Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA 's-GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
Contactpersoon Uw Brief van 5 april 2005
Doorkiesnummer
E-mail Ons kenmerk AM/SAM/05/25542
Datum 27 april 2005
Onderwerp Vragen van de Leden Veenendaal en Hirsi Ali over
diversiteit, nr. 2040511950
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Leden Veenendaal en Hirsi Ali (VVD)
over diversiteit.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Bijlage: Vragen en antwoorden
2040511950
Vragen van de leden Veenendaal en Hirsi Ali (beiden VVD) aan de staatssecretaris van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid over diversiteit. (Ingezonden 4 april 2005)
Vraag 1.
Hebt u kennisgenomen van het verhuisbericht van Opportunity in Bedrijf, Opportunity Advies
en het Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement (Div)?
Antwoord 1.
Ja.
Vraag 2.
Kunt u naar aanleiding van dit verhuisbericht en in het licht van eerdere Kamervragen 1) over
de marktverstorende en concurrentievervalsende opzet van Div (omdat Div is ondergebracht
bij stichting Opportunity in Bedrijf dat direct gelieerd is aan het commerciële Opportunity
Advies) aangeven welke afspraken zijn gemaakt over de inzet van subsidiegelden voor PR-
uitingen van Div in samenhang met de commerciële tak van dit bureau?
Antwoord 2.
Ik verstrek subsidie aan Opportunity in Bedrijf voor de uitvoering van het project Div, niet
voor gezamenlijke externe profilering met Opportunity Advies. Zoals ik in antwoord op
eerdere kamervragen heb gemeld is de keuze om het project Div uit te voeren destijds
uiteindelijk gevallen op Opportunity in Bedrijf als meest geschikt, na een voorselectie van 6
bureaus door een onafhankelijk extern bureau.
Het was toen bekend dat Opportunity in Bedrijf gelieerd is aan het commerciële Opportunity
Advies. Een commercieel bureau had de opdracht ook kunnen krijgen en dan zou er ook
sprake zijn geweest van subsidie aan een bureau dat daarnaast commerciële activiteiten
uitvoert.
Vraag 3.
Wat is uw mening over de gezamenlijke externe profilering van Opportunity in Bedrijf,
Opportunity Advies en Div?
Antwoord 3.
Gezamenlijke profilering van Div en Opportunity in Bedrijf acht ik niet onlogisch omdat Div
immers een project is van Opportunity in Bedrijf. Ik vind de gezamenlijke externe profilering
van Div met het commerciële Opportunity Advies door middel van het gezamenlijke
verhuisbericht echter ongelukkig.
Vraag 4.
Wat is daarover de mening van andere commerciële adviesbureaus op dit werkterrein?
Antwoord 4.
Negen bekende commerciële bureau's op het terrein van diversiteitsbeleid hebben gehoor
gegeven aan een uitnodiging van Div om gezamenlijk te bezien hoe Div zijn opdracht en
taken het beste kan uitvoeren, zonder daarbij zelf commerciële activiteiten te ontwikkelen.
---
Div werkt aan een protocol over de relatie tussen Div en de commerciële bureaus waarin
wordt neergelegd op welke wijze Div diversiteitsbeleid promoot en hoe zij adviesvragen
doorverwijst naar de commerciële bureaus.
Voorts heeft Div medio maart jl. gezamenlijk met de bestaande expert- en kenniscentra
overlegd hoe kan worden samengewerkt en hoe Div kan doorverwijzen. Er zijn afspraken
gemaakt over het wederzijds "linken" van websites, het wederzijds bijdragen aan publiciteit
en over informatie-uitwisseling.
Vraag 5.
Mag Opportunity Advies trends en potentiële klanten, die adviesbureaus door
kennisontwikkeling en netwerkopbouw op het spoor komen, commercieel benaderen?
Antwoord 5.
Indien met de vraag wordt bedoeld of Opportunity Advies potentiële klanten die als gevolg
van activiteiten van Div traceerbaar zijn, mag benaderen, dan is daar mijns inziens geen
bezwaar tegen in zoverre andere bureaus gelijke toegang hebben tot de adviesvragen die
voortvloeien uit de activiteiten van Div.
Vraag 6.
Worden vragen van potentiële klanten openbaar bekendgemaakt en/of aanbesteed? Zo ja, op
welke wijze?
Antwoord 6.
Dit zal worden geregeld via het in antwoord 4 genoemde protocol. Zodra het protocol
beschikbaar is, zal ik u hierover informeren.
Vraag 7.
Hoe wordt transparantie in de contacten van Div met potentiële klanten gegarandeerd?
Antwoord 7.
Zie de antwoorden op de vragen 4 en 6.
1) Aanhangsel-Handelingen nr. 140, vergaderjaar 2004-2005
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid