INTRES BV

Intersport Nederland presteert beter dan de markt

Toplocaties, sterke formules en aansprekende collecties basis voor succes
Coach streeft naar 100% gezamenlijke inkoop
Augustus 2005: Intersport opent 4e Megastore in Houten

De Intersport Nederland-formules Intersport en Coach presteerden in 2004 aanzienlijk beter dan de markt. Scherpe competitie en agressief prijsbeleid hebben geleid tot een algemene marktdaling van 5% (bron: EIM). Intersport bleef echter rond de nullijn, terwijl Coach een omzetgroei van 3% realiseerde. De combinatie van toplocaties, overzichtelijke winkels met een sterke uitstraling en aantrekkelijke collecties droegen bij aan dit resultaat. Daarnaast blijkt het uitgebalanceerde reclamebeleid van Intersport aan te slaan, terwijl het nieuwe online drukwerk-managementsysteem de communicatiekracht vergroot.

Nico van Offeren, directeur Intersport Nederland: In 2004 lag de focus op verbetering van de ketenefficiency. We hebben nu de technologische infrastructuur voor het grootste gedeelte gerealiseerd. Onze leden profiteren van de verregaande mogelijkheden op het gebied van communicatie en automatisering. Zo kunnen leveranciers met het informatieknooppunt RetailConnect artikelcatalogi centraal publiceren, orders via EDI verwerken en point-of-sale-gegevens elektronisch uitwisselen. Hiervan profiteren zowel onze leveranciers als de Intersport-ondernemers. Op die manier leggen we de basis voor het vergroten van het succes van de formule. Bovendien heeft Coach zich in korte tijd geprofileerd als krachtige franchiseformule binnen de dynamische sportschoenenmarkt.

Intersport Nederland voert de formules Intersport en Coach. Bovendien zijn zo n 120 zelfstandige sportondernemers aangesloten.

Intersport Nederland heeft de rechten van het internationale retailconcept Intersport voor de Nederlandse markt in handen. In 2004 heeft de organisatie het aantal vierkante meters met zo n 6.000 m2 uitgebreid.
De planning is om in 2005 de winkeloppervlakte nog eens met 15.000 m2 te vergroten, met name in de vorm van Megastores. Daarnaast werkte Intersport aan de verdere uitbouw van het full-service-concept en verwacht in augustus van dit jaar een Megastore in Houten te openen.

Eind 2004 waren er in Nederland 42 Coach-winkels. Voor 2005 is de lat gelegd op 50 vestigingen. Deze groei onderstreept de kracht van de formule en de sterke marktpositie die in korte tijd is gerealiseerd. Bij Coach is de ontwikkeling tot een franchiseformule inmiddels in een zeer vergevorderd stadium. 75% van de inkoop vindt inmiddels gezamenlijk plaats. Doelstelling is om dit percentage in 2005 te verhogen, tot het uiteindelijke streven van 100% centrale inkoop is gerealiseerd.

INTRES is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.

Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253 2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl

10 mei 05 12:02