Rabobank Nederland

Start training Digitaal Betalingsverkeer voor blinden en slechtzienden

25 april 2005

Visio Het Loo Erf en Rabobank ontwikkelen unieke training

Begin april is de (pilot)training Digitaal Betalingsverkeer van start gegaan voor mensen met een visuele beperking met als doel ze wegwijs te maken in het digitale betalingsverkeer. De training is ontwikkeld door Visio Het Loo Erf en de Rabobank. Rabobank Foundation leverde een financiële bijdrage. Deelnemers leren gedurende een dag hoe het betalingsverkeer te regelen met de computer. In Nederland zijn zo'n 650.000 personen met een visuele beperking, hiervan zijn er 165.000 geheel blind.

Voor mensen met een visuele beperking heeft de Rabobank het pakket Rabobank Telebankieren Extra, oorspronkelijk bedoeld voor zakelijke klanten, toegankelijk gemaakt. Er maken op dit moment zo'n 3.000 personen gebruik van. De laatste tijd is een toenemende vraag ontstaan naar trainingen. Tot op heden bestonden deze nog niet. Dit blijkt ook uit het grote aantal inschrijvingen voor Digitaal Betalingsverkeer. "Onder deze doelgroep zijn er altijd personen die het telebankieren zelf aanleren middels de demo, maar er zijn natuurlijk ook mensen die een extra steuntje in de rug goed kunnen gebruiken", aldus Raquel Wanrooij, projectleider bij de Rabobank. "We vinden het belangrijk dat niemand uitgesloten wordt van deelname aan het betalingsverkeer en voelen het als onze sociale plicht iedereen daarin te faciliteren".

Visio Het Loo Erf is een landelijk revalidatiecentrum voor slechtziende en blinde mensen die willen (re)integreren in de maatschappij. Het centrum richt zich op volwassenen met een visuele beperking die een zodanig meervoudige hulpvraag hebben dat zij intensieve revalidatie nodig hebben om (weer) in het dagelijkse leven en/of hun werk te kunnen functioneren. Het doel is altijd gericht op het bevorderen van de maatschappelijke integratie.
Visio Het Loo Erf is een onderdeel van Visio, Landelijke Stichting Slechtzienden en Blinden. Visio ondersteunt mensen die visuele of visuele en bijkomende beperkingen hebben in hun wens tot zelfstandig leven, leren, wonen en werken.

Naast de beschreven training heeft de Rabobank meer producten voor visueel beperkten, zoals rekeningafschriften in braille, folders in braille of ingesproken op audio-cd en in grote letters. En natuurlijk het pratende Chipknip-oplaadpunt. Het eerste exemplaar werd vorig jaar geïnstalleerd bij Visio Het Loo Erf in Apeldoorn. Inmiddels zijn de pratende Chipknip-oplaadpunten te vinden op meer dan 30 plaatsen in Nederland.

Slechtzienden en blinden die geïnteresseerd zijn in de training Digitaal Betalingsverkeer kunnen contact opnemen met de afdeling Intake van Visio Het Loo Erf via telefoonnummer 055 580 08 00 of een e-mail sturen naar info@looerf.nl