Print
Volvo Cars investeert in autoâs op biogas
(10-5-2005)
Volvo breidt haar succesvolle biogas project uit van Zweden naar
andere Europese landen. Sinds het einde van de jaren â90 werken Volvo
en het gemeentebestuur van Göteborg in West-Zweden samen om het
gebruik van biogas als brandstof te stimuleren. Het project is zo
succesvol, dat het nu wordt uitgebreid naar andere landen.
Reductie kooldioxide emissie
In West-Zweden rijden momenteel 3.000 autoâs op biogas en zijn er 19
pompstations waar deze brandstof kan worden getankt. Door de
toepassing van biogas wordt elke maand ruim een half miljoen liter
benzine minder verbruikt, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen
aanzienlijk is gereduceerd. De emissie van kooldioxide bijvoorbeeld is
met 630 ton afgenomen.
Ook vanuit het buitenland is er veel belangstelling voor het project.
Reden voor Volvo de West-Zweedse regio en de Kamer van Koophandel in
Göteborg om de handen ineen te slaan en een nieuw project op touw te
zetten: Biogas Cities. Het doel: de internationale promotie van biogas
als brandstof voor autoâs en van de biogastechnologie.
Gratis parkeren
Het geheim van het succes van het Biogas project zit hem in de unieke
samenwerking. Alle deelnemers proberen het rijden van autoâs op biogas
zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo biedt de gemeente Göteborg
gratis parkeerplekken aan voor autoâs op deze brandstof en krijgen
taxiâs op biogas een financiële tegemoetkoming. Ook de infrastructuur
rondom het tanken van biogas is geoptimaliseerd. Volvo Cars heeft op
haar beurt met de Bi-Fuel autoâs fors geïnvesteerd in de technologie
waarmee biogas geschikt wordt gemaakt als brandstof. Gezamenlijk is op
deze manier een aantrekkelijk alternatief voor benzine en diesel
ontwikkeld.
Gewonnen uit organisch afval
Zweden neemt op het gebied van door biogas aangedreven autoâs dus een
prominente plek in. Niet voor niets rijden er in Göteborg momenteel
de meeste biogas-aangedreven autoâs en bussen ter wereld. Biogas biedt
dan ook verschillende voordelen: het kan lokaal worden geproduceerd
uit diverse soorten organisch afval.
Daarnaast zorgt de verbranding van biogas voor een nagenoeg te
verwaarlozen uitstoot van schadelijke stoffen. Wat de distributie van
autogas in Zweden betreft: op dit moment is op 45 procent van de
distributiepunten biogas verkrijgbaar, op de andere 55 procent
aardgas. Hiermee wordt de uitstoot van schadelijke stoffen in
vergelijking met benzine tot 55 procent teruggedrongen.
Volvo Bi-Fuel
Volvoâs Bi-Fuel technologie werd in 1995 voor het eerst
geïntroduceerd in de Volvo 850 en sindsdien heeft de ontwikkeling
niet stil gestaan. In 2001 begon men met de productie van de laatste
generatie Bi-Fuel-motoren, die zowel door methaan als door benzine
worden aangedreven. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke toename van
het aantal verkochte Bi-Fuel-autoâs. Inmiddels hebben ruim 12.000
Volvoâs met deze aandrijving de showrooms verlaten, waarvan 7.500 op
methaan. Volvo Speelt op het gebied van Bi-Fuel-aangedreven autoâs dan
ook een leidende rol.
Lagere uitstoot
De mogelijkheid op zowel benzine als methaan te rijden is ideaal voor
de bestuurder, maar ook voor het milieu. Een Bi-Fuel-motor heeft
namelijk een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en een economisch
brandstofverbruik, zonder dat het rijplezier, comfort en veiligheid
hieronder te lijden hebben. Methaan kan op twee manieren worden
gewonnen: uit de aardkorst in de vorm van aardgas of uit organisch
materiaal in de vorm van biogas. De emissie van koolstofdioxide, dat
in grote mate bijdraagt aan het broeikaseffect, ligt bij methaan zoân
25 procent lager dan bij het rijden op benzine. En omdat biogas deel
uitmaakt van de natuurlijke kringloop, draagt het op geen enkele
manier bij aan het vergroten van het broeikaseffect.
AutoRai