Ingezonden persbericht


E-mail, SMS & search engine marketing grootste groeiers Direct Marketing

Top 500 adverteerders besteed 44% van DM budget aan interactieve media

Amsterdam, 10 mei 2005 ­ Full service e-mail & SMS marketingbureau MailMedia en Direct Marketing branchevereniging DDMA maken vandaag de resultaten bekend van het onderzoek naar Direct Marketing bestedingen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de 500 grootste adverteerders van Nederland. De resultaten wijzen uit dat de bestedingen aan Direct Marketing in 2005 groeien naar 26% van het totale marketingbudget. Daarnaast wordt steeds meer gekozen voor het inzetten van e-mail, search engine en SMS-marketing. Aan traditionele Direct Marketing als post wordt 4% minder uitgegeven.

Het onderzoek, waaraan door 142 van de top 500 adverteerders van 2004 (bron: BBC) werd meegewerkt, laat een duidelijke daling zien van Direct Marketing binnen de overheid en IT bedrijven met respectievelijk 8% en 7%. Telecombedrijven verhogen hun marketingbudget dat zij besteden aan DM met 13% naar 42%.

Gemiddeld wordt 4% minder besteed aan DM per post maar stijgen de budgetten voor e-mail marketing (2%), search engine marketing (2%) en SMS marketing (0,5%). Totaal wordt van het Direct Marketing budget inmiddels 44% besteed aan interactieve kanalen. De IT bedrijven en de overheid laten in 2005 de grootste daling zien in Direct Marketing per post ten opzichte van 2004. Tegelijkertijd laten zij qua interactieve marketing de grootste stijging zien.

E-mail marketing wordt het meest ingezet door Horeca/toerisme/recreatie (18%), IT (17%) en FMCG (16%). Deze laatste is samen met Automotive de grootste groeier in besteding aan e- mail marketing met 6%.

Johan van Mil, directeur van MailMedia: "Voor het tweede jaar zien we een groei van interactieve marketing binnen de DM mix. Het blijkt dat met e-mail & SMS een kostenbesparing maar ook een responsverhoging kan worden gerealiseerd. Nu wordt al 44% van alle Direct Marketing aan interactieve kanalen als e-mail, SMS en search engine marketing besteed."

MailMedia geeft advies, ontwikkelt strategieën & creatieve concepten en vertaalt deze door naar e-mail & SMS marketing. In opdracht van diverse merken, bureaus en instellingen verzorgt MailMedia Direct e- mail, Corporate e-mail, Action e-mail en Direct SMS. Met haar totaal persoonsgebonden opt-in bestand van ruim 2.100.000 unieke e-mail adressen en 06-nummers mag MailMedia zich marktleider noemen op het gebied van e-mail marketing.



Ingezonden persbericht