de TM Awards Echie Vakjury in het leven geroepen, bestaande uit mr Joost Bol (directeur Rabobank Breda), Frank Tiesing (directeur van Museum voor Grafische Vormgeving De Beyerd), Simon Vuyk (auteur en TV-producent, Amsterdam), mr Peter Mannaerts (notaris, Breda) en Louk Varossieau (managing partner van Greenwood Varossieau & Co, Den Haag). De TM Award Echie wordt eens per twee jaar uitgereikt, voor het eerst op 22 april 2005, en wel in twee categorieën: Vakjury en Publiek. De prijs bestaat uit een gestileerde bokaal, gemaakt van gepolijst staal. De prijs is een ontwerp van beeldend kunstenaar John Rijnen.

De winnaars
Jury award
De Stichting TM-Awards Echie heeft voor de jury award in totaal vijftig merken/producten uit de Benelux gecombineerd met de personen die het betreffende merk/product dragen. Uit deze lijst zijn vijf personen door de vakjury genomineerd: Jort Kelder (hoofdredacteur Quote magazine), Jan des Bouvrie (Jan des Bouvrie design), Jack Spijkerman (VARA-programma Kopspijkers), Michel Perridon (Trust Computer Products) en de uiteindelijke winnaar Aad Ouborg (Princess Household Appliances). De winnaar is geselecteerd via het geven van punten op basis van vaste criteria: bekendheid combinatie persoon/merk, reputatie in de markt, deponering in Benelux, dynamiek, innovatie en actualiteit.

Winnaar Aad Ouborg uit Breda is president-directeur van Princess Household Appliances, producent van huishoudelijke apparaten. Volgens de jury heeft Aad Ouborg (45) de award te danken aan het 'op geheel eigen en uitgekiende wijze werken aan de naamsbekendheid van zijn merk'. Ouborg steekt nauwelijks geld in grote reclamecampagnes maar besteedt zijn budget onder het motto 'Ondernemen is Entertainment' aan bijvoorbeeld Circus Renz, zwemster Inge de Bruijn en het organiseren van benefietachtige, spraakmakende evenementen waarbij vaak veel bekende Nederlanders aanwezig zijn.

Publieksaward
Tot afgelopen woensdagmiddag kon het publiek via internet (www.stemechie.com of www.tmaward.nl) drie favorieten kiezen uit in totaal vijftig merken en logo's uit de Benelux. In totaal zijn 423 stemmen in drie weken tijd uitgebracht. Uit de tien merken die de meeste stemmen verwierven, selecteerde de jury de eerste drie. De jury beoordeelde de merken op originaliteit, 'frisheid', herkenbaarheid en het juridisch kader waarbinnen het merk is beschermd. Het beeldmerk dient als zodanig eenvoudig herkenbaar te zijn, en ook in al zijn vormen te reproduceren zijn.
Winnaar is geworden het product/merk MyLeaseCar.nl (www.myleasecar.nl) van General Electric Fleet Services BV in 's-Hertogenbosch. Volgens de jury is General Electric met het merk MyLeaseCar.nl in staat om met één enkel beeld duidelijk te communiceren waar het om gaat. Het beeldelement van het label is fris, heeft een duidelijke typografie en heeft een positieve identiteit.

Programma uitreiking
De uitreiking van de TM Award Echie 2005 vindt plaats op vrijdag 22 april 2005 vanaf 16.00 uur in het Breda's Museum in Breda. Tijdens een feestelijk programma, gepresenteerd door NET5-presentatrice en cabaretière Anousha Nzume, zal prof. mr. Antoon Quaedvlieg, autoriteit op het gebied van intellectueel eigendomsrecht, een inleiding verzorgen over Sterke Merken. Na een verrassende wending worden de winnaars van de TM Award Echie 2005 in de beide categorieën feestelijk bekendgemaakt. Het programma:
16.00 Ontvangst en rondgang in Breda's Museum aan de Parade in Breda
16.30 Opening door Anousha Nzume
16.35 Inleiding door Prof. Mr. Antoon Quaedvlieg over het Echte Merk
17.25 De Verrassende Wending en uitreiking awards 18.00 Afsluitende informele borrel bij hoofdsponsor Merk-Echt BV, dat eerste lustrum viert.

Sponsors
Hoofdsponsor van de TM Award Echie 2005 is het Bredase merkenbureau Merk-Echt BV. Met het initiatief tot de oprichting van de Stichting TM Award Echie viert Merk-Echt BV z'n eerste lustrum. In deze periode heeft Merk-Echt zich heel snel gevestigd in de Top 3 van merkenbureaus in Nederland en de Top 4 in de Benelux (uitgaande van het aantal Benelux merkdeponeringen per jaar). Nederland kent zo'n tweehonderd merkenbureaus.

Naast hoofdsponsor Merk-Echt wordt de uitreiking van de TM Award Echie 2005 ondersteund door Braincard, Van de Water, Breda's Museum, Golden Tulip Keyser en Medicas.

Einde persbericht

Noot voor de redactie (