Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG: WETSVOORSTELLEN BESTUURLIJKE BOETE TE MAGER

Het kabinet is vrijdag 22 april akkoord gegaan met de wetsvoorstellen bestuurlijke boete voor

kleine ergernissen in het publieke domein (zogenaamde APV lijst), fout parkeren/stilstaan en andere lichte verkeersovertredingen. De VNG pleit voor uitbreiding van het pakket om bestuurlijke boetes op te leggen. Handhaving van overtredingen van bouw- en milieuregels en te hard rijden en door rood rijden zijn volgende de VNG overtredingen die ook in aanmerking moeten komen voor bestuurlijke handhaving.

Uitbreiding pakket noodzakelijk

Hoewel het erop lijkt dat de beide wetsvoorstellen tegemoet komen aan een lang gekoesterde wens van gemeenten plaatst de VNG dus vraagtekens bij de omvang van het pakket. De VNG heeft er altijd voor gepleit om de lijst van APV overtredingen uit te breiden met andere overtredingen uit de APV maar ook overtredingen in de sfeer van bouw- en milieuvoorschriften. Bovendien heeft de VNG ervoor gepleit om de tekst van de Gemeentewet dusdanig te wijzigen dat ook overtredingen die worden genoemd in wetten en provinciale verordeningen onder de bestuurlijke boete zouden komen te vallen. Daarnaast is nu nog onduidelijk wat er met de zogeheten 24-uurs verantwoordelijkheid voor gemeenten gaat gebeuren. De VNG heeft herhaaldelijk aangegeven dat het met name voor de kleinere gemeenten moeilijk/onmogelijk zal zijn om een handhavingsapparaat op orde te moeten brengen dat 24 uur per dag de verantwoordelijkheid draagt voor het optreden tegen kleine ergernissen.

Niet alleen bij parkeerovertredingen hebben gemeenten meer armslag nodig om de handhaving in het kader van gemeentelijk parkeerbeleid aan te kunnen pakken. In het kader van verkeersveiligheid willen gemeenten ook kunnen optreden tegen lichte snelheidsovertredingen en tegen het door rood licht rijden. Het feit dat de politie niet handhaaft tegen snelheidsoverschrijdingen in bijv. 30 km gebieden frustreert niet alleen het gemeentelijk, maar ook het rijksbeleid op het gebied van verkeersveiligheid.

Wetsvoorstellen

Gemeenten krijgen de mogelijkheid zelf boetes op te leggen voor het overtreden van gemeentelijke verboden en voorschriften (vastgelegd in hun verordeningen). Zij zijn niet verplicht tot invoering ervan. Bij kleine ergernissen gaat het om feiten uit de APV die voor veel overlast en verloedering kunnen zorgen. Bijvoorbeeld graffiti, hondenpoep, wildplassen of het verkeerd parkeren van fietsen. Ook wordt de gemeentelijke boete ingevoerd voor fout parkeren/stilstaan van motorvoertuigen, en waarschijnlijk ook voor kleine verkeersovertredingen als fietsen over de stoep. Hier hebben gemeenten echter géén keuzevrijheid.

AMvB

Voor welke overtredingen een gemeentelijke boete precies mogelijk wordt, zal later in een Algemene Maatregel van Bestuur worden vastgelegd. De politie blijft wel bevoegd ook tegen dit soort overtredingen op te treden, al zal de prioriteit voor de handhaving hiervan bij de gemeenten komen te liggen. De boetes zijn maximaal 340 euro. De opbrengst gaat naar de gemeenten. Zij kunnen hiermee een deel van de handhaving van de regels betalen. Wie het niet eens is met een boete die de gemeente oplegt, kan volgens de normale procedures eerst bezwaar aantekenen bij de gemeente, en vervolgens in beroep bij de rechter.

De wetsvoorstellen worden momenteel naar de Tweede kamer gezonden. Bij de behandeling van de wetsvoorstellen door de Tweede Kamer zal de VNG uitbreiding van het pakket onder de aandacht brengen. De VNG zal u op de hoogte houden van het verloop van het traject. Binnenkort informeert de VNG de leden via een ledenbrief over de invoering van de wetsvoorstellen en de gevolgen voor gemeenten.