Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

inspectie, toezicht & Europese regelgeving - publicaties - Begrotingsanalyse 2005

Begrotingsanalyse 2005

21 april 2005

Algemeen

Met ingang van vorig jaar is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (Bbv) van toepassing. In dit kader zijn met name de wijzigingen in de functies van belang. Er zijn een aantal functies vervallen en er zijn een aantal functies bijgekomen. De begrotingsanalyse komt overeen met het Bbv.

Het spreadsheet "Begrotingsanalyse 2005" is ontwikkeld onder MS Excel. Onder de naam 'Begrotingsanalyse 2005' bevindt zich een Excel werkmap met een aantal werkbladen. Deze werkbladen zijn onderling met elkaar verbonden.

Ondanks het feit dat bij de ontwikkeling van dit spreadsheet de grootst mogelijke zorgvuldigheid is betracht kan blijken dat sommige combinaties van factoren toch tot een onjuiste uitkomst leiden. Mocht dit in uw geval zo zijn laat het ons even weten.

De begrotingsanalyse is ontwikkeld door de Inspectie Financiën Lokale en provinciale Overheden (IFLO) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Met nadruk wordt erop gewezen dat de IFLO deze methode gebruikt als een eerste toetsingskader binnen artikel 12 en de begrotingsscans. De uitkomsten dienen als basis voor verder onderzoek door de inspecteur.

Als u de werkmap `Begrotingsanalyse 2005' opent kan het systeem vragen of u de koppelingen wilt bijwerken. Deze vraag moet u bevestigend beantwoorden.

De werkmap `Begrotingsanalyse 2005' bevat de volgende werkbladen:
* Functies;
* Clusters;
* Vergelijking clusters met soortgenoten;
* Vergelijking algemene uitkering met soortgenoten;
* Vergelijking functies met soortgenoten;
* Vergelijking clusters met groottegroep;
* Vergelijking algemene uitkering met groottegroep;
* Vergelijking functies met groottegroep;
* Spreiding per cluster;
* Spreiding per functie;
* Overzicht.

Verder zijn in de werkmap de tabellen uit de kengetallenbrochure `Kengetallen 2005' overgenomen. Deze tabellen worden gebruikt om een gemeente te kunnen vergelijken met de soortgenoten en de groottegroep. U hoeft de gegevens van de soortgenoten en/of de groottegroep niet afzonderlijk in te geven. Als u op het werkblad `functies' de naam van de gemeente ingeeft worden automatisch de cijfers van soortgenoten en groottegroep opgehaald.

Onder soortgenoten wordt verstaan die gemeenten die qua centrumfunctie en sociale structuur het meest vergelijkbaar is met de gemeente. In de kengetallenbrochure `Kengetallen 2005' staat beschreven hoe en op welke wijze de indeling van gemeenten naar sociale structuur en centrumfunctie heeft plaatsgevonden. In bijlage 2 van de kengetallenbrochure kunt u zien met welke gemeenten de gemeente op die wijze vergelijkbaar is. Bij de vergelijking met de groottegroep wordt de gemeente vergeleken met qua inwonertal vergelijkbare gemeenten.

De werkbladen worden hierna, voor zover nodig, kort toegelicht.

Werkblad Functies

Omdat de verschillende werkbladen onderling met elkaar zijn verbonden, behoeven alleen in het werkblad `Functies' gegevens te worden ingevuld.

Allereerst dient in het blad `Functies' de gemeentenaam, onder "Gemeente", te worden ingevuld. De spelling van de gemeentenaam is overgenomen uit het berekeningsbestand van de Algemene Uitkering. In het werkblad `Overzicht' is een overzicht gegeven van alle gemeenten. U dient de naam van de gemeente te gebruiken zoals die in dat overzicht staat weergegeven.

Na de gemeentenaam moeten de lasten en baten van de functies worden ingevuld in duizenden Euro's. Hierbij dient de indeling conform het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten te worden gevolgd.

Om de nettolasten van de gemeente zo goed mogelijk te kunnen vergelijken met de uitkering uit het gemeentefonds op basis van de verdeelmaatstaven dienen de lasten zo nauwkeurig mogelijk te zijn toegerekend aan de verschillende functies. Voor een goede vergelijking dienen eventuele stelposten (zoveel mogelijk) functioneel te worden verdeeld.

Werkblad Clusters

In dit werkblad wordt de gemeente `vergeleken met zichzelf'. Aan dit overzicht kan geen absolute waarde worden toegekend. Het geeft een eerste indicatie van de relatie tussen de nettolasten en de uitkeringen uit het gemeentefonds, op basis van de verdeelmaatstaven, per cluster.

De nettolasten van de functies uit het werkblad `Functies' worden toegedeeld aan de verschillende clusters. Dit is weergegeven in de kolom nettolasten. De OZB en de overige eigen middelen (OEM) zijn daarbij samengeteld onder eigen inkomsten.

In de kolom gecorrigeerde nettolasten is een correctie gemaakt van het cluster OEM. Het saldo van het cluster OEM wordt evenredig verdeeld over de uitgavenclusters.

Vervolgens worden deze gecorrigeerde nettolasten per cluster vergeleken met de gemeentefondsuitkering op basis van de verdeelmaatstaven per cluster. Voor de berekening van de algemene uitkering wordt voor wat betreft de volumina gebruik gemaakt van de gegevens van Fipuli over de betaalmaand januari. De berekeningen van de uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op de decembercirculaire.

De verfijningen riolering en monumenten en de verschillende integratie-uitkeringen zijn zover mogelijk toegerekend aan de clusters, met uitzondering van de verfijningen die te maken hebben met herindeling (uitgezonderd wachtgelden, deze worden toegerekend aan het cluster bestuursorganen), die zijn opgenomen onder overigen.

Werkblad Vergelijking clusters met soortgenoten

In dit werkblad worden de nettolasten van uw gemeente uitgedrukt in een bedrag per inwoner vergeleken met de gemiddelde nettolasten van de soortgenoten. Dit gebeurt hier voor alle clusters.

Het gaat hierbij niet om de gecorrigeerde nettolasten dat wil zeggen dat hier geen doorberekening heeft plaatsgevonden van OEM.

Werkblad Vergelijking algemene uitkering met soortgenoten

In dit werkblad wordt de algemene uitkering (exclusief de WUW-uitkering, artikel 12-uitkering, en de integratie-uitkeringen correctie VhRoSv en afbouw OOV) per inwoner vergeleken met de gemiddelde algemene uitkering per inwoner van de qua sociale structuur en centrumfunctie vergelijkbare gemeenten.

Werkblad Vergelijking functies met soortgenoten

In dit werkblad worden de nettolasten per inwoner van de gemeente op functieniveau vergeleken met de gemiddelde nettolasten van uw soortgenoten.

Werkblad Vergelijking clusters met groottegroep

Hoewel de vergelijking met groottegroepen onder het nieuwe verdeelstelsel niet meer voor de hand ligt wordt dit in den lande nog regelmatig wel toegepast.

In de brochure `Kengetallen 2005' is daarom ook een overzicht gegeven van de gemiddelde bedragen per inwoner gerelateerd aan de groottegroep. Ook in de elektronische versie van de `Kengetallen 2005' is een dergelijke vergelijking opgenomen.

In dit werkblad worden de nettolasten van de gemeente uitgedrukt in een bedrag per inwoner vergeleken met de gemiddelde nettolasten per inwoner van qua inwoners vergelijkbare gemeenten. Dit gebeurt hier voor alle clusters.

Het gaat hierbij eveneens om de ongecorrigeerde nettolasten dat wil zeggen dat ook hier geen doorberekening heeft plaatsgevonden van de OEM.

Werkblad Vergelijking algemene uitkering met groottegroep

In dit werkblad wordt de algemene uitkering (exclusief de WUW-uitkering, artikel 12-uitkering, en de integratie-uitkeringen correctie VhRoSv en afbouw OOV) per inwoner vergeleken met de gemiddelde algemene uitkering per inwoner van de qua inwoners vergelijkbare gemeenten.

Werkblad Vergelijking functies met groottegroep

In dit werkblad worden de nettolasten per inwoner van de gemeente op functieniveau vergeleken met de gemiddelde nettolasten per inwoner van qua inwoners vergelijkbare gemeenten.

Spreiding per cluster

In dit werkblad worden de spreidingsgegevens weergegeven van de clusters ingedeeld naar groottegroep en soortgenoten.

Voor de berekening van de spreiding is gebruik gemaakt van de methode van de standaarddeviatie. De weergegeven spreidingsgegevens zijn het gemiddelde plus en min één keer de standaarddeviatie. Als er sprake is van een min of meer normale verdeling binnen een groep en de groep een redelijk aantal waarnemingen bevat betekent dit dat ruim 68 % van de gemeenten tussen de gegeven getallen van plus of min één keer de standaarddeviatie vallen. Het kan voorkomen dat de spreidingsgegevens een positief getal vermelden. Dit is een gevolg van het feit dat voor de berekening van de spreidingsgegevens gebruik is gemaakt van de standaarddeviatie. Dit kan met name zichtbaar worden op clusters waarop relatief geringe bedragen omgaan en/of clusters waarop de verschillen tussen nettolasten van de verschillende gemeenten in een groep omvangrijk is. Als er binnen een groep van stel 20 gemeenten op een cluster slechts door een vijftal gemeenten aanzienlijke uitgaven worden geraamd en de overige 15 gemeenten ramen op dat cluster weinig of geen uitgaven is het mogelijk dat de berekende spreiding boven nul komt. Eigenlijk voldoet de verdeling in die gevallen niet aan het uitgangspunt van een min of meer normale verdeling.

Spreiding per functie

In dit werkblad worden de spreidingsgegevens weergegeven van de functies ingedeeld naar groottegroep en soortgenoten.

De berekening is eenzelfde als bij de spreiding per cluster.