"urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags">
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
30-4-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix China, circuit Sjanghai
SCHOUTEN VAN 7E (NAT) MET PROBLEMEN NAAR 32E PLEK OP DROGE BAAN
VERING NOG NIET OPTIMAAL: SMRZ 19E
Ook de 2e trainingsdag van de Chinese GP begon nat. Maar dat deerde Molenaar-Honda coureur Raymond Schouten niet. Integendeel zelfs, want de 20-jarige Brabander boekte in de vrije trainingsessie op zaterdagmorgen zelfs een hele sterke 7e !!! trainingstijd. "Dat ging vanmorgen heel goed. Het begon nat en er kwam een opdrogend spoor. Iedereen ging er voor, maar de set-up die we houden uitgeplozen pakte voor mij perfect uit. Dat ging echte super lekker en sterkte me voor de tijdtraining", meldde Schouten, die 's middags weer een droge piste in Sjanghai kreeg voorgeschoteld. "Ook daarin ging het de eerste vier ronden heel goed. Toen ben ik binnengekomen en hebben we de vering iets harder gezet. Maar dat bleek geen goede keuze te zijn geweest. Ik kon minder snel insturen en in de krappe bochten was hij echt te hard qua vering. Ik kon me nog maar een fractie verbeteren ten opzichte van mij tijden van vrijdag. In de laatste ronde wilde ik nog aanzetten, maar toen leek alles wel tegen te zitten. Eerst reed er een rijder 'in de weg', waardoor ik even naast de baan kwam. Een paar bochten later ging ik ook nog eens te wijd. En evengoed was het nog wel mijn snelste tijd van deze 2e tijdtraining. Daar had dus zeker een seconde meer ingezeten. Nu sta ik 32e, daar waar ik vanmorgen op de 7e plaats prijkte. Balen. Maar ik weet dat er zeker een seconde meer afgekund had. In het halve uur tijdtraining dat we hebben kon ik niet meer naar binnen om mijn vering weer zachter te laten zetten. En als je dan in de snelste ronde van die sessie nog naast de baan en een keer wijd gaat, dan had er minimaal 1 seconde extra afgereden kunnen worden. En als dat wel was gelukt, had ik hier 22e gestaan op de startgrid in plaats van de 32e plaats. Het leek vandaag even niet mee te willen zitten. Dan morgen maar. De eerste bochtensecties na start en finish zijn krap en ik sta aan de binnenkant. Ik zal me niet weg moeten laten drukken. Het gekke is dat het de ene GP in de eerste ronde heel rustig gaat en de andere race het een chaos is. Ik zal nu zeker in die openingsfase geen tijd mogen verliezen en er 'harder' in moeten gaan", weet Schouten, die weet dat er méér te halen is dan er vanmiddag uitgekomen is.
"Het is ook niet makkelijk om alle afstellingen goed te vinden. Als je twee droge sessies hebt en twee natte, en dat op een nieuw circuit, dan vergaar je niet echt veel gegevens", meldt chef monteur Hans Spaan. "De achterband werd ook iets te veel opgebruikt. Daarom moet de vering ook zachter, om het een hele race vol te kunnen houden. Raymond ging erg goed vandaag, et is alleen jammer dat het qua starplaats niet lukte, maar we zie zeker vooruitgang. Een startplaats richting de 20e had een reëler beeld gegeven", besluit Spaan.
Jakub Smrz reed zaterdagmiddag 5 seconden sneller dan tijdens de vochtige vrijdagsessie en reikte tot de 19e startplaats. "Hoewel het slechts 3,2 seconden van de 'pole' van Stoner af is, valt het me iets tegen. Mannen als Heidolf en Debon, respectievelijk 18e en 14e op eenzelfde Honda als ik, zouden net als in de eerste twee GP's achter me moeten staan", vindt Smrz. "'s Morgens was de baan nog maar op een paar plaatsen nat en ging het goed. We hadden een paar kleine wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van vrijdag en ik klokte wederom een 15e tijd, net als gisteren. De vering was niet optimaal, dus die hebben we veranderd voor de 2e tijdtraining van vanmiddag. Maar dat werd er niet beter op. De rondetijden gingen op een geheel droge baan voor veel rijders wel naar beneden, maar voor mij niet. We wisselden op tijd voor een nieuwe achterband, maar betere tijden kon ik niet maken. De machine stuiterde voor nog te veel en achter gleed hij zo nu en dan te veel weg, dat kost tijd bij respectievelijk aanremmen en uitaccelereren. Qua banden zijn we er uit. Dunlop heeft goed materiaal voor me klaar staan, waar ik de hele race mee uit kan rijden. Qua veringsafstelling gaan we zondagmorgen tijdens de warm-up weer terug naar de zaterdagochtend setting. Die was niet optimaal, maar wel beter dan die van de tijdtraining. Daardoor zakte ik al met al wel een startrij, maar dat moet ik morgen met een goede start en goed opgebouwde race kunnen goed maken. Ik wil zeker met punten uit China naar huis gaan. Het enige dat me zorgen baart is hoe we met zijn allen heelhuids door de eerste bochten heenkomen. Dat wordt dringen", voorpelt 'Kuba'.
(Actie- en sfeerfoto's van Raymond Schouten en Jakub Smrz in China kunt u downloaden van
Ook voor Jurgen van den Goorbergh en bijvoorbeeld WK-leider Rossi bleken de wisselende omstandigheden niet de benodigde hoeveelheid data voor een juiste set-up af te leveren. Waar Rossi hoofdschuddend tot een 6e plaats kwam, vond Jurgen wel de aansluiting bij de andere fabrieksrijders, maar gebruikte geen qualifier om verder te kunnen testen voor een goede race-set-up. De voor en achtervering waren nog niet optimaal afgesteld en dat moet morgenochtend tijdens een hopelijk 'droge' warm-up gebeuren. Al met al kwam Jurgen tot een 19e startplaats op 4,8 seconden van de pole van Gibernau. "Inmiddels ben ik redelijk aan het vermogen van de Honda gewend. Nu wil ik wel naar een 'fellere' afstelling van het motorblok, waardoor ik meer kan driften bij het uitkomen van de bochten. In de snelle bochten gaat het goed, maar in de vele langzamere bochten laat ik met uitaccelereren nog te veel tijd liggen", aldus Jurgen.
(Actie- en sfeerfoto's van Jurgen van den Goorbergh in China kunt u downloaden van
Sjanghai circuit info:
Lengte: 5.281 km; Pole position: Links; Breedte: 14 m; Rechter bochten: zeven; Linker bochten: zeven.; Langste rechte eind: 1175 m; Gebouwd: 2004
Tijdschema races zondag 1 mei
Zondag 1 mei starten de GP-coureurs hun races in de vroege ochtenduren wat betreft de Nederlandse tijd. De aanvangstijden zijn:
125cc - start 06.00 uur; 250cc - start 07.15 uur; MotoGP - start 09.00 uur
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
2'13.535
231.0
2
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
2'13.631
229.4
3
Gabor TALMACSI
HUN
KTM Red Bull KTM GP125
2'14.293
228.7
4
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'14.341
228.4
5
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
2'14.530
224.6
6
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
2'14.773
223.4
7
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
2'14.954
231.2
8
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
2'15.085
227.1
9
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
2'15.130
228.3
10
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
2'15.489
226.2
11
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'15.607
224.0
12
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
2'15.627
224.5
13
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'15.995
224.3
14
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'16.179
232.4
15
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'16.259
228.4
16
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'16.316
226.5
17
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
2'16.376
228.7
18
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'16.408
222.6
19
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
2'16.433
227.4
20
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'16.450
223.4
21
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'16.734
228.1
22
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
2'17.079
226.8
23
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'17.357
230.2
24
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
2'17.424
218.8
25
Imre TOTH
HUN
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'17.575
230.8
26
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'17.650
230.5
27
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
2'17.654
229.9
28
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'18.000
231.2
29
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'18.156
219.5
30
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'18.260
225.3
31
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'18.337
229.1
32
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
2'18.356
231.7
33
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'18.767
226.6
34
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
2'18.826
228.7
35
Sascha HOMMEL
GER
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'18.851
222.1
36
Wai On CHEUNG
CHN
HONDA Ajo Motorsport
2'21.609
223.0
37
Ho Wan CHOW
CHN
HONDA Zongshen Racing Team
2'22.649
223.3
Not
qualified (Out 107%)
2'22.882
You Rao ZHOU
CHN
HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin
2'46.312
203.5
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'06.196
267.6
2
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'06.214
269.2
3
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
2'06.473
264.3
4
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'06.544
262.5
5
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'06.615
265.7
6
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'07.437
267.9
7
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'07.653
266.5
8
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'07.665
267.7
9
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'07.709
267.7
10
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
2'07.889
265.2
11
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'08.018
268.0
12
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'08.567
269.0
13
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'08.840
261.6
14
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'08.886
264.4
15
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'09.016
262.8
16
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'09.057
262.5
17
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'09.166
265.6
18
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'09.212
264.1
19
Jakub SMRZ
CZE
AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing
2'09.420
261.1
20
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
2'09.579
254.8
21
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'09.673
258.6
22
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Yamaha Kurtz
2'11.900
256.7
23
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'12.237
263.7
24
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
2'12.743
258.1
25
Frederik WATZ
SWE
YAMAHA Yamaha Kurtz
2'13.260
251.9
26
Shi Zhao HUANG
CHN
YAMAHA Team Yamaha China Tianjian
2'13.307
252.9
27
Zi Xian HE
CHN
YAMAHA Team Yamaha China Tianjian
2'14.434
252.3
Not
qualified (Out 107%)
2'15.029
Zhu WANG
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'18.458
247.2
Zheng Peng LI
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'19.312
255.5
Zhi Yu HUANG
CHN
HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin
2'24.652
242.0
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Campetella Racing
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Sete GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
1'59.710
338.8
2
Marco MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
1'59.873
338.3
3
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
2'00.480
342.4
4
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'00.666
324.2
5
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
2'00.747
333.2
6
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
2'00.821
330.8
7
Carlos CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
2'00.902
342.9
8
Toni ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'01.081
333.1
9
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'01.085
326.4
10
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
2'01.098
326.6
11
Alex BARROS
BRA
Camel Honda
2'01.117
341.7
12
Troy BAYLISS
AUS
Camel Honda
2'01.328
333.5
13
Colin EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
2'01.401
330.9
14
Max BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
2'01.502
336.2
15
Olivier JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team
2'02.072
325.9
16
Ruben XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'02.869
323.9
17
Roberto ROLFO
ITA
D'Antin MotoGP - Pramac
2'03.886
333.0
18
Tohru UKAWA
JPN
Moriwaki Racing
2'04.223
323.4
19
Jurgen vd GOORBERGH
NED
Konica Minolta Honda
2'04.594
334.9
20
Franco BATTAINI
ITA
Blata WCM
2'05.468
308.6
21
James ELLISON
GBR
Blata WCM
2'06.496
303.5
************
Ingezonden persbericht