EDUKANS
Onder embargo tot 27 april 12.30 uur
- PERSBERICHT -
Duizenden kinderen wereldwijd in actie tijdens actieweek Send my
Friend to school
KINDEREN ROEPEN MINISTER VAN ARDENNE OP
ONDERWIJS VOOR IEDEREEN BINNEN HANDBEREIK TE BRENGEN
Amsterdam 27 april 2005 - Vandaag komen honderden Nederlandse kinderen
in actie om onderwijs voor alle kinderen, waar ook ter wereld, binnen
handbereik te brengen. Tijdens de internationale actie Send my friend
to school brengen zij - samen met kinderen uit 110 landen - één
miljoen virtuele vriendjes en vriendinnetjes tot leven. Deze staan
symbool voor alle kinderen die wereldwijd geen onderwijs krijgen. Als
onderdeel van de Global Campaign for Education-actieweek hebben ook
Nederlandse kinderen vriendschap gesloten met een virtueel vriendje of
vriendinnetje aan de andere kant van de wereld. Vandaag gaan zij met
zelfgemaakte poppen en maskers naar Den Haag om deze aan minister van
Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking te overhandigen. Met deze
symbolische actie roepen zij de minister op zich sterk te maken voor
onderwijs voor iedereen. Want goed en toegankelijk onderwijs voor alle
kinderen is dé sleutel om de armoede in de wereld effectief te
bestrijden.
In 2000 spraken de wereldleiders in de Millenniumdoelstellingen
duidelijke deadlines met elkaar af voor armoedebestrijding, onder meer
op het gebied van onderwijs. In 2005 evenveel meisjes als jongens naar
school en in 2015 toegang tot goed onderwijs voor alle kinderen in de
wereld. Meer dan 100 miljoen kinderen krijgen nog steeds geen
onderwijs. Tweederde van deze kinderen zijn meisjes. Het is
zorgwekkend dat de rijke landen er niet in slagen om hun belofte in
2005 evenveel meisjes als jongens naar school te sturen na te komen.
Goed en toegankelijk onderwijs is een basisvoorwaarde om kinderen
kansen te bieden op een betere toekomst. Daarom dient de
wereldgemeenschap onderwijs een hoge plaats op de beleidsagenda te
geven. Als maatregelen op korte termijn achterwege blijven, is het
risico levensgroot dat de Millenniumdoelstellingen niet worden
gerealiseerd.
In 2005 staan verschillende topontmoetingen tussen wereldleiders op de
agenda. Dat biedt overheden en donoren goede mogelijkheden alsnog
maatregelen te treffen om onderwijs voor alle kinderen mogelijk te
maken. De Nederlandse initiatiefnemers van de Global Campaign for
Education dringen er dan ook bij de Nederlandse regering op aan een
voortrekkersrol te vervullen en landen als de Verenigde Staten, Japan,
maar ook EU-lidstaten als Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje,
Griekenland en Oostenrijk, te wijzen op hun verplichtingen. Deze
landen spelen een cruciale rol bij het vrijmaken van de 5,6 miljard
dollar die jaarlijks nodig is om alle kinderen, jongens en meisjes,
naar school te kunnen sturen.
Send my friend to school
De actie Send my friend to school vraagt aandacht voor deze situatie
door wereldwijd één miljoen virtuele vriendjes te creëren. Op
www.sendmyfriend.nl sluiten Nederlandse kinderen op basis van hun
eigen profiel vriendschap met een virtuele leeftijdsgenoot aan de
andere kant van de wereld. Vandaag zullen honderden kinderen op het
Plein in Den Haag vanaf 11.00 uur demonstreren. Om 12.30 uur zullen
zij hun virtuele poppen, samen met het rapport Missing the Mark - A
School report on rich countries contribution to Universal Primary
Education by 2015 overhandigen aan minister Van Ardenne. De internet
actie, waarvoor in Nederland de aftrap is gegeven, krijgt dit jaar een
internationaal vervolg. Op de bijeenkomst van de G8 in juli 2005
zullen de virtuele vriendjes aan regeringsleiders worden
overhandigd.
Send my friend to school is een internationaal initiatief van de
Global Campaign for Education (GCE). Bij deze organisatie zijn
vierhonderd ontwikkelingsorganisaties en vakbonden aangesloten. De
Nederlandse partners zijn de Algemene Onderwijsbond (AOb), Edukans,
Novib/Oxfam Netherlands, Onderwijsbond CNV, Plan Nederland en Save the
Children. Voor meer informatie over het rapport Missing the Mark - A
School report on rich countries contribution to Universal
Primary Education by 2015:
www.campaignforeducation.org/schoolreport/EN School Repo
rt.doc
- EINDE PERSBERICHT -
Noot aan de redactie,