PERSBERICHT - 2005-04-30
Samenwerking Friese bureaus voor toerisme
Friesland Holland Tourist Information & Travel Service uit Wolvega en
Fryslân Marketing uit Leeuwarden gaan nauw met elkaar samenwerken om
de provincie Fryslân in binnen- en buitenland te promoten. Dat hebben
beide directeuren Albert Hendriks en Paul van Gessel met elkaar
afgesproken.
Op initiatief van de Friese Kamer van Koophandel en een grote groep
Friese watersportbedrijven hebben het provinciale Fryslân Marketing en
het commerciële bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega
onderzocht of ze tot samenwerking konden komen. Zowel de Kamer als een
groep van 100 watersportbedrijven heeft de wens uitgesproken om met
een bundeling van krachten van beide bureaus de Friese promotie
krachtig voort te zetten.
Overkoepelend
Fryslân Marketing van directeur Paul van Gessel speelt vooral een
hoofdrol in de overkoepelende Friesland promotie via de massamedia, de
website BeleefFriesland.nl en door marketingonderzoek. Fryslân
Marketing vermeldt daartoe binnenkort alle 3.500 Friese toeristische
bedrijven op haar website. Verder heeft Fryslân Marketing een
samenwerkingsverband met alle Friese regio VVVs en met het Toeristisch
Platform Noard West Fryslân en de Waddenfederatie, alsmede met de
RECRON, HISWA en Koninklijke Horeca Nederland.
Friesland Holland van Alberts Hendriks speelt al jaren een grote rol
in de vertegenwoordiging van het Friese toeristische bedrijfsleven op
talloze binnen- en buitenlandse beurzen, evenementen en shows.
Daarnaast geeft het Wolvegaaster promotiebureau een groot aantal
magazines uit, waarin toerisme en recreatie in Friesland in vier talen
wordt weergegeven.
Samenwerken waar mogelijk
Het initiatief voor het onderzoek heeft er toe geleid dat de elkaar
naadloos aanvullende bureaus gaan samenwerken bij promotionele
onderdelen waar dat mogelijk is. Het onderzoek heeft duidelijk gemaakt
dat deze samenwerking voor de Friese promotie een grote impact kan
hebben. Was er tot nog toe enige onduidelijkheid over het doorgeven
van elkaars website, de samenwerking begint juist met het volledig
verwijzen naar elkaars activiteiten op het internet. Zowel de Kamer
van Koophandel als vertegenwoordigers van het Friese toeristische
bedrijfsleven hebben zich erg ingenomen getoond met de voorgenomen
samenwerking en verwachten daar zichtbare resultaten van.