Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
IPAL 2005-00105 M
Onderwerp
Administratieve lasten en arbeidsplaatsen;
reactie op motie 29 515, nr 55
Op 10 februari hebben de leden Aptroot en Smeets
een (inmiddels aangenomen) motie ingediend over
het vervallen van arbeidsplaatsen in de
collectieve sector die vrijkomen door
administratieve lastenverlichting [Kamerstukken
II, 2004-2005, 29515, nr. 55]. Met deze brief
informeer ik u over hoe ik met deze motie wil
omgaan.
Er zijn volume- en efficiencytaakstellingen per
departement afgesproken. In de bijlage zijn de
desbetreffende taakstellingen weergegeven. De
invulling van deze, reeds opgelegde,
efficiencytaakstellingen wordt gedeeltelijk
ondersteund door de administratieve lasten
operatie. De directe relatie met de
administratieve lasten operatie is echter
moeilijk aan te geven. Voor zover departementen
inderdaad minder werk ervaren als gevolg van
verminderde administratieve lasten kan daarmee
(een deel van) de eigen efficiencytaakstelling
worden ingevuld. Voorbeelden van samengaan van
de efficiencyoperatie en de vermindering van de
administratieve lasten kunnen worden gevonden
bij de Belastingdienst en bij het Ministerie van
Landbouw, waar een deel van de ambtenaren kunnen
afvloeien als gepland, juist omdat minder
informatie hoeft te worden verwerkt. Hierbij
gaat het om vervallen van arbeidsplaatsen in de
uitvoering. De taakstellingen hebben ook
betrekking op personele en materiële uitgaven
met betrekking tot de beleidsvorming. Om de
geplande reductiemaatregelen voor 2007 tijdig te
kunnen realiseren, zijn tot 2007
wetgevingsjuristen en ICT-deskundigen nodig.
Additionele personele taakstellingen zouden deze
administratieve lastenreducties in gevaar kunnen
brengen.
De 24.000 werknemers in de zorg, die zich niet
meer met administratieve taken bezighouden, zijn
artsen en verpleegsters die daardoor beschikbaar
komen voor de patiënt. Zij raken minder tijd
kwijt aan invullen en registreren. Zoals ook
wordt uitgelegd in de CPB-notitie, waaruit dit
cijfer afkomstig is, ondersteunt de
administratieve lasten operatie dus de wens van
het kabinet en Tweede Kamer om 'meer handen aan
het bed' te krijgen. In dergelijke gevallen
blijven werknemers in dienst van het eigen
bedrijf (ziekenhuis e.d.).
Aangezien de bedoeling van het kabinet is dat de
administratieve
lastenvermindering volledig ten goede komt aan
het bedrijfsleven dat deze lasten ondervindt, is
geen additionele bijdrage (ten opzichte van de
reeds ingeboekte volume- en
efficiencytaakstellingen) aan het
begrotingstekort of lastenvermindering te
verwachten.
De minister van Financiën,
G. Zalm
Bijlage invulling volume- en
efficiencytaakstellingen
Tabel 1 Totaaloverzicht (in ¤ mln)
Begroting 2003 2004 2005 2006 2007
Hoge Colleges van Staat 3,0 5,0 7,0 8,0 8,0
AZ 0,5 0,8 1,5 1,9 2,4
Koninkrijksrelaties 0,1 0,4 0,7 0,9 1,4
BuiZa 4,3 8,4 14,0 18,2 22,5
Jus 11,8 23,2 39,3 50,6 60,1
BZK 4,1 8,1 13,2 17,0 20,5
OCW 44,9 89,7 138,8 182,8 190,8
Fin 15,6 49,2 95,1 139,9 184,9
Defensie 51,3 93,2 135,4 168,0 168,4
VROM 9,0 16,8 26,7 33,0 39,5
V&W 10,2 31,7 60,9 89,3 117,0
EZ 6,7 14,8 24,6 32,2 39,7
LNV 13,2 26,2 41,2 53,2 60,6
SZW 5,3 9,8 17,7 22,2 26,8
VWS 3,0 8,3 15,4 22,1 28,4
Totaal 182,8 385,5 631,7 839,2 971,0
Tabel 1 geeft een overzicht per begroting van
het totaal aan de efficiency- en
volumetaakstellingen waartoe bij het Strategisch
Akkoord en het Hoofdlijnenakkoord is besloten.
Tevens zijn in deze totaaltelling de efficiency-
en volumetaakstellingen uit de Miljoenennota
2003, 2004 en 2005 verwerkt.
Ministerie van Financiën