Ingezonden persbericht


"urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags">

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

30-4-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix China, circuit Sjanghai

SCHOUTEN VAN 7E (NAT) MET PROBLEMEN NAAR 32E PLEK OP DROGE BAAN

VERING NOG NIET OPTIMAAL: SMRZ 19E

Ook de 2e trainingsdag van de Chinese GP begon nat. Maar dat deerde Molenaar-Honda coureur Raymond Schouten niet. Integendeel zelfs, want de 20-jarige Brabander boekte in de vrije trainingsessie op zaterdagmorgen zelfs een hele sterke 7e !!! trainingstijd. "Dat ging vanmorgen heel goed. Het begon nat en er kwam een opdrogend spoor. Iedereen ging er voor, maar de set-up die we houden uitgeplozen pakte voor mij perfect uit. Dat ging echte super lekker en sterkte me voor de tijdtraining", meldde Schouten, die 's middags weer een droge piste in Sjanghai kreeg voorgeschoteld. "Ook daarin ging het de eerste vier ronden heel goed. Toen ben ik binnengekomen en hebben we de vering iets harder gezet. Maar dat bleek geen goede keuze te zijn geweest. Ik kon minder snel insturen en in de krappe bochten was hij echt te hard qua vering. Ik kon me nog maar een fractie verbeteren ten opzichte van mij tijden van vrijdag. In de laatste ronde wilde ik nog aanzetten, maar toen leek alles wel tegen te zitten. Eerst reed er een rijder 'in de weg', waardoor ik even naast de baan kwam. Een paar bochten later ging ik ook nog eens te wijd. En evengoed was het nog wel mijn snelste tijd van deze 2e tijdtraining. Daar had dus zeker een seconde meer ingezeten. Nu sta ik 32e, daar waar ik vanmorgen op de 7e plaats prijkte. Balen. Maar ik weet dat er zeker een seconde meer afgekund had. In het halve uur tijdtraining dat we hebben kon ik niet meer naar binnen om mijn vering weer zachter te laten zetten. En als je dan in de snelste ronde van die sessie nog naast de baan en een keer wijd gaat, dan had er minimaal 1 seconde extra afgereden kunnen worden. En als dat wel was gelukt, had ik hier 22e gestaan op de startgrid in plaats van de 32e plaats. Het leek vandaag even niet mee te willen zitten. Dan morgen maar. De eerste bochtensecties na start en finish zijn krap en ik sta aan de binnenkant. Ik zal me niet weg moeten laten drukken. Het gekke is dat het de ene GP in de eerste ronde heel rustig gaat en de andere race het een chaos is. Ik zal nu zeker in die openingsfase geen tijd mogen verliezen en er 'harder' in moeten gaan", weet Schouten, die weet dat er méér te halen is dan er vanmiddag uitgekomen is.

"Het is ook niet makkelijk om alle afstellingen goed te vinden. Als je twee droge sessies hebt en twee natte, en dat op een nieuw circuit, dan vergaar je niet echt veel gegevens", meldt chef monteur Hans Spaan. "De achterband werd ook iets te veel opgebruikt. Daarom moet de vering ook zachter, om het een hele race vol te kunnen houden. Raymond ging erg goed vandaag, et is alleen jammer dat het qua starplaats niet lukte, maar we zie zeker vooruitgang. Een startplaats richting de 20e had een reëler beeld gegeven", besluit Spaan.

Jakub Smrz reed zaterdagmiddag 5 seconden sneller dan tijdens de vochtige vrijdagsessie en reikte tot de 19e startplaats. "Hoewel het slechts 3,2 seconden van de 'pole' van Stoner af is, valt het me iets tegen. Mannen als Heidolf en Debon, respectievelijk 18e en 14e op eenzelfde Honda als ik, zouden net als in de eerste twee GP's achter me moeten staan", vindt Smrz. "'s Morgens was de baan nog maar op een paar plaatsen nat en ging het goed. We hadden een paar kleine wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van vrijdag en ik klokte wederom een 15e tijd, net als gisteren. De vering was niet optimaal, dus die hebben we veranderd voor de 2e tijdtraining van vanmiddag. Maar dat werd er niet beter op. De rondetijden gingen op een geheel droge baan voor veel rijders wel naar beneden, maar voor mij niet. We wisselden op tijd voor een nieuwe achterband, maar betere tijden kon ik niet maken. De machine stuiterde voor nog te veel en achter gleed hij zo nu en dan te veel weg, dat kost tijd bij respectievelijk aanremmen en uitaccelereren. Qua banden zijn we er uit. Dunlop heeft goed materiaal voor me klaar staan, waar ik de hele race mee uit kan rijden. Qua veringsafstelling gaan we zondagmorgen tijdens de warm-up weer terug naar de zaterdagochtend setting. Die was niet optimaal, maar wel beter dan die van de tijdtraining. Daardoor zakte ik al met al wel een startrij, maar dat moet ik morgen met een goede start en goed opgebouwde race kunnen goed maken. Ik wil zeker met punten uit China naar huis gaan. Het enige dat me zorgen baart is hoe we met zijn allen heelhuids door de eerste bochten heenkomen. Dat wordt dringen", voorpelt 'Kuba'.

(Actie- en sfeerfoto's van Raymond Schouten en Jakub Smrz in China kunt u downloaden van www.ariemolenaarmotors.nl onder de Button RACING of direct op link http://www.ariemolenaarmotors.nl/racing/20036photos.htm . Ook vindt u rechtenvrij fotomateriaal op www.molenaarracing.com )

Ook voor Jurgen van den Goorbergh en bijvoorbeeld WK-leider Rossi bleken de wisselende omstandigheden niet de benodigde hoeveelheid data voor een juiste set-up af te leveren. Waar Rossi hoofdschuddend tot een 6e plaats kwam, vond Jurgen wel de aansluiting bij de andere fabrieksrijders, maar gebruikte geen qualifier om verder te kunnen testen voor een goede race-set-up. De voor en achtervering waren nog niet optimaal afgesteld en dat moet morgenochtend tijdens een hopelijk 'droge' warm-up gebeuren. Al met al kwam Jurgen tot een 19e startplaats op 4,8 seconden van de pole van Gibernau. "Inmiddels ben ik redelijk aan het vermogen van de Honda gewend. Nu wil ik wel naar een 'fellere' afstelling van het motorblok, waardoor ik meer kan driften bij het uitkomen van de bochten. In de snelle bochten gaat het goed, maar in de vele langzamere bochten laat ik met uitaccelereren nog te veel tijd liggen", aldus Jurgen.

(Actie- en sfeerfoto's van Jurgen van den Goorbergh in China kunt u downloaden van www.tt-assen.com onder de button perszone.)

Sjanghai circuit info:

Lengte: 5.281 km; Pole position: Links; Breedte: 14 m; Rechter bochten: zeven; Linker bochten: zeven.; Langste rechte eind: 1175 m; Gebouwd: 2004

Tijdschema races zondag 1 mei

Zondag 1 mei starten de GP-coureurs hun races in de vroege ochtenduren wat betreft de Nederlandse tijd. De aanvangstijden zijn:

125cc - start 06.00 uur; 250cc - start 07.15 uur; MotoGP - start 09.00 uur

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125


2'13.535

231.0


2

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race


2'13.631

229.4


3

Gabor TALMACSI

HUN

KTM Red Bull KTM GP125

2'14.293

228.7


4

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'14.341

228.4


5

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

2'14.530

224.6


6

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World

2'14.773

223.4


7

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team

2'14.954

231.2


8

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

HONDA Ajo Motorsport

2'15.085

227.1


9

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

2'15.130

228.3


10

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master Aspar

2'15.489

226.2


11

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'15.607

224.0


12

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World

2'15.627

224.5


13

Alvaro BAUTISTA

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'15.995

224.3


14

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'16.179

232.4


15

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

2'16.259

228.4


16

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'16.316

226.5


17

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

2'16.376

228.7


18

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

2'16.408

222.6


19

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport

2'16.433

227.4


20

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

2'16.450

223.4


21

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'16.734

228.1


22

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar

2'17.079

226.8


23

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'17.357

230.2


24

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team

2'17.424

218.8


25

Imre TOTH

HUN

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'17.575

230.8


26

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'17.650

230.5


27

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

2'17.654

229.9


28

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'18.000

231.2


29

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'18.156

219.5


30

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'18.260

225.3


31

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'18.337

229.1


32

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing

2'18.356

231.7


33

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'18.767

226.6


34

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing

2'18.826

228.7


35

Sascha HOMMEL

GER

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'18.851

222.1


36

Wai On CHEUNG

CHN

HONDA Ajo Motorsport

2'21.609

223.0


37

Ho Wan CHOW

CHN

HONDA Zongshen Racing Team

2'22.649

223.3

Not

qualified (Out 107%)

2'22.882

You Rao ZHOU

CHN

HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin

2'46.312

203.5

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


2'06.196

267.6

2

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'06.214

269.2


3

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot

2'06.473

264.3


4

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'06.544

262.5


5

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'06.615

265.7


6

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'07.437

267.9


7

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

2'07.653

266.5


8

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

2'07.665

267.7


9

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

2'07.709

267.7


10

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot

2'07.889

265.2


11

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

2'08.018

268.0


12

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR

2'08.567

269.0


13

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany

2'08.840

261.6


14

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'08.886

264.4


15

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'09.016

262.8


16

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

2'09.057

262.5


17

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'09.166

265.6


18

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

2'09.212

264.1


19

Jakub SMRZ

CZE

AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing

2'09.420

261.1


20

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR

2'09.579

254.8


21

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'09.673

258.6


22

Gabor RIZMAYER

HUN

YAMAHA Yamaha Kurtz

2'11.900

256.7


23

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'12.237

263.7


24

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race

2'12.743

258.1


25

Frederik WATZ

SWE

YAMAHA Yamaha Kurtz

2'13.260

251.9


26

Shi Zhao HUANG

CHN

YAMAHA Team Yamaha China Tianjian

2'13.307

252.9


27

Zi Xian HE

CHN

YAMAHA Team Yamaha China Tianjian

2'14.434

252.3

Not

qualified (Out 107%)

2'15.029

Zhu WANG

CHN

APRILIA Zongshen Team of China

2'18.458

247.2

Zheng Peng LI

CHN

APRILIA Zongshen Team of China

2'19.312

255.5

Zhi Yu HUANG

CHN

HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin

2'24.652

242.0

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Campetella Racing

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Sete GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP


1'59.710

338.8


2

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP


1'59.873


338.3


3

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


2'00.480


342.4


4

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


2'00.666


324.2


5

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


2'00.747


333.2


6

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


2'00.821


330.8


7

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team


2'00.902


342.9


8

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team


2'01.081


333.1


9

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


2'01.085


326.4


10

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


2'01.098


326.6


11

Alex BARROS

BRA

Camel Honda


2'01.117


341.7


12

Troy BAYLISS

AUS

Camel Honda


2'01.328


333.5


13

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team


2'01.401


330.9


14

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team


2'01.502


336.2


15

Olivier JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team


2'02.072


325.9


16

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


2'02.869


323.9


17

Roberto ROLFO

ITA

D'Antin MotoGP - Pramac


2'03.886


333.0


18

Tohru UKAWA

JPN

Moriwaki Racing


2'04.223


323.4


19

Jurgen vd GOORBERGH

NED

Konica Minolta Honda


2'04.594


334.9


20

Franco BATTAINI

ITA

Blata WCM


2'05.468


308.6


21

James ELLISON

GBR

Blata WCM


2'06.496


303.5

************

Ingezonden persbericht