Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
9 mei 2005

Marketingrapport Sportzaken 2005

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder sportzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Sportzaken 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.

Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 3,4. De respondenten realiseren gemiddeld 38 % van de omzet met de verkoop van sportschoenen. Sportkleding vertegenwoordigt 29 % van de omzet en de verkoop van sportartikelen (hardware) 32 %. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 222 vierkante meter. 37 % van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie.

Inkoop en leveranciers
Krap de helft van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. Er wordt relatief veel samengewerkt op het gebied van inkoop middels inkoop- en franchiseorganisaties. 60 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten.

Men heeft gemiddeld 24 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men ruim 3 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment (de collectie) is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van collecties en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 4 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een goede nieuwe klantentrekker. Daarnaast wordt er nadrukkelijk op de handelsmarge gelet. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van zowel sportschoenen als sportkleding wordt gevormd door Nike, Adidas en Puma. Rucanor komt als leverancier van sportartikelen (hardware) sterk uit de bus. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de leveringsbetrouwbaarheid gelet, evenals de prijs/kwaliteit verhouding van de producten. De meest gebruikte bestelmedia zijn de telefoon en nieuwe media zoals internet, intranet en e-mail. Sportzaken hebben vooral behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen en voorraad bij de leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen om gespreide bestellingen en leveringen en het aanhouden van een betere voorraad. Men vindt dat een leverancier die achter zijn producten staat ook meer mag deelnemen in het voorraadrisico. Ten aanzien van prijzen is een sportzaak sterk gericht op een goede handelsmarge.

Trends en ontwikkelingen
Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn felle kleuren. Sportkleding wordt meer modegevoelig. Functionele sportkleding en retrostyle lopen ook erg goed. Zelfstandige sportzaken zullen zich meer gaan specialiseren om zich te onderscheiden van de grote winkelformules en ketens.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbladen een vooraanstaande rol. Overkoepelende organisaties drukken echter een zwaar stempel op de leverancierskeuze. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vakbeurzen favoriet.

63 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn International Sport Cult en Sport Partner. Het afgelopen jaar heeft 44 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Inkoopbeurs te Leusden de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door de ISPO te Munchen. Promotionele acties van leveranciers middels mailingen, beursaanbiedingen of vertegenwoordigersbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon.

81 % van de sportzaken heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 23 % over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor het bestellen van producten. 4 % van de respondenten die toegang tot internet heeft geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om bestelfaciliteiten, meer informatie over nieuwe trends en te weinig aandacht voor sportartikelen (hardware). Vakwebsites worden door 42 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De vakwebsites die men bezoekt vindt men veelal via startpagina's op het gebied van sport, leveranciers en merken.

Economisch perspectief
In het jaar 2004 heeft 48 % van de respondenten een stijging van de nominale omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 19 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 34 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 9 % verwacht een daling en de overige 57 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 51 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 42 % een stijging.

Aan het onderzoek onder sportzaken hebben 154 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 52487 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --