Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de nieuwe rondweg N348

Dames en heren,

Ik neem u even mee terug in de tijd, het midden de jaren zeventig: de oliecrisis, Den Uyl en Van Agt, ABBA, lang haar, oranje-bruine kleren en badkamers, de finale van 74 in München, Go Ahead speelt nog eredivisie, en...de eerste plannen voor de N348 worden gemaakt....Dit project heeft kortom een zeer lange voorgeschiedenis.

Alhoewel, wat is lang? Als je die dertig jaar afmeet aan de lange en rijke historie van Deventer, dan zijn het `slechts' dertig seconden. De objecten uit de IJzertijd en Middeleeuwen die zijn opgegraven bij de wegwerkzaamheden voor dit project bewijzen dat tijd relatief is. Maar voordat ik nu verval in een historisch en filosofisch betoog over de relativiteit van tijd, keer ik maar snel terug naar de reden van mijn aanwezigheid hier. Want procedures van dertig jaar, daar wordt ik al minister niet echt gelukkig van; ook niet in het licht van eeuwigheid.

Vandaag is het dan zover: de feestelijke openstelling van de N348. Papier is eindelijk asfalt geworden. En dat mag dus gevierd worden.

De inwoners van Deventer en de bestuurders en bouwers hebben daar ook reden toe. Met dit nieuwe wegtracé wordt namelijk veel gewonnen. De bereikbaarheid van Deventer en de regio wordt sterk verbeterd en ook de leefbaarheid voor de bewoners in de stad. Minder geluidsoverlast, minder luchtvervuiling, en een betere doorstroming van het verkeer. Kortom, dit project is elke euro waard.

In de jaren zeventig zagen we dus al dat het onderliggende wegennet rondom Deventer niet zou voldoen, zeker met de toekomstige groei van het verkeer in het vizier. Geluids- en stankoverlast, onveilige verkeerssituaties en vastlopend verkeer lagen op de loer. Zie daar de nut en noodzaak van de N348; de ontbrekende schakel die de binnenstad moet vrijwaren van verkeer met een andere bestemming.

Maar de weg is ook van belang voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van Deventer. Een stad die niet in haar eigen glorierijke hanze-verleden is blijven steken. Een stad die meer is dan koek en een tweedehands boek. Kortom, een stad in ontwikkeling.

Om die economische vooruitzichten veilig te stellen is een goede infrastructuur onontbeerlijk, voor Deventer en voor de regio. Dat sluit naadloos aan bij de visie die ik vorig jaar heb neergelegd in de Nota Mobiliteit. Daarin staat dat de economie voorrang moet krijgen. Economische centra moeten goed bereikbaar zijn. Anders kunnen we de BV Nederland wel sluiten.

De files helemaal oplossen is een illusie. Dat beloof ik dus niet. Maar Ik streef wel naar een betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid. Vanzelfsprekend stellen we wel grenzen en voorwaarden aan die ambities. De leefbaarheid en de veiligheid van mensen moeten gewaarborgd zijn. En dat lijkt meteen de grootste uitdaging te zijn voor de nabije toekomst, als je kijkt naar het voldoen aan de Brusselse normen van geluid en luchtkwaliteit.

Hoe wil ik die bereikbaarheid nu aanpakken zodat we de groei van de mobiliteit kunnen opvangen? Heel staccato even mijn inzet. Zet u schrap! We pakken het achterstallig onderhoud aan. Wegen, spoor en vaarwegen moeten betrouwbaar en veilig zijn. We moeten de infrastructuur beter benutten, bijvoorbeeld met de aanleg van spitsstroken. We moeten hardnekkige fileknooppunten aanpakken met nieuwe infrastructuur. We moeten anders gaan betalen voor mobiliteit. We moeten nu echt werk gaan maken van publiek private samenwerking. En we moeten de verantwoordelijkheid én het geld leggen bij de partijen die weten waar de problemen liggen. Decentraal wat kan, centraal wat moet.

Dat laatste motto is hier overigens al in de praktijk gebracht. Op 1 januari 2004 zijn de financiële middelen en verantwoordelijkheden voor dit project overgedragen aan de provincie Overijssel. Kortom, de verantwoordelijkheden liggen nu in één regionale hand.

Dames en heren,

De vernieuwde N348 is al met al heel goed nieuws voor Deventer en deze regio. De doorstroom van verkeer, de leefbaarheid en verkeersveiligheid zijn de winnaars. Maar de échte winnaars zijn natuurlijk de weggebruikers en inwoners van deze regio. Bestuurders, bouwers, burgers en buitenlui van Deventer: van harte gefeliciteerd en mijn complimenten!

Dank u wel.