INTRES BV
Intersport Nederland presteert beter dan de markt
Toplocaties, sterke formules en aansprekende collecties basis voor
succes
Coach streeft naar 100% gezamenlijke inkoop
Augustus 2005: Intersport opent 4e Megastore in Houten
De Intersport Nederland-formules Intersport en Coach presteerden in
2004 aanzienlijk beter dan de markt. Scherpe competitie en agressief
prijsbeleid hebben geleid tot een algemene marktdaling van 5% (bron:
EIM). Intersport bleef echter rond de nullijn, terwijl Coach een
omzetgroei van 3% realiseerde. De combinatie van toplocaties,
overzichtelijke winkels met een sterke uitstraling en aantrekkelijke
collecties droegen bij aan dit resultaat. Daarnaast blijkt het
uitgebalanceerde reclamebeleid van Intersport aan te slaan, terwijl
het nieuwe online drukwerk-managementsysteem de communicatiekracht
vergroot.
Nico van Offeren, directeur Intersport Nederland: In 2004 lag de focus
op verbetering van de ketenefficiency. We hebben nu de technologische
infrastructuur voor het grootste gedeelte gerealiseerd. Onze leden
profiteren van de verregaande mogelijkheden op het gebied van
communicatie en automatisering. Zo kunnen leveranciers met het
informatieknooppunt RetailConnect artikelcatalogi centraal publiceren,
orders via EDI verwerken en point-of-sale-gegevens elektronisch
uitwisselen. Hiervan profiteren zowel onze leveranciers als de
Intersport-ondernemers. Op die manier leggen we de basis voor het
vergroten van het succes van de formule. Bovendien heeft Coach zich in
korte tijd geprofileerd als krachtige franchiseformule binnen de
dynamische sportschoenenmarkt.
Intersport Nederland voert de formules Intersport en Coach. Bovendien
zijn zo n 120 zelfstandige sportondernemers aangesloten.
Intersport Nederland heeft de rechten van het internationale
retailconcept Intersport voor de Nederlandse markt in handen. In 2004
heeft de organisatie het aantal vierkante meters met zo n 6.000 m2
uitgebreid.
De planning is om in 2005 de winkeloppervlakte nog eens met 15.000 m2
te vergroten, met name in de vorm van Megastores. Daarnaast werkte
Intersport aan de verdere uitbouw van het full-service-concept en
verwacht in augustus van dit jaar een Megastore in Houten te
openen.
Eind 2004 waren er in Nederland 42 Coach-winkels. Voor 2005 is de lat
gelegd op 50 vestigingen. Deze groei onderstreept de kracht van de
formule en de sterke marktpositie die in korte tijd is gerealiseerd.
Bij Coach is de ontwikkeling tot een franchiseformule inmiddels in een
zeer vergevorderd stadium. 75% van de inkoop vindt inmiddels
gezamenlijk plaats. Doelstelling is om dit percentage in 2005 te
verhogen, tot het uiteindelijke streven van 100% centrale inkoop is
gerealiseerd.
INTRES is één van de grootste retail service organisaties in
Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-,
sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering.
INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van
alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt
marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel,
Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers.
Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES
vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard
euro.
Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253
2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl
10 mei 05 12:02