De toekomst van het nieuws: de kijker kiest

AMSTERDAM, 20050428 -- Met het hele gezin voor de televisie om te kijken naar het acht uur journaal, het lijkt verleden tijd. Tegenwoordig krijg je het laatste nieuws als je een hamburger bestelt, als je in de tram zit, of gewoon via je mobiele telefoon.


Het SBS6-programma 'Hebbedingen' gaat zaterdag over nieuwsvoorziening. Hoe was het, hoe is het en hoe wordt het? Hebbedingen is onder andere te gast op de redactie van multimediaal nieuwsbureau FTV. FTV voorziet vrijwel alle mobiele operators en de 35 belangrijkste nieuwssites en portals in Nederland van het laatste videonieuws. Hoofdredacteur FTV Ole Chavannes vertelt over de manier waarop FTV het nieuws vorm geeft en laat zijn licht schijnen over nieuwsvoorziening in de toekomst.

In de toekomst wordt nieuws persoonlijker volgens Chavannes: "Net zoals je op je computer je favorieten selecteert, zullen er electronic papers komen in de vorm van oprolbare LCD-schermpjes, die online en realtime worden ververst. Je bepaalt dan zelf wat je wel en niet wil lezen." Voor de lezer of kijker wordt het nieuwsaanbod steeds groter en veelzijdiger. Chavannes: "De kijker krijgt dus meer informatie, maar hij moet ook kiezen wat hij of zij betrouwbaar genoeg vindt."

Volgens Chavannes wil de kijker zelf bepalen welk nieuws hij uitkiest en hoe hij het tot zich neemt. "Wij bedenken niet wat wel of niet belangrijk is, dat moet de lezer of kijker helemaal zelf weten. We bieden daarom bijna alles: van binnen- en buitenlands nieuws tot sport en economie, van film en fun tot showbizz. Daarnaast brengen we het nieuws in verschillende vormen: op Internet, via mobiel op UMTS en GPRS, of infoschermen in de tram en McDonalds."

In het informatieve programma 'Hebbedingen' is te zien welke innovatieve technologische ontwikkelingen we tegenkomen in het dagelijkse leven.

'Hebbedingen' wordt iedere zaterdag uitgezonden om 16:30 op SBS6 of kijk op www.wannahaves.nl.