Flinke daling aantal verkeersdoden in 2004
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag de
verkeersongevalcijfers over 2004 bekend gemaakt. In vergelijking met
2003 zijn er 19% minder doden gevallen in het verkeer, namelijk 881
ten opzichte van 1088 het jaar daarvoor.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS en de Adviesdienst Verkeer en
Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Na een
lichte stijging in 2003 betekenen de nieuwste cijfers een voortzetting
van de dalende lijn. Sterker nog, de daling is niet alleen een herstel
van het tegenvallende resultaat over 2003, maar ligt zelfs onder de
meerjarige trend. Het (voorlopige) aantal ziekenhuisgewonden is met
10% gedaald naar 9486.
De minister gaf aan `verschrikkelijk tevreden' te zijn over de
cijfers, maar waarschuwde dat resultaten uit het verleden geen
garantie geven voor de toekomst. In haar brief aan de Kamer noemt de
minister de cijfers opvallend; aan het begin van de kabinetsperiode
heeft Peijs de doelstelling voor de daling van het aantal
verkeersdoden bijgesteld van 950 tot 900 in 2010.
Innovaties in verkeersveiligheid
Minister Peijs kondigde daarom gelijk aan met volle kracht vooruit te
gaan met de verkeersveiligheidsplannen die nog in de pijplijn zitten.
Op het testterrein van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer in Delft
presenteerde zij een aantal innovaties die de verkeersveiligheid
verder moeten verhogen. Daaronder waren bijvoorbeeld `slimme
camera's', technologische hulpmiddelen voor bestuurders van auto's en
vrachtwagens, snelheidsbegrenzers en apparatuur om verkeersstromen te
regelen.
Minister Peijs verrichtte bovendien de officiële start van het project
`Deartruck': detection around the truck. Deartruck is een technisch
systeem met camera's en sensoren dat de chauffeur een compleet beeld
geeft van wat er rond de vrachtwagen gebeurt. Vanaf vandaag worden er
praktijkproeven gedaan met het systeem. Daaruit moet blijken of
Deartruck kan voorkomen dat fietsers worden aangereden door
vrachtwagens die rechtsaf slaan. In 2004 hebben dit soort ongevallen
16 fietsers het leven gekost, het hoogste cijfer sinds de invoering
van de verplichte dodehoekspiegel. Peijs kondigde een onderzoek aan
naar deze stijging.
Bijzonderheden in de verkeersongevalcijfers
Vervoermiddel:
- Zoals altijd vielen de meeste doden onder inzittenden van
personenauto's en bestelbusjes: 435 (2003: 549).
- Het aantal slachtoffers onder inzittenden van bestelbusjes daalde
drastisch van 55 doden in 2003 naar 14 in 2004. Bestelauto's waren
afgelopen jaar 61 keer betrokken bij een dodelijk ongeval, tegen 157
vorig jaar. De cijfers zullen nader geanalyseerd worden om de oorzaak
van de opmerkelijke daling te achterhalen.
Leeftijd:
- Onder kinderen tot en met 11 jaar zijn 23 dodelijke slachtoffers
gevallen. Het slachtoffercijfer in deze leeftijdscategorie is daarmee
terug naar het niveau van 2002, na het opvallend hoge aantal van 42 in
2003.
- Onder 16- en 17-jarigen - jongeren in de brommerleeftijd - is het
aantal verkeersdoden flink gedaald van 49 naar 28.
Wegcategorie:
- Op alle soorten wegen - behalve de 60-kilometerwegen - zijn in 2004
minder verkeersdoden gevallen dan het jaar daarvoor.
- Op 50-kilometerwegen zijn 230 doden gevallen tegenover 303 in 2003.
- Op 60-kilometerwegen was sprake van een lichte stijging (van 36
naar 42 doden), die wellicht toe te schrijven is aan de verlaging van
de snelheidslimiet naar 60 km/h op een aantal 80-kilometerwegen.
- Op 80-kilometerwegen zijn in 2004 335 omgekomen, tegen 460 in 2003.
De afname van 27% is deels te danken aan verminderde aantal
80-kilometerwegen.
- Op 120-kilometerwegen is het aantal verkeersdoden na een piek in
2003 weer terug op het niveau van 2002.
Verklaring van de daling
De sterke daling valt nog niet helemaal te verklaren. De afname van
het aantal verkeersdoden is in lijn met de daling van het aantal
snelheidsovertredingen, het aantal schadeclaims bij verzekeraars en de
voorlopige slachtoffercijfers elders in Europa. Verder speelt het weer
een beperkte rol in de positieve cijfers. Tot slot werpt de hoge
prioriteit voor verkeersveiligheid en een heel scala aan maatregelen -
voorlichtingscampagnes als `Bob' en `Goochem, het gordeldier',
handhaving middels bijvoorbeeld trajectcontroles, rij-opleiding,
inrichting van de infrastructuur, veilige voertuigen, aandacht voor de
veiligheidscultuur binnen bedrijven - zijn vruchten af.
Technische toelichting
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en het CBS stellen gezamenlijk het aantal verkeersdoden
vast. Ze gebruiken hiervoor gegevens uit drie bronnen:
ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt,
doodsoorzaakformulieren ingevuld door arts of lijkschouwer en
rechtbankdossiers in geval van een niet-natuurlijke dood.
De vermelde cijfers hebben betrekking op dodelijke slachtoffers van
ongevallen die plaatsvonden in 2004. In juni verschijnt de publicatie
Kerncijfers Verkeersveiligheid met een volledig overzicht van
verkeersveiligheidcijfers. Het vermelde aantal ziekenhuisgewonden is
gebaseerd op de door de politie geregistreerde verkeersongevallen en
vooralsnog indicatief. Dit cijfer zal nog worden aangevuld met
gegevens van ziekenhuizen. Later dit jaar komen de definitieve cijfers
beschikbaar.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat