Verbond van Verzekeraars

Beslisstijl bepaalt financiële kwetsbaarheid

Probeer je vaak nieuwe producten of laat je je bij financiële beslissingen meestal door anderen leiden? Dan val je wellicht onder de groep kwetsbare consumenten die meer kans maken om bij financiële beslissingen de mist in te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), waarin op basis van persoonlijke en financiële kenmerken een aantal beslisstijlen is geformuleerd.

Met het onderzoek Kennismaking met de financiële consument wil de AFM meer inzicht krijgen in het gedrag van de financiële consument. Op basis van een aantal dimensies kunnen volgens de toezichthouder vier groepen consumenten worden onderscheiden: ambitieuzen, adviesgevoeligen, beheersten en gemaksgeoriënteerden. Hoewel niet zonder meer kan worden geconcludeerd dat de ene groep kwetsbaar is en de ander niet, blijkt wel dat ambitieuzen en adviesgevoeligen kwetsbaarder zijn dan de twee andere groepen.

Kwetsbare groepen
De beslisstijl van ambitieuzen laat zich het beste omschrijven als avontuurlijk: deze groep probeert graag nieuwe producten, gaat ingewikkelde constructies niet uit de weg en is bereid een gokje te wagen. Ambitieuzen zijn vaak wat hoger opgeleid, geïnteresseerd in financiën en hebben in de regel een wat groter vermogen. Op het eerste gezicht dus niet direct een kwetsbare groep, maar doordat ze een sterke drive hebben méér van hun geld te maken, lopen ze volgens de AFM een hoger risico.
De adviesgevoeligen zijn anders dan ambitieuzen vaak wat minder hoog opgeleid, jonger, vaker alleenstaand en niet erg geïnteresseerd in financiën. Daardoor hebben ze een zwakkere financiële positie. Ze laten zich bij financiële beslissingen leiden door advies in te winnen bij anderen, stellen zich weinig kritisch op en gaan vooral op hun gevoel af in plaats van op productinhoudelijke aspecten. Daardoor geven ze gemakkelijk geld uit.

Veilige groepen
De andere twee groepen, beheersten en gemaksgeoriënteerden, lopen volgens de AFM minder risico verkeerde financiële beslissingen te nemen. Beheersten nemen weloverwogen beslissingen die ze op basis van feiten en goede argumenten willen maken. Ze zijn vaak wat ouder, zijn in alle lagen van de bevolking te vinden en zijn sterk geïnteresseerd in financiën. Hun vermogen is iets groter dan dat van de andere drie groepen.
De gemaksgeoriënteerden tot slot zijn weinig adviesgevoelig en willen zo min mogelijk tijd besteden aan hun financiën. Complexe producten zijn dan ook niets voor hen. Ze kiezen liever producten die gemakkelijk te begrijpen zijn en waar ze zich niet in hoeven te verdiepen. Gemaksgeoriënteerden zijn wat vaker lager opgeleid en ouder. Hun vermogen is wat lager. Doordat gemaksgeoriënteerden graag op zekerheid spelen, is de kans klein dat ze voor teleurstellingen komen te staan.

Test je beslisstijl
Het volledige onderzoek staat op de website van de AFM (www.afm.nl). Onder de Consumenten-button kan via een test worden gekeken onder welke beslisstijl mensen vallen.

Verzekerd!, mei 2005