Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de start van de aanleg van Rijksweg 35 Wierden-Almelo

Dames en heren,

`Een stoplicht springt op rood, een stoplicht springt op groen, in Almelo is altijd wat te doen'. Sommige mensen vinden dat de hier geboren en getogen Herman Finkers Almelo met deze uitspraak te veel als een soort dorp neerzet waar nooit wat gebeurt. Ik waag dat te betwijfelen, zeker vandaag. Vandaag is er namelijk genoeg te doen in Almelo en ook in Wierden. Want het licht springt op groen voor de start van de aanleg van Rijksweg 35, Wierden-Almelo: een project dat door een goede samenwerking tussen regionale en rijksoverheden tot stand is gekomen.

Daarmee zit dit project meteen in het hart van de Nota Mobiliteit, mijn visie op verkeer en vervoer tot 2020. Samenwerking is daarin een kernwoord, want dat is de enige manier om Nederland op termijn in beweging te houden. Andere kernwoorden uit die nota zie ik hier ook terug. Leefbaarheid bijvoorbeeld, en veiligheid. Ik kom daar zo op terug, maar laten we eerste nog eens terug gaan naar het begin van dit project; het begin van de jaren '80.

In die tijd brak het besef door dat de Rijksweg 35 bij Almelo, Wierden en Nijverdal verbeterd moest worden. De doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid kwamen te veel onder druk te staan. Zowel de regio als het Rijk hechtten zeer veel belang aan de realisatie van dit project, als van een groter project Rijksweg 35 waar ook de tunneltraverse Nijverdal deel van uit maakt.

Dit project - ik zei het al - is een heel goed voorbeeld van samenwerking tussen Rijk, regio en bedrijfsleven. De provincie financiert de uitvoering voor uit het regiofonds van 10,9 miljoen euro. Ik heb 2,7 miljoen euro toegezegd voor de volledig ongelijkvloerse aansluiting RW35- Rijssensestraat onder voorwaarde dat Wierden hieraan éénderde bijdraagt. Daarnaast wordt het project innovatief aanbesteed. Dat heeft dermate veel kostenbesparingen opgeleverd dat de extra kosten voor de deels ongelijkvloerse aansluiting alweer zijn terugverdiend!

Overigens, over innovatie gesproken: door de koppeling van het project Rijksweg 35 met de verbreding en verdieping van het Twentekanaal is veel geld bespaard. Slim organiseren is ook innovatie. In de praktijk betekent deze koppeling dat bij de aanleg van de Rijksweg 35 zand uit het Twentekanaal wordt gebruikt. Kortom: werk met werk maken. Dat bespaart dus veel geld, heel veel geld. En hierdoor is het project Twentekanaal meteen definitief financieel gedekt. Kortom, dubbele winst!

in dit project is ook de leefbaarheid een belangrijk element. De luchtkwaliteit is bijvoorbeeld onderzocht op basis van verkeersprognoses en e geluidsoverlast voldoet straks aan de strenge Europese normen. De luchtkwaliteit wordt per saldo sowieso beter, omdat de aanleg van de nieuwe Rijksweg 35 het begin van het einde is van veel overlast door doorgaand auto- en vrachtverkeer voor de inwoners van Wierden en Almelo. Pure winst dus voor de leefbaarheid!

Een laatste belangrijk punt is de verkeersveiligheid. Minder doorgaand verkeer door de beide gemeenten betekent minder ongelukken. Dat is belangrijk, juist hier, want in Almelo zijn er nu te veel verkeersslachtoffers. Meer dan gemiddeld en vaak jongeren. Door de nieuwe Rijksweg 35 verwachten we dus dat de verkeersveiligheid toeneemt.

Dames en heren,

Vandaag mag ik dus de start van een goed en noodzakelijk project markeren. Vanzelfsprekend zullen de wegwerkzaamheden tot enige overlast leiden, maar er is licht aan het eind van de tunnel in 2008. Dan is er een betere doorstroming, een betere verkeersveiligheid en een betere leefomgeving.

Oftewel in de woorden van `cabaretière' Peijs: `De schop gaat in de grond, zo blijven Almelo en Wierden bereikbaar en gezond!'

Dank u wel.