Resultaten opsporing bijstandsfraude 2004
In 2004 heeft de sociale recherche van Sociale Zaken in totaal 130
gevallen van uitkeringsfraude opgespoord. In 80 gevallen had de
betrokkene inkomsten (uit arbeid) ontvangen zonder deze aan Sociale
Zaken door te geven. In de overige gevallen had de klant voor Sociale
Zaken verzwegen te gaan samenwonen, in detentie te verblijven, niet
meer in Capelle aan den IJssel te wonen of een vermogen te hebben
ontvangen. Uit de onderzoeken is gebleken dat de gemeente het
afgelopen jaar voor 342.000,- ten onrechte aan uitkeringen heeft
verstrekt. In vergelijking met 2003 is het aantal opgespoorde
fraudegevallen in 2004 ongeveer gelijk gebleven, maar is het
fraudebedrag hoger. In 2003 kwamen namelijk 128 gevallen van fraude
aan het licht. Het totaal achterhaalde fraudebedraget totaalbedragH
bedroeg toen 250.000,- .
Maatregelen
In alle gevallen worden de ten onrechte uitbetaalde bedragen geheel
van de betrokkenen teruggevorderd. Daarnaast krijgen 88 personen een
boete opgelegd. In 9 gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt, zodat
de betreffende personen zich voor de rechter moeten verantwoorden. In
totaal werden 35 uitkeringen beëindigd.
Informatieplicht
Sociale Zaken heeft verder in 2004 bij 50 klanten geconstateerd dat
zij de voorschriften van de zogenaamde informatieplicht overtraden.
Iedereen die een uitkering ontvangt, is namelijk verplicht wijzigingen
in de financiële en persoonlijke situatie tijdig door te geven aan
Sociale Zaken. Bij de overtredingen ging het vooral om het niet
inleveren van het maandelijkse verantwoordingsformulier, of het niet
reageren op een uitnodiging voor een gesprek bij Sociale Zaken. Omdat
deze personen niet reageerden op het verzoek om alsnog aan hun
verplichtingen te voldoen, stelde Sociale Zaken bij hen een onderzoek
in. Naar aanleiding van deze onderzoeken werd in de meeste gevallen de
uitkering beëindigd en daarnaast een boete opgelegd. Als sprake was
van ten onrechte uitbetaalde uitkering, heeft Sociale Zaken deze
teruggevorderd.
Resultaten van uitgevoerde onderzoeken bij risicogroepen
In de periode van 1 juni 2004 tot 1 oktober 2004 heeft Sociale Zaken
bij klanten die tot een zogenaamde risicogroep behoren, gecontroleerd
of zij wel terecht een uitkering ontvingen. Daarbij ging het om
inwonende alleenstaanden en mensen die op één adres wonen waar
meerdere uitkeringen worden verstrekt. Doel van het
risicogroepenbeleid is om klanten met een verhoogd risico op
onrechtmatig gebruik van de bijstand intensiever te controleren.
Bij de risicogroep inwonende alleenstaanden werden 43 klanten
onderzocht. In 9 gevallen werd de uitkering beëindigd. Eén geval werd
aan de sociale recherche overgedragen voor verder onderzoek. Dit heeft
eveneens tot beëindiging van de uitkering geleid. In de betreffende
gevallen is tweemaal een boete opgelegd en voor een totaalbedrag van
4.900,- (netto) aan ten onrechte uitbetaalde uitkering teruggevorderd.
Bij de risicogroep meerdere uitkeringen op één adres heeft Sociale
Zaken bij 35 klanten een onderzoek uitgevoerd. Het ging hier om 17
adressen. In 8 gevallen werd de uitkering beëindigd. 5 Gevallen werden
overgedragen aan de sociale recherche voor nader onderzoek. Hiervan
heeft eveneens één zaak tot beëindiging van de uitkering geleid. Bij
deze risicogroep is vijfmaal een boete opgelegd en voor een
totaalbedrag van 3.400,- (netto) aan ten onrechte uitbetaalde
uitkering teruggevorderd.
Ook bij nieuwe klanten die in één van beide risicogroepen vielen,
heeft Sociale Zaken vanaf 1 juni 2004 tot 1 oktober 2004 een extra
onderzoek ingesteld. Dit heeft ertoe geleid dat 4 nieuwe aanvragen
werden afgewezen.
Harde aanpak van misbruik van uitkeringen
Een bijstandsuitkering is bedoeld voor die mensen die het echt nodig
hebben. Wie een uitkering ontvangt maar daar geen recht op heeft,
pleegt fraude. Het aanpakken van fraude is voor de gemeente
belangrijk. Doel van het gemeentelijke beleid is misbruik te voorkomen
en te bestrijden. Met duidelijke voorlichting over rechten en
plichten, goede dienstverlening en het uitvoeren van gerichte
controles wil de gemeente fraude voorkomen.
Als fraude met een uitkering wordt ontdekt, treedt Sociale Zaken
streng op. De ten onrechte betaalde bijstand wordt altijd
teruggevorderd. Daarnaast verlaagt Sociale Zaken de uitkering.
Bij ernstige fraude krijgt de betrokkene te maken met de sociale
recherche van Sociale Zaken. Ook wordt aangifte bij justitie gedaan.
Hij of zij zal dan voor de rechter moeten verschijnen, die een
gevangenis- of taakstraf en/of geldboete kan opleggen.
De medewerkers van Sociale Zaken worden speciaal getraind in het zo
snel mogelijk opsporen en aanpakken van fraude. Dit betekent dat zij
alert zijn op alle mogelijke signalen die kunnen duiden op fraude.
Sociale Zaken maakt daarbij onder andere gebruik van
gegevensuitwisseling met andere instanties, zoals de Belastingdienst.
Als u denkt dat iemand fraudeert met zijn of haar uitkering, kunt u
Sociale Zaken daarover bellen. Als u wilt, kunt u uw informatie
anoniem aan ons doorgeven.
Meer informatie
Als u nog vragen heeft over deze publicatie of een tip wil doorgeven,
dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 uur en 12.00 uur contact opnemen
met de informatielijn van Sociale Zaken, telefoonnummer 010-284 8457.
Gemeente Capelle a/d IJssel