Meer vrouwen aan de top
Wanneer bereiken vrouwen de top binnen het verzekeringsbedrijf? Het
TNO-onderzoek Glazen plafonds of plakkende vloeren in de
verzekeringsbranche, uitgevoerd in opdracht van het Verbond van
Verzekeraars, brengt in kaart in welke gevallen vrouwen wel
doorstromen en hoe bedrijven dit kunnen bevorderen. Zo blijken vrouwen
makkelijker door te stromen als de top van het bedrijf meer
betrokkenheid toont en als men alert is bij het selectie- en
wervingsbeleid op mannelijke stereotypes als men managers zoekt.
Andere tips zijn: betrek vrouwen bij het beleid en vraag waar de
knelpunten zijn en probeer samen tot een oplossing te komen. Een
actief beleid gericht op gelijke kansen kan de doorslag geven.
Vrouwen blijken tevens sneller de top te halen als ze naast evidente
kwaliteiten zichzelf ook gewoon goed profileren. Een goede begeleiding
in de vorm van mentoring kan helpen. Daarnaast zou betere toegang tot
een ons-kent-ons netwerk natuurlijk ook een goede steun in de rug
zijn.
De belemmeringen die nu nog optreden zijn onder meer het old boys
netwerk bij vacaturevervulling en het niet kunnen vervullen van
topfuncties in deeltijd. En in een aantal gevallen spelen de zachte
kanten van vrouwen parten zoals gebrek aan zelfvertrouwen, mindere
onderhandelingstechnieken en een sterkere neiging tot de combinatie
van werk en zorg.
Maar ook harde randvoorwaarden moeten beter worden ingevuld: Als
werkgevers en overheid blijven beknibbelen op kinderopvang, komt de
gelijke verdeling van taken tussen mannen en vrouwen onherroepelijk in
de knel. De rekening komt dan uiteindelijk in veel gevallen bij de
vrouw terecht. En dat staat gelijke carrièrekansen tussen man en vrouw
in de weg, aldus Paul Overmars, voorzitter van het Verbond van
Verzekeraars.
26 april 2005
---
Verbond van Verzekeraars