PERSBERICHT - 2005-04-30

Samenwerking Friese bureaus voor toerisme

Friesland Holland Tourist Information & Travel Service uit Wolvega en Fryslân Marketing uit Leeuwarden gaan nauw met elkaar samenwerken om de provincie Fryslân in binnen- en buitenland te promoten. Dat hebben beide directeuren Albert Hendriks en Paul van Gessel met elkaar afgesproken.

Op initiatief van de Friese Kamer van Koophandel en een grote groep Friese watersportbedrijven hebben het provinciale Fryslân Marketing en het commerciële bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega onderzocht of ze tot samenwerking konden komen. Zowel de Kamer als een groep van 100 watersportbedrijven heeft de wens uitgesproken om met een bundeling van krachten van beide bureaus de Friese promotie krachtig voort te zetten.

Overkoepelend
Fryslân Marketing van directeur Paul van Gessel speelt vooral een hoofdrol in de overkoepelende Friesland promotie via de massamedia, de website BeleefFriesland.nl en door marketingonderzoek. Fryslân Marketing vermeldt daartoe binnenkort alle 3.500 Friese toeristische bedrijven op haar website. Verder heeft Fryslân Marketing een samenwerkingsverband met alle Friese regio VVVs en met het Toeristisch Platform Noard West Fryslân en de Waddenfederatie, alsmede met de RECRON, HISWA en Koninklijke Horeca Nederland.

Friesland Holland van Alberts Hendriks speelt al jaren een grote rol in de vertegenwoordiging van het Friese toeristische bedrijfsleven op talloze binnen- en buitenlandse beurzen, evenementen en shows. Daarnaast geeft het Wolvegaaster promotiebureau een groot aantal magazines uit, waarin toerisme en recreatie in Friesland in vier talen wordt weergegeven.

Samenwerken waar mogelijk
Het initiatief voor het onderzoek heeft er toe geleid dat de elkaar naadloos aanvullende bureaus gaan samenwerken bij promotionele onderdelen waar dat mogelijk is. Het onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat deze samenwerking voor de Friese promotie een grote impact kan hebben. Was er tot nog toe enige onduidelijkheid over het doorgeven van elkaars website, de samenwerking begint juist met het volledig verwijzen naar elkaars activiteiten op het internet. Zowel de Kamer van Koophandel als vertegenwoordigers van het Friese toeristische bedrijfsleven hebben zich erg ingenomen getoond met de voorgenomen samenwerking en verwachten daar zichtbare resultaten van.