Nederlands Uitgeversverbond

Amsterdam, 10 MEI 2005

---

Totaal betaalde oplage stijgt tot 21,3 miljoen exemplaren Tijdschriften voor actieve Nederlanders groeien

De tijdschriftenmarkt bleef in 2004 goed overeind. Dat blijkt uit de oplagecijfers over 2004, vandaag gepubliceerd door het HOI, Instituut voor Media Auditing. Vorig jaar groeide de betaalde kernoplage van de Nederlandse publiekstijdschriften met 116.000 exemplaren tot 21,3 miljoen.

In 2004 is de belangstelling voor tijdschriften die over actief leven gaan sterk toegenomen. Of Nederlanders meer naar buiten gaan en actiever en gezonder gaan leven kan uit de HOI-cijfers niet worden opgemaakt, maar ze willen er in ieder geval wel meer over lezen. De verspreide oplage van de titel Toeractief steeg met 61 procent, Body + Mind groeide 25 procent, Runners World 12 procent en Gezondheid met 7 procent.
Ook volop belangstelling voor golftijdschriften. De verspreide oplage van GolfNieuws steeg met 14 procent, Golfers Magazine met 6 procent en GOLFjournaal met 5 procent.
De fietsbladen deden het eveneens prima. De verspreide oplage van FietsActief steeg met 10 procent, de oplage van de titels Fiets en FietsSport Magazine groeide beide met 3 procent. Ook onder de sportbladen is een flink aantal stijgers terug te vinden. De grootste groeiers zijn Elf (+15%), Hockey Magazine Special (+7%), Sport International (+6%), Atletiek Magazine (+4%) en Voetbal International (+4%).

Het grootste segment op de tijdschriftenmarkt wordt gevormd door de gezinsbladen, met een verspreide oplage van 5,8 miljoen exemplaren, gevolgd door de omroepbladen (4,3 miljoen), vrouwenbladen (3,3 miljoen), woon-, tuin- en doe het zelf-bladen (2,2 miljoen) en jongerenbladen (2 miljoen).
De sterkste groei vond in 2004 plaats in het segment van de mannenbladen, dat met 16 procent groeide tot een verspreide oplage van 555.000. Bladen die eruit springen zijn nieuwkomer Quest, dat in 2004 een verspreide oplage had van 125.000; Playboy, dat 8 procent steeg en zowel het aantal abonnementen als de losse verkoop zag stijgen; Esquire (+5%) en Mens Health (+2%). Ook FHM en Man of All Seasons zagen het abonneebestand groeien.
De oplage van het woon-, tuin- en doe het zelf-bladen segment steeg met 11 procent tot 2,2 miljoen. Er waren ook stijgende verspreide oplages voor onder meer Vivenda (+20%), Eigen Huis Magazine (+4%) en More than Classic (+3%).
De verspreide oplage van de reis- en recreatiebladen groeide met 10 procent tot 532.000. De oplage van En France steeg met 43 procent, de oplage van Italië Magazine dikte met 2 procent aan. De oplage van de opiniebladen steeg met 8 procent tot 309.000. Hoogste score was er voor Ode, dat de verspreide oplage met 11 procent zag toenemen.
De verspreide oplage van special interest bladen steeg met 7 procent naar 1,7 miljoen. In dit segment grote uitschieters. Zo waren er royale plussen voor Psychologie Magazine (+16%), Filosofie Magazine (+9%), Niveau Magazine (+9%) en Gezondheid (+7%).

De oplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,3 miljoen exemplaren. Grootste stijgers waren Body + Mind (+25%), Glossy (+13%), Starstyle (+13%), Vorsten Royale (+11%) en Flair (+6%). Het jongerenbladensegment groeide met 3 procent tot een verspreide oplage van 2 miljoen exemplaren. De verspreide oplage van Girlz steeg met 25 procent tot 63.000.

---

Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62.