Gemeente Hengelo

Hoe smaakt een tulpenbol?

Voortgezet onderwijs in Hengelo herdenkt 60 jaar bevrijding

Strips over de Tweede Wereldoorlog, een ontmoeting met een overlevende van een concentratiekamp, gedichten over de bevrijding; de middelbare scholen in Hengelo grijpen de herdenking van 60 jaar bevrijding aan om themas als vrijheid, goed en fout en verantwoordelijkheid onder de aandacht te brengen. Dit is een greep uit de activiteiten die in de week van 25 tot en met 29 april bij het voortgezet onderwijs in Hengelo plaatsvinden.

De Grundel

Uitgangspunt is de leerling zoveel mogelijk vanuit zijn eigen leef- en belevingswereld het onderwerp van oorlog, bezetting en bevrijding te laten ervaren. Rector Jan Put vindt de herdenking van 60 jaar bevrijding een uitgelezen aanleiding om aandacht te besteden aan een aantal basisnormen en waarden van de samenleving: "Vrijheid is daarvan de belangrijkste. Alleen daarom al blijft kennis van de Tweede Wereldoorlog van groot belang." De Grundel-leerlingen lezen een stripverhaal over een jongen wiens opa eerst fout, maar later toch goed blijkt te zijn. Zo beseffen ze hoe moeilijk en oneerlijk het is om zomaar over anderen te oordelen. Daarnaast lezen de leerlingen voor het vak Nederlands een boek dat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog en wordt er ingezoomd op de situatie in en rond Hengelo. De jodenvervolging wordt belicht aan de hand van de film Schindlers List. Verder zullen de leerlingen een overlevende van een concentratiekamp ontmoeten en een bezoek brengen aan het voormalige kamp Westerbork. Aan het project zijn diverse vragen en opdrachten gekoppeld, die de leerling laten ervaren hoe het is om in oorlogstijd te leven: hoe smaakte een tulpenbol in de hongerwinter? Is het makkelijk fietsen op een houten band? Put: "Dit vakoverstijgende project past uitstekend in het zich vernieuwende onderwijs aan De Grundel. Dat onderwijs geeft leerlingen de ruimte, zonder hen los te laten. Een opgroeiend mens moet met verantwoordelijkheid leren omgaan. Het thema bevrijding is daarvoor een prachtig aanknopingspunt."

OSG Hengelo

Ook op de vier vestigingen van OSG Hengelo wordt aandacht besteed aan 60 jaar bevrijding. Woolder Meent laat de leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar meedenken over een gedragscode, gekoppeld aan de begrippen vrijheid en vrijheid delen. Bij geschiedenis wordt een lesbrief over 4/5 mei gebruikt. Op de vestiging Montessori worden bij het vak maatschappijleer oorlog en bevrijding gekoppeld aan de situatie van nu. Bij beeldende vorming verwerken de leerlingen hun gedachten hierover tot banieren die aan de buitenzijde van de school zullen worden aangebracht. Ook t Genseler, school voor praktijkonderwijs, besteedt aandacht aan het thema bevrijding. Directeur Albert ten Berg: "Elk jaar rond 5 mei houden onze leerlingen zich bezig met oorlog en vrede. Ze doen dit onder andere aan de hand van stripboeken over de Tweede Wereldoorlog. Dit jaar doen we bovendien mee aan het landelijk onderwijsproject Verhalen van veteranen. Een oud-collega is Irak-veteraan en heeft onder geweldige belangstelling van de leerlingen zijn verhaal over die missie verteld."

Tentoonstelling

Op de Bataafse Kamp zullen leerlingen het thema bevrijding uitbeelden via tekeningen, schilderijen, posters, gedichten en werkstukken. In de week van 25 april 2005 komt er een tentoonstelling in de aula aan de Sloetsweg 153, die ook voor het publiek toegankelijk wordt. De tentoonstelling is een gezamenlijk project van de vakken maatschappijleer, CKV, Nederlands, geschiedenis en tekenen.

Ook op SG Twickel wordt uitvoerig aandacht besteed aan 60 jaar bevrijding.