Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 146

datum: 10 mei 2005

Structurele aanpak verkeersknoop op Stichtse Rotonde

De grootse ongevallenlocatie van Amersfoort, de Stichtse Rotonde ten zuidwesten van Amersfoort, moet snel veiliger worden. De verkeersknoop wordt structureel aangepakt, nu blijkt dat eerdere maatregelen onvoldoende bijdragen aan een veilige situatie. Dat hebben burgemeester en wethouders vandaag besloten. De maatregelen worden nog dit jaar uitgevoerd.

Eerder al nam de gemeente maatregelen om de Stichtse Rotonde te verbeteren, maar die waren niet zo ingrijpend als de aanpassingen die nu worden voorgesteld. Uit onderzoek blijkt dat van 2001 tot en met 2003 in totaal 117 ongevallen plaatsvonden, waarvan de meeste op het kruispunt van de buitenring met de Utrechtseweg-oost. Het college denkt met de voorstellen een definitieve oplossing gevonden te hebben.

Buitenring
De Stichtse Rotonde, waar de wegen Utrechtseweg, Daam Fockemalaan en Rondweg Zuid op uitkomen, bestaat uit een buiten-, en een binnenring. De meeste ongevallen gebeuren aan de kant van de stad op het kruispunt van de Utrechtseweg met de buitenring. Op die plaats zal een nieuwe rotonde komen, zodat de verkeerssituatie overzichtelijker wordt.

Haaks
De aantakkingen op de binnenring maken het nu mogelijk dat autoverkeer met te hoge snelheid de rotonde op kunnen. Het verkeer dat op de rotonde rijdt heeft voorrang, maar dat blijkt niet uit de vormgeving van de weg. Dat gaat veranderen. De aantakkingen komen haaks op de rotonde. Auto's kunnen de scherpe bocht dan alleen met lage snelheid nemen. Bij de aantakking richting A28 bestaat deze situatie al.

Informatie: Nandus van der Sluijs, communicatieadviseur SOB, telefoon 033 469 50 11 of e-mail n.vandersluijs@amersfoort.nl.


---- --