Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: FEZ. 2005/783
datum: 25-04-2005
onderwerp: Instelling Voedsel en Waren Autoriteit als baten-lastendienst

Bijlagen: 4

Geachte Voorzitter,


1. Inleiding en samenvatting
Op grond van de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 leg ik u hierbij mijn voornemen voor om met ingang van 1 januari 2006 over te gaan op het instellen van een dienst die het baten-latenstelsel voert, te weten de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Deze voorhangprocedure houdt in dat het besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht van de Tweede Kamer van de Staten-Generaal. Indien de Kamer binnen 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen zich uitspreekt tegen het voorgenomen besluit, wordt het besluit niet aangenomen.
Het kabinet is, gehoord het positieve oordeel van de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen, met mij van mening dat de VWA heeft aangetoond te kunnen voldoen aan de specifieke beheersregels die gelden voor een baten-lastendienst.


2. Ministeriële verantwoordelijkheid
Met de introductie van baten-lastendiensten binnen de Rijksoverheid is de mogelijkheid gecreëerd om met behoud van de volledige ministeriële verantwoordelijkheid de beperkingen in de bedrijfsvoering, die goede prestatieafspraken in de weg staan, weg te nemen. Deze diensten kenmerken zich door een resultaatgericht besturingsmodel in combinatie met een baten-lastenadministratie. De ministeriële verantwoordelijkheid bij baten-lastendiensten houdt in dat de minister door het parlement ter verantwoording kan worden geroepen voor het gehele handelen van de dienst. Als minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) zullen mijn bevoegdheden ten aanzien van de VWA volledig intact blijven.


3. Waarom de overgang naar baten-lastendienst De VWA bestaat op dit moment uit drie onderdelen. Het is de bedoeling hiervan één organisatie te maken. De drie betreffende organisatie-onderdelen voeren elk al een baten-lastenstelsel.

De VWA/RVV en de VWA/KvW zijn respectievelijk 3 en 5 jaar een baten-lastendienst, de VWA/CE heeft de status van tijdelijke baten-lastendienst. Door de fusie van de drie onderdelen tot één VWA is het een logische vervolgstap om de baten-lastenbenadering ook op de gehele organisatie toe te passen.
Een baten-lastenstelsel heeft diverse voordelen. Ten eerste leidt het baten-lastenstelsel tot meer transparantie in de bedrijfsvoering en tot meer inzicht in de doelmatigheid. Ten tweede worden met behulp van het baten-lastenstelsel de kosten direct gekoppeld aan de producten. In samenhang met het resultaatgerichte besturingsmodel biedt dit de mogelijkheid om de VWA te sturen en bekostigen op basis van de prestaties die het levert. Bovendien wordt de vergelijkbaarheid van de prestaties over de jaren heen vergemakkelijkt.
Ten derde geeft het baten-lastenstelsel meer mogelijkheden aan het management van de VWA om de meest doelmatige mix van arbeid en kapitaal te kiezen. Daarbij schept het betere voorwaarden voor een doelmatig activabeheer doordat de investeringen in het verleden mede bepalend zijn voor de jaarlijkse kosten. Door een beperkte mogelijkheid tot reservering biedt het baten-lastenstelsel de mogelijkheid om een buffer te vormen om fluctuaties in de exploitatie op te vangen. Een en ander leidt tot een grotere flexibiliteit in de bekostiging van de organisatie. Ten vierde bevordert het baten-lastenstelsel een zakelijke relatie tussen de baten-lastendienst en het moederdepartement. Er kunnen met de baten-lastendienst afspraken gemaakt worden over de hoeveelheid en de kwaliteit van de te leveren producten en de daaraan verbonden prijs. Vervolgens wordt daar achteraf verantwoording over afgelegd. Dit kan bijdragen aan de verbetering van zowel de doelmatigheid als de doeltreffendheid van de beleidsuitvoering.


4. De wijze waarop de dienst voldoet aan de instellingsvoorwaarden Om de status van baten-lastendienst te verkrijgen, moet worden voldaan aan de twaalf instellingsvoorwaarden die staan beschreven in de 'Wegwijzer baten-lastendiensten'.
De praktijk leert dat het toepassen van de instellingsvoorwaarden een groot veranderproces is. Niet alleen voor de dienst zelf, maar ook voor haar omgeving. Het is meer dan alleen het formuleren van een papieren werkelijkheid. Het resultaatgericht werken moet 'tussen de oren' komen te zitten bij zowel de baten-lastendienst als haar omgeving.

Om aan deze instellingsvoorwaarden te voldoen is binnen de VWA een aparte projectorganisatie opgezet. De instellingsproducten zijn in overleg met het Begeleidingteam Verzelfstandigingen (Bifi-team) totstandgekomen. Het voldoen aan de instellingseisen maakt onderdeel uit van een groter veranderproces bij de VWA, namelijk de daadwerkelijke fusie en reorganisatie van de VWA/RVV, VWA/KvW en de VWA/CE.

De VWA heeft in het kader van de 'groenlichtmeting' de instellingsdocumenten voorgelegd aan de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen. Inmiddels heeft de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen het groene licht gegeven om de voorhangprocedure richting de Tweede Kamer te starten.

Als bijlage treft u een overzicht aan van de instellingsvoorwaarden en een korte toelichting welke aanpak de VWA heeft gehanteerd om hieraan te voldoen. Tevens zijn de managementafspraken met de eigenaar en de opdrachtgevers bijgevoegd. De achterliggende stukken over de instellingsvoorwaarden liggen ter inzage bij de griffie.


5. Doelmatigheid en nulmeting
Zoals gezegd de instelling van een baten-lastendienst wordt met beoogd de doelmatigheid van de dienst te vergroten. De VWA zal de doelmatigheid van de dienst monitoren. Hiervoor hanteert ze doelmatigheidsindicatoren per productensoort (inspecties, monsters, keuringen). De belangrijkste indicator is de kostprijs per inspectie, keuring of monster. Simpel gezegd is een lagere prijs per product een teken dat de organisatie doelmatiger werkt, bij een gelijkblijvende kwaliteit.

Om dit aan te tonen worden drie kwaliteitsindicatoren gebruikt. Voor inspecties en monsters zijn dit ten eerste de tijdsduur ervan en ten tweede het percentage afwijkingen van de inspecties ten opzichte van de vastgestelde norm in de voorcalculatie. Voor keuringen telt, als derde indicator, het percentage toegekende bezwaarschriften op facturen en werkzaamheden van de VWA. Tevens is een toename van de kwaliteit, bij een gelijkblijvende kostprijs, een indicatie van een doelmatige uitvoering.

Voor een goede analyse van de doelmatigheid van een baten-lastendienst is het van belang dat voorafgaand aan de start een nulmeting wordt uitgevoerd. Met behulp van deze nulmeting kan vervolgens de jaren erna worden gekeken of inderdaad de doelmatigheid van de dienst is toegenomen. Gedurende 2005 wordt informatie die hiervoor relevant is bijgehouden in de managementsrapportagesystemen. Een eerste indicatie van doelmatigheidsverandering zullen dezelfde indicatoren voor het jaar 2006 zijn. In dezelfde periode hebben ook andere processen invloed op de doelmatigheid, te weten de fusie, de reorganisatie, het afstoten van werkzaamheden en het veranderen van het takenpakket door de invoering van EU-verordeningen. Een meer precieze vergelijking zal liggen in de vergelijking tussen 2007 en 2006.


6. Stand van zaken financieel beheer
Een belangrijk kenmerk van het baten-lastendienstmodel is een grotere transparantie ten aanzien van de prestaties en bedrijfsvoering. Mede door deze grotere transparantie krijgt het financieel beheer elk jaar veel aandacht in de rapportage van de Algemene Rekenkamer. De baten-lastendiensten dienen ook het voorbeeld te zijn van goede bedrijfsvoering binnen de rijksoverheid. Derhalve wordt er groot belang gehecht aan het op orde zijn van het financieel beheer van baten-lastendiensten.

Eind januari 2005 is het plan van aanpak financieel beheer vastgesteld. Gezien het feit dat de verschillende VWA-onderdelen reeds beschikken over een baten-lasten administratie is dit plan van aanpak met name gericht op de integratie en afstemming van het bestaande financieel beheer ten behoeve van de VWA 2006.

Het financieel beheer is primair gericht op rechtmatige besteding van begrotingsgelden, de volledigheid van de opbrengstverantwoording en een betrouwbare verantwoording over deze opbrengsten. Het financieel beheer wordt ondersteund door verschillende administratieve systemen van de VWA/RVV, de VWA/KvW en de VWA/CE, de procedures en werkinstructies en de managementrapportages voor sturing en verantwoording van de verschillende processen.
Het toetsingskader 'financieel en materieel beheer' dat wordt gehanteerd voor de departementale mededeling bedrijfsvoering is als uitgangspunt genomen voor de behandeling van alle aspecten van het beheer. Dit heeft geleid tot een systematische en controleerbare beoordeling van het financieel beheer binnen de VWA.


7. De wijze waarop de Tweede Kamer in de ontwerpbegroting en de eerste suppletore begroting geïnformeerd zal worden
In de ontwerpbegroting wordt de baten-lastendienst toegelicht op het betreffende beleidsartikel. Prestatiegegevens over de baten-lastendienst worden opgenomen in de toelichting op de beleidsartikelen. Deze gegevens met bijbehorende waarden vormen het uitgangspunt voor het verder in de tijd volgen van de doelmatigheidsontwikkeling. De paragraaf inzake de baten-lastendienst bevat toelichtende, aanvullende gegevens met betrekking tot de bijbehorende financiële overzichten. In de toelichting wordt daarnaast een indicatieve openingsbalans opgenomen.
De eerste suppletore begroting in het eerste uitvoeringsjaar als baten-lastendienst bevat de definitieve openingsbalans. Daarnaast wordt in deze suppletore begroting de formele nulmeting opgenomen.


8. Tot slot
De VWA heeft zich terdege voorbereid om te voldoen aan de instellingseisen. Ik ben ervan overtuigd dat de VWA op verantwoorde wijze zal functioneren als één baten-lastendienst. Bovendien ben ik van mening dat de VWA zich als een slagvaardige en doelgerichte organisatie verder zal ontwikkelen. Ik verzoek de Tweede Kamer daarom in te stemmen met het voornemen om de VWA per 1 januari 2006 de definitieve status van baten-lastendienst te geven.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Bijlage 1 - Instellingsvoorwaarden VWA
Bijlage 2 - Aansturingsconvenant VWA
Bijlage 3 - Opdrachtgeversconvenant LNV-VWA
Bijlage 4 - Opdrachtgeversconvenant VWS-VWA