Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 024-3292378
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht
10 mei 2005 p041

Forse investering in riolen noodzakelijk

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen wil de komende decennia fors investeren in vervanging en onderhoud van oude riolen. Dat is noodzakelijk om calamiteiten te voorkomen en de volksgezondheid niet in gevaar te brengen. Het rioolrecht zal daardoor de komende jaren flink stijgen.

In Nijmegen ligt zo'n 660 kilometer riool onder de grond. De meeste buizen zijn - net als op de meeste plaatsen in Nederland - tussen 1945 en 1975 aangelegd. Ongeveer 10 procent is nog ouder. Om de lasten voor de bevolking laag te houden is in het verleden regelmatig bezuinigd op het onderhoud.
Twintig procent van het rioolstelsel verkeert op dit moment in risicovolle en slechte staat. Verder uitstel en bezuinigingen op het onderhoud is volgens het college onverantwoord. Daarmee zou de stad voor de komende jaren een te groot risico nemen.

Verouderde riolen gaan lekken en verzakken. Dat leidt tot verzakking van de weg, stremming van de afvoer van vuil rioolwater en vervuiling van het grondwater. Dit gebeurt nu al zo'n tien tot vijftien keer per jaar. Bij forse regenbuien blijkt het rioolstelsel al op sommige plekken niet meer adequaat te functioneren. Plassen kolken voor de afvoerputten en hinderen het verkeer. Boomwortels zijn door scheuren in de buizen gedrongen en verstoppen een ongehinderde afvoer van afvalwater van huizen. Tot nu toe heeft dit nog niet tot grote calamiteiten geleid, maar de gemeente is de laatste jaren wel steeds vaker uitgerukt om grote en kleine ongelukken te voorkomen.

De kans op calamiteiten neemt door het achterstallige onderhoud toe. Bij eventueel optredende calamiteiten komt de gemeente direct voor hoge niet te voorziene kosten te staan. Tegelijkertijd vraagt de naoorlogse aanleggolf ook nog voor een piek in het aantal riolen dat aan vervanging toe is.

Om grote ongelukken in de nabije toekomst te voorkomen kiest het college voor een uitgekiende balans tussen risicobeheersing en vervanging en reparatie waar nodig. Daarom zal er extra worden gecontroleerd, onder meer door camera's door het riool te laten rijden. Door meer te investeren in onderhoud, inspectie en vervanging worden de kosten voor calamiteiten langzaam teruggedrongen en groeit de stad weer naar een technisch en financieel beheersbaar rioolstelsel, waarvoor voldoende geld voor onderhoud is gereserveerd.

Hiervoor is een forse extra investering nodig. Tegelijkertijd zullen de inkomsten vanuit de Onroerend Zaakbelasting (OZB) hiervoor sterk teruglopen. Het kabinet wil immers vanaf 2006 het zogenoemde gebruikersdeel van de OZB afschaffen.
Op dit moment betaalt het stadsbestuur de kosten voor het rioolstelsel voor de helft uit het rioolrecht en de andere helft uit de OZB. Hierdoor is een dubbele stijging van de rioolbelasting onvermijdelijk.

Voor de financiering van het onderhoud en de investeringen in ons rioolstelsel wil het college nu een apart fonds in het leven roepen. Dat wordt dan gevuld door een jaarlijks fors stijgende rioolbelasting, van gemiddeld 147 euro per woning nu naar gemiddeld 251 euro per woning in 2009. Daarbij wordt gezocht naar een zo eerlijke mogelijke verdeling. De voorstellen hiervoor worden in juni en november door de gemeenteraad behandeld.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer
024-3292380