Gemeente Capelle a/d IJssel

Resultaten opsporing bijstandsfraude 2004

In 2004 heeft de sociale recherche van Sociale Zaken in totaal 130 gevallen van uitkeringsfraude opgespoord. In 80 gevallen had de betrokkene inkomsten (uit arbeid) ontvangen zonder deze aan Sociale Zaken door te geven. In de overige gevallen had de klant voor Sociale Zaken verzwegen te gaan samenwonen, in detentie te verblijven, niet meer in Capelle aan den IJssel te wonen of een vermogen te hebben ontvangen. Uit de onderzoeken is gebleken dat de gemeente het afgelopen jaar voor 342.000,- ten onrechte aan uitkeringen heeft verstrekt. In vergelijking met 2003 is het aantal opgespoorde fraudegevallen in 2004 ongeveer gelijk gebleven, maar is het fraudebedrag hoger. In 2003 kwamen namelijk 128 gevallen van fraude aan het licht. Het totaal achterhaalde fraudebedraget totaalbedragH bedroeg toen 250.000,- .

Maatregelen

In alle gevallen worden de ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel van de betrokkenen teruggevorderd. Daarnaast krijgen 88 personen een boete opgelegd. In 9 gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt, zodat de betreffende personen zich voor de rechter moeten verantwoorden. In totaal werden 35 uitkeringen beëindigd.

Informatieplicht

Sociale Zaken heeft verder in 2004 bij 50 klanten geconstateerd dat zij de voorschriften van de zogenaamde informatieplicht overtraden. Iedereen die een uitkering ontvangt, is namelijk verplicht wijzigingen in de financiële en persoonlijke situatie tijdig door te geven aan Sociale Zaken. Bij de overtredingen ging het vooral om het niet inleveren van het maandelijkse verantwoordingsformulier, of het niet reageren op een uitnodiging voor een gesprek bij Sociale Zaken. Omdat deze personen niet reageerden op het verzoek om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen, stelde Sociale Zaken bij hen een onderzoek in. Naar aanleiding van deze onderzoeken werd in de meeste gevallen de uitkering beëindigd en daarnaast een boete opgelegd. Als sprake was van ten onrechte uitbetaalde uitkering, heeft Sociale Zaken deze teruggevorderd.

Resultaten van uitgevoerde onderzoeken bij risicogroepen

In de periode van 1 juni 2004 tot 1 oktober 2004 heeft Sociale Zaken bij klanten die tot een zogenaamde risicogroep behoren, gecontroleerd of zij wel terecht een uitkering ontvingen. Daarbij ging het om inwonende alleenstaanden en mensen die op één adres wonen waar meerdere uitkeringen worden verstrekt. Doel van het risicogroepenbeleid is om klanten met een verhoogd risico op onrechtmatig gebruik van de bijstand intensiever te controleren.

Bij de risicogroep inwonende alleenstaanden werden 43 klanten onderzocht. In 9 gevallen werd de uitkering beëindigd. Eén geval werd aan de sociale recherche overgedragen voor verder onderzoek. Dit heeft eveneens tot beëindiging van de uitkering geleid. In de betreffende gevallen is tweemaal een boete opgelegd en voor een totaalbedrag van 4.900,- (netto) aan ten onrechte uitbetaalde uitkering teruggevorderd.

Bij de risicogroep meerdere uitkeringen op één adres heeft Sociale Zaken bij 35 klanten een onderzoek uitgevoerd. Het ging hier om 17 adressen. In 8 gevallen werd de uitkering beëindigd. 5 Gevallen werden overgedragen aan de sociale recherche voor nader onderzoek. Hiervan heeft eveneens één zaak tot beëindiging van de uitkering geleid. Bij deze risicogroep is vijfmaal een boete opgelegd en voor een totaalbedrag van 3.400,- (netto) aan ten onrechte uitbetaalde uitkering teruggevorderd.

Ook bij nieuwe klanten die in één van beide risicogroepen vielen, heeft Sociale Zaken vanaf 1 juni 2004 tot 1 oktober 2004 een extra onderzoek ingesteld. Dit heeft ertoe geleid dat 4 nieuwe aanvragen werden afgewezen.

Harde aanpak van misbruik van uitkeringen

Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig hebben. Wie een uitkering ontvangt maar daar geen recht op heeft, pleegt fraude. Het aanpakken van fraude is voor de gemeente belangrijk. Doel van het gemeentelijke beleid is misbruik te voorkomen en te bestrijden. Met duidelijke voorlichting over rechten en plichten, goede dienstverlening en het uitvoeren van gerichte controles wil de gemeente fraude voorkomen.

Als fraude met een uitkering wordt ontdekt, treedt Sociale Zaken streng op. De ten onrechte betaalde bijstand wordt altijd teruggevorderd. Daarnaast verlaagt Sociale Zaken de uitkering. Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de sociale recherche van Sociale Zaken. Ook wordt aangifte bij justitie gedaan. Hij of zij zal dan voor de rechter moeten verschijnen, die een gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.

De medewerkers van Sociale Zaken worden speciaal getraind in het zo snel mogelijk opsporen en aanpakken van fraude. Dit betekent dat zij alert zijn op alle mogelijke signalen die kunnen duiden op fraude. Sociale Zaken maakt daarbij onder andere gebruik van gegevensuitwisseling met andere instanties, zoals de Belastingdienst.

Als u denkt dat iemand fraudeert met zijn of haar uitkering, kunt u Sociale Zaken daarover bellen. Als u wilt, kunt u uw informatie anoniem aan ons doorgeven.

Meer informatie

Als u nog vragen heeft over deze publicatie of een tip wil doorgeven, dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 uur en 12.00 uur contact opnemen met de informatielijn van Sociale Zaken, telefoonnummer 010-284 8457.