INTRES BV

Omzet Intres Media blijft gelijk in 2004

Sterke positionering ondanks economische recessie Verdere stijging brutowinstmarge
Ingebruikname Digitaal Beursplein
Verkoopkracht winkels

De bij Intres Media aangesloten boekhandels hebben hun omzet, ondanks de economische recessie, in 2004 gelijk weten te houden (t.o.v. de markt - 2%, bron: CBS). Bovendien is er sprake van een verdere, forse stijging van het gemiddelde brutowinstmarge. Ook in het afgelopen jaar heeft de divisie vooruitgang geboekt op de beleidsspeerpunten inkoop, commerciële ondersteuning en backoffice. Daarnaast heeft Intres Media zich gericht op de meetbaarheid en beïnvloedbaarheid van de prestaties. Hiermee is de basis gelegd voor omzetverbetering van de formules Blz. en Libris in 2005.

Aandachtspunten voor 2005 zijn inkoop, commerciële ondersteuning en backoffice, maar vooral het vergroten van de verkoopkracht van de winkel staat hoog op de agenda, zegt Caroline Damwijk, divisiedirecteur Intres Media. De ondernemers gaan zich nadrukkelijk richten op de winkelpresentatie. Dit zal, met name in de vaak compacte Blz.-winkels een positieve invloed hebben op het aantal klanten. Aangezien onderzoek heeft aangetoond dat de conversie verbeterd kan worden, is dit een belangrijk aandachtspunt.

Met de ingebruikname van het Digitaal Beursplein heeft Intres Media onzekerheden over de prijs, vorm en verschijningsdatum van boeken weggenomen. Eind 2004 maakte iedere ondernemer van deze divisie gebruik van dit systeem, dat de aansturing en stroomlijning van de beursinkoop en de centrale herbevoorrading optimaliseert. Dit verbetert de voorraadpositie en cashflow van de ondernemers. Bovendien is het mogelijk de verkoopperiode van goedlopende titels te verlengen. Deze efficiëntere centrale inkoop leidt tot lagere distributiekosten en hogere inkoopmarges.

In 2004 is ook veel aandacht besteed aan de verdere verfijning van de Navigator. Dit systeem geeft een beeld van de factoren in een winkel die het rendement van ondernemers beïnvloeden en in hoeverre deze factoren invloed hebben op elkaar. Ondernemers kunnen op basis van vijftien meetpunten prestaties vergelijken, actiepunten definiëren en hun inkoop daarop afstemmen. Ook instrumenten als klantenteller en klantenonderzoek bieden ondernemers waardevolle informatie over consumentengedrag en -voorkeuren.

INTRES is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.

Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253 2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl

10 mei 05 12:00