Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij het mobiliteitsdiner van de RAI vereniging

Dames en heren,

Het Gouden Wiel is dit jaar echt een schot in de roos. We hadden geen beter moment kunnen kiezen voor het uitreiken van deze prijs. Nu de kranten bol staan van de problemen rondom luchtkwaliteit is het aan ons om het te hebben over oplossingen. De heer Vermeulen heeft hier natuurlijk al uitgebreid aandacht aan besteed, maar ik doe er graag nog een schepje bovenop. Want het onderwerp is belangrijk genoeg.

Uit satellietopnames blijkt dat de luchtkwaliteit in Nederland een van de slechtste ter wereld is: NO2 en fijn stof; enfin daar hoef ik u niets over te vertellen En ook het klimaatprobleem als gevolg van menselijk handelen dient zich meer en meer aan. De aarde warmt op met alle desastreuze gevolgen van dien. We hebben dus een groot probleem.

Ik worstel daar als minister van Verkeer en Waterstaat nog eens extra mee, omdat de Europese Unie en de Raad van State nu forse drempels opwerpen voor de aanleg en het gebruik van wegen. Begrijp me niet verkeerd: milieueisen zijn goed en nodig, maar ze mogen er niet toe leiden dat Nederland op slot gaat. Mobiliteit is namelijk een belangrijke aanjager van economische groei. Dat is, zoals u weet, ook het perspectief van mijn Nota Mobiliteit. Juist in deze tijd heeft onze economie ruimte nodig om te groeien. En het kabinet wil die ruimte bieden. Een Nederland waarin geen infrastructuur meer kan worden aangelegd, past natuurlijk niet in dat beeld. En dan druk ik me nog mild uit.

Het kabinet werkt op dit moment aan een pakket voorstellen om te bereiken dat het zover niet komt: van roetfilters tot het goedkoper maken van zuinige auto's. Maar voor de lange termijn is er maar één echt antwoord: bronbeleid. Het verleden bewijst dat bronbeleid werkt. De uitstoot van een auto was in 1980 vele malen hoger dan nu. Een geweldige vooruitgang! Maar het is dus nog niet genoeg. De zoektocht naar schonere auto's moet doorgaan.

En dat gebeurt: de zoektocht heeft al geleid tot een prachtige vondst: de hybride auto van Toyota, de Prius. Deze auto laat zien dat milieu en betaalbare mobiliteit hand in hand kunnen gaan. De hybride auto is een technisch kroonjuweel: nu al een succes en ook kansrijk voor de langere termijn. Hybride voertuigen slaan een brug tussen het benzinetijdperk en een toekomst zonder uitstoot van auto's. Het eindpunt is dus nog niet bereikt.

Er zijn namelijk meer technische opties: de brandstofcel of de aandrijving door waterstof zijn ultieme oplossingen. Alleen duurt het zo lang voordat die tegen betaalbare prijzen op de markt komen. Maar wie weet komen er nog andere vindingrijke en toepasbare ideeën. Ik hoop het. Één ding is zeker: de innovatieve auto-industrie bevindt zich op de snelweg naar schonere toekomst.

De auto-industrie hoeft de reis naar een mobiele en schone toekomst niet alleen af te leggen. We moeten de dingen samen op een slimme manier aanpakken. Iedere partij moet zijn steentje bijdragen. De transporteur kan schone auto's kopen, de regionale overheden kunnen de venstertijden voor schoon en stil transport verruimen en de Europese Commissie kan strengere voertuigeisen stellen. En natuurlijk moet het kabinet ook wat doen. Met de vrijstelling van de BPM wil het kabinet de aankoop van hybride auto's een krachtige impuls te geven. Daar bovenop hebben we plannen om andere zuinige rijders ook te belonen. Hier staat tegenover dat brandstofslurpers wellicht meer moeten gaan betalen. Geld is een effectief middel om mensen te overtuigen. Ik verwacht dan ook dat deze financiële maatregelen hun vruchten zullen afwerpen.

Maar om echt iets aan luchtvervuiling te kunnen doen zijn acties van Nederland alleen niet genoeg. Luchtvervuiling trekt zich niets van landsgrenzen aan. Veel vervuiling komt ons letterlijk aangewaaid vanuit het buitenland. Alleen werken aan de luchtkwaliteit zet dus geen zoden aan de dijk. Om op lokaal niveau schone lucht te kunnen inademen, moeten we internationaal de handen ineen slaan. En waar kan dat beter dan in de Europese Unie. Een groot en sterk Europa is daarvoor een voorwaarde. Ik wil deze gelegenheid graag even aangrijpen om te zeggen dat de Europese grondwet de Unie sterker en slagvaardiger maakt. Een `ja' tegen de grondwet is ook een `ja' tegen een stevig beleid voor de stimulering van schone voertuigen. Zo direct is dat verband echt.U voelt `m al aankomen: ik wil u oproepen om op 1 juni een positieve stem te laten horen. En liever nog eerder, want behalve kiezer bent u ook opiniemaker.

En dan is nu aan mij de eer om het Gouden RAI Wiel uit te reiken. Een prijs voor een pionier die het wiel van de innovatie een stevige draai heeft gegeven. Met de Prius is Toyota een nieuwe route ingeslagen, een schonere route. Hiervoor mijn complimenten en felicitaties. Wat een enorme prestatie! De Prius, is een voorbeeld voor de hele auto-industrie. Het is inmiddels niet meer de enige, maar wel de eerste auto die schone techniek combineert met grootschalige commerciële toepassingsmogelijkheden. Die richting moeten we op. Zo beschouwd staat de Prius staat aan het begin van een nieuw tijdperk, een tijdperk waarin mobiliteit en milieu samen gaan. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen!

En mag ik dan nu mr. Arashima uitnodigen om het Gouden RAI Wiel 2005 in ontvangst te komen nemen.