Socialistische Partij

Belgische Betuwelijn dendert door

27-04-2005 * Op 10 mei zal waarschijnlijk een meerderheid van de Eerste Kamer de weg vrijmaken voor heractivering van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding van Antwerpen naar Duitsland, die deels door Limburg loopt. Tijdens het debat gisteren plaatsten de meeste fracties vraagtekens bij de aanspraken van Belgie, dat historische rechten meent te hebben op deze lijn. In 1998 heeft toenmalig minister-president Kok de Belgische regering echter toezeggingen gedaan die het onmogelijk maken om een open debat te voeren over de loop van de goederenspoorlijn, die nu door de steden Weert en Roermond zal gaan.

Ronald van Raak SP-senator Ronald van Raak: 'Dat de kwestie tussen Nederland en Belgie gevoelig ligt bleek wel uit de beantwoording van de ministers, die verwezen naar de oren die meeluisterden vanaf de publieke tribune, waar onder meer de ambassadeur van Belgie had plaatsgenomen. De Kamer belist niet over de wenselijkheid van de IJzeren Rijn of over de beste loop, want daarover wil Belgie niet spreken. Het gaat alleen over de centen, wie moet opdraaien voor de kosten aan het Nederlandse spoor. Deze kwestie willen de regeringen van Nederland en Belgie voorleggen aan een internationaal Arbitrage Tribunaal. Tot die tijd liggen nationale procedures over aanpassingen aan het spoor en de milieueffecten stil.'

De Eerste Kamer moet goedkeuring geven aan deze Arbitrage. Minister Bot van Buitenlandse Zaken deed de toezegging dat hij na de uitspraak van het Tribunaal - dat binnen een week na goedkeuring door de Eerste Kamer wordt verwacht - opnieuw met de Belgen gaat overleggen over het zogenaamde 'recht van doortocht' door Limburg naar Duitsland. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat zegde toe dat alle procedures over het tracé en de milieueffecten zullen worden afgerond. Volgens de SP schieten we hier echter niet veel mee op. Van Raak: 'Met de Belgen gaan overleggen, nadat een besluit over de loop van de IJzeren Rijn is genomen, heeft niet zo veel zin. Ook het afronden van nationale procedures en de vele bezwaarschriften van gemeenten en omwonenden is niet erg zinvol als de loop van het tracé al vaststaat.'

Dinsdag 10 mei is de stemming. De verwachting is dat in ieder geval CDA en VVD zullen voorstemmen. Deze partijen hebben een meerderheid in de Eerste Kamer.