Ingezonden persbericht


Communicatieadviesbureau Pleon onderzoekt marktwerking bij ziekenhuizen

Amsterdam, 9 mei 2005 - Communicatieadviesbureau Pleon gaat onderzoek doen naar het imago en de identiteit van ziekenhuizen. Doel van het onderzoek is in kaart te brengen hoe ziekenhuizen zich voorbereiden op marktwerking. Met de intrede van marktwerking in de zorgsector, staan ziekenhuizen voor de opgave een marketingstrategie te formuleren. Pleon start het onderzoek op 1 september 2005 en verwacht in januari 2006 de resultaten te kunnen presenteren.

Het onderzoek biedt de deelnemende ziekenhuizen de basis voor hun marketing- en communicatiestrategie. Het onderzoek vormt tevens een nulmeting (benchmark) waarmee over enkele jaren gemeten kan worden in hoeverre de ambities zijn waargemaakt.

Door de marktwerking in de zorg staan ziekenhuizen niet alleen voor veranderingen in de bedrijfsvoering en de organisatie, ook zullen ze op een andere manier moeten gaan communiceren. De daarvoor noodzakelijke eerste stap is het formuleren van een marketing- en communicatiestrategie. Pleon gaat nu onderzoeken hoe ver ziekenhuizen daarmee zijn.

Tim de Boer, CEO van Pleon Nederland: "De marktwerking die in de zorgsector in gang is gezet lijkt onomkeerbaar. Hoe snel en in welke mate marktwerking doorzet zijn nog open vragen. Dit hangt onder andere af van eventuele aanpassingen van op stapel staande Europese maatregelen en Nederlandse wetgeving. Maar vast staat dat ziekenhuizen te maken zullen krijgen met voor de zorgsector nieuwe begrippen, zoals concurrentie, marketingcommunicatie, positionering en verkoop."

Voor ziekenhuizen die aan het onderzoek willen deelnemen is er op 18 mei a.s. een informatiebijeenkomst. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank Verkuijl via frank.verkuijl@pleon.com of 020 - 4874000.

Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en 23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004 ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland, Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate bureau's in de overige landen in Europa en in het midden-oosten. In de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op het gebied van pr, public affairs, corporate communications, marketing, change management, risk management en design helpt Pleon organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.

Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel, Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg, Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs, Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.



Ingezonden persbericht