AutoRai

Print

Nieuwe SEAT Leon World Touring Car: race(r) naar de titel

(10-5-2005)
De internationale autotentoonstelling van Barcelona is de eerste âthuisraceâ voor de nieuwe SEAT Leon World Touring Car. Deze spectaculaire racewagen op basis van de nieuwe Leon maakt nog dit seizoen zijn debuut in het prestigieuze FIA World Touring Car Championship (WTCC).
Met de nieuwe race Leon heeft SEAT een duidelijk doel voor ogen: de WTCC-titel binnenhalen. Op basis van de nieuwe Leon (die uiteraard ook de tentoonstelling van Barcelona te zien is), ontwierp SEAT Sport in Martorell misschien wel zijn meest geavanceerde racewagen ooit en daarmee kan een serieuze gooi naar het kampioenschap worden gedaan. De nieuwe Leon is een ideale basis voor de WTCC-auto omdat sportiviteit in de genen van de auto zit.

SEAT Sport is enkele maanden geleden begonnen met werken aan de nieuwe Leon World Touring Car en daarom kan de auto al de komende weken zijn eerste testsessies doen om nog voor het einde van het seizoen zijn racedebuut maken. Bij de ontwikkeling van de nieuwe raceauto waren 140 mensen betrokken. Daaronder waren R&D-specialisten van SEATâs eigen Technical Centre, maar ook technici van Audi Sport. Deze laatste hebben vooral aan de aërodynamica van de Leon World Touring Car gewerkt; in de toekomst wordt de samenwerking met Duitse technici verder uitgebreid op het gebied van motorontwikkeling.

Doel: het wereldkampioenschap
In 2003 keerde SEAT terug op de internationale circuits. Dit gebeurde met de Toledo Cupra in het ETCC (European Touring Car Championship). Al begin 2004 waren er resultaten: één overwinning, vijf podiumplaatsen, twee pole positions en drie ronderecords.

Dit jaar werd het ETCC opgevolgd door het WTCC, waarbij SEAT een aantal teams heeft ingezet. Nu wordt er onder andere door Tom Coronel gereden in de Toledo Cupra, maar tegelijkertijd werkt SEAT Sport ook hard aan de ontwikkeling van de Leon World Touring Car. Dit werk op twee fronten is mogelijk omdat SEAT Sport alles in huis doet: van eerste idee via ontwerp, bouw en fine-tuning tot en met de daadwerkelijke inzet op het circuit.

Van computerscherm tot raceasfalt
SEAT-coureurs Jordi Gené, Rickard Rydell en Peter Terting blijven dit seizoen in het WTCC actief in hun Toledo Cupra totdat de Leon Cupra raceklaar is. Vijf maanden geleden testte Jordi Gené voor het eerst de wegligging van het nieuwe chassis en in december werden diverse mechanische componenten beproefd. Dit alles gebeurde met een gemodificeerde Altea. Gedurende deze testsessies werkten SEAT Sport en Audi Sport nauw samen bij de aërodynamische ontwikkeling, maar ook bij het vaststellen van alle benodigde componenten.

Dankzij de enorme inspanningen van het ontwikkelingsteam kan de Leon WTC nu al op de autotentoonstelling van Barcelona debuteren. Daarmee laat SEAT ook zien dat het de expertise heeft om zich in alle opzichten te kunnen meten met de concurrentie. En wat zeker niet onvermeld mag blijven: dit enorme project brengt levert veel technische en industriële kennis op, waarvan de straatversies kunnen profiteren.