European Union

| | | |

|RAAD VAN                 |                                         |NL        |
|DE EUROPESE UNIE         |                                         |          |
8344/05 (Presse 96)

(OR. fr)

PERSMEDEDELING

Betreft:

PERSMEDEDELING

2658e zitting van de Raad

Concurrentievermogen (Interne Markt, Industrie en Onderzoek)

Brussel, 10 mei 2005

Voorzitter de heer Jeannot KRECKE

Minister van Economische Zaken en Buitenlandse Handel van Luxemburg

|Voornaamste resultaten van de Raadszitting                                 |
|De Raad heeft grondig van gedachten gewisseld over de micro-economische    |
|aspecten van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid   |
|(GR) en is een beleidslijn overeengekomen.                                 |
|De Raad heeft tevens van gedachten gewisseld over het door de Commissie    |
|voorgestelde kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie         |
|(2007-2013)                                                                |
|De Raad heeft voorts een besluit aangenomen betreffende de ondertekening   |
|namens de Europese Gemeenschap van het Verdrag van de Verenigde Naties ter |
|bestrijding van corruptie en een besluit inzake de uitwisseling van        |
|informatie, de risicobeoordeling en de controle ten aanzien van nieuwe     |
|psychoactieve stoffen.                                                     |
|De Raad heeft ten slotte besloten zijn goedkeuring te hechten aan de       |
|samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeenschap en het Vorstendom Andorra. |
INHOUD1

DEELNEMERS 5

BESPROKEN PUNTEN

FOLLOW-UP VAN DE STRATEGIE VAN LISSABON - GEÏNTEGREERDE RICHTSNOEREN 7

KADERPROGRAMMA VOOR CONCURRENTIEVERMOGEN EN INNOVATIE (2007-2013) 9

DIVERSEN 10


- Situatie in de textielsector 10


- ITER 10

ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN

EXTERNE BETREKKINGEN

Samenwerkingsovereenkomst met Andorra 11

Chili - protocol bij de associatie-overeenkomst - Uitbreiding van de EU 11

HANDELSBELEID

Antidumping - India - breedspectrumantibiotica 11

ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN

Nationale Bank van België en Bank van Griekenland 11

GEMEENSCHAPPELIJK VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID

Militaire Staf van de EU 12

DRUGSBESTRIJDING

Nieuwe psychoactieve stoffen * 12

GEORGANISEERDE CRIMINALITEIT

Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van corruptie * 12

TERRORISMEBESTRIJDING

Verslag over de terroristische activiteiten in de EU 13

BESLUITEN DIE VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE ZIJN GENOMEN

Antidumping - China - elektronische weegschalen 13

TRANSPARANTIE

Toegang van het publiek tot documenten 13

DEELNEMERS

De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:

België:
de heer Marc VERWILGHEN minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid de heer Jean-Claude MARCOURT minister van Economie en Tewerkstelling (Waals Gewest)

Tsjechische Republiek: de heer Martin JAHN vice- minister-president van Economische Zaken

Denemarken:
de heer Michael DITHMER staatssecretaris

Duitsland:
de heer Wolfgang CLEMENT minister van Economische Zaken en Arbeid

Estland:
de heer Edgar SAVISAAR minister van Economische Zaken en Verkeer

Griekenland:
de heer Dimitrios SIOUFAS minister van Ontwikkeling

Spanje:
de heer José MONTILLA AGUILERA minister van Industrie, Toerisme en Handel

Frankrijk:
de heer Patrick DEVEDJIAN toegevoegd minister van Industrie, ministerie van Economische Zaken, Financiën en Industrie

Ierland:
de heer Michael AHERN onderminister, ministerie van Ondernemingen, Handel en Werkgelegenheid (belast met Handel)

Italië:
de heer Claudio SCAJOLA minister voor de Uitvoering van het regeringsprogramma de heer Giorgio LA MALFA minister zonder portefeuille, belast met communautair beleid

Cyprus
de heer Andreas MOLESKIS directeur-generaal

Letland:
de heer Arturs Kri?j?nis KARI?? minister van Economische Zaken

Litouwen:
de heer Nerijus EIDUKEVI?IUS vice-minister van Economische Zaken

Luxemburg:
de heer Jeannot KRECKÉ minister van Economische Zaken en Buitenlandse Handel, minister van Sport

Hongarije:
de heer Etele BARÁTH minister zonder portefeuille, belast met Europese Zaken

Malta:
de heer Censu GALEA minister van Concurrentievermogen en Communicatie

Nederland:
de heer Laurens Jan BRINKHORST minister van Economische Zaken

Oostenrijk:
de heer Martin BARTENSTEIN minister van Economische Zaken en Arbeid

Polen:
de heer Marek SZCZEPA?SKI onderstaatssecretaris, ministerie van Economische Zaken en Arbeid

Portugal:
de heer Domingos FEZAS VITAL plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger

Slovenië:
de heer Andrej VIZJAK minister van Economische Zaken

Slowakije:
de heer László POMOTHY staatssecretaris, ministerie van Economische Zaken

Finland:
de heer Mauri PEKKARINEN minister van Handel en Industrie

Zweden:
de heer Sven-Eric SÖDER staatssecretaris, ministerie van Industrie, Werkgelegenheid en Verkeer

Verenigd Koninkrijk:
Lord SAINSBURY of TURVILLE staatssecretaris, minister van Wetenschappen en Innovatie

Bulgarije:
de heer Milko KOVACHEV minister van Economische Zaken

Roemenië:
de heer Ioan-Codru? ?ERE? minister van Economische Zaken en Handel

Commissie:
de heer Günther VERHEUGEN vice-voorzitter BESPROKEN PUNTEN

FOLLOW-UP VAN DE STRATEGIE VAN LISSABON - GEÏNTEGREERDE RICHTSNOEREN

De Raad heeft grondig van gedachten gewisseld over de aanbevelingen van de Commissie betreffende de micro-economische aspecten van de geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid.

De geïntegreerde richtsnoeren (GR) omvatten de globale richtsnoeren voor het economisch beleid (GREB's) en de werkgelegenheidsrichtsnoeren, die respectievelijk door de Raad ECOFIN en de Raad EPSCO formeel moeten worden aangenomen. Vervolgens zullen ze worden goedgekeurd door de Europese Raad van 16 en 17 juni a.s.

Aan het slot van het debat heeft het voorzitterschap de volgende conclusies getrokken:

"De Raad Concurrentievermogen heeft de aanbeveling van de Commissie betreffende de micro-economische aspecten van de GR positief ontvangen.

De Raad heeft gewezen op de noodzaak van een flexibele aanpak teneinde rekening te houden met de specifieke nationale situaties.

De Raad heeft tevens gewezen op de noodzaak van een nauwe coördinatie (op nationaal en communautair niveau) en van een coherente benadering van de micro-economische aspecten, de macro-economische aspecten en de werkgelegenheidsrichtsnoeren.

Ook is er een coherente aanpak vereist voor de uitvoering van de GR.

Wat betreft de inhoud van de micro-economische richtsnoeren, zijn de volgende prioriteiten bepaald:

( Bevorderen van innovatie in alle vormen.

( Investeren in O&O. In dat verband is het doel van 3% bevestigd.

( Bijdragen aan een sterke industriële basis, in zowel de traditionele als de geavanceerde sectoren. Er moet zowel op horizontaal als op sectoriaal niveau worden opgetreden.

( Het voltooien van de interne markt is een andere hoge prioriteit voor het scheppen van werkgelegenheid en het aangaan van de uitdagingen van de mondialisering.


+ Ten slotte wordt er door iedereen naar gestreefd goede voorwaarden te scheppen voor het aantrekken van investeringen, met name in de infrastructuur. Doel is onder meer de kwaliteit van onze wetten te verbeteren, de toegang tot financiering te bevorderen en de ondernemingszin te stimuleren. De Raad heeft de sleutelrol van de kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) in de Europese economie onderstreept.

Wat het proces als zodanig betreft:


+ Is de Raad het erover eens dat een van de zwakke punten van de eerste fase van de strategie van Lissabon het gebrek aan eigen inbreng op nationaal niveau was. Er is besloten zich nog meer in te zetten bij de uitvoering van de herziene strategie van Lissabon op nationaal niveau.


+ De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan een snelle uitvoering van de nationale actieprogramma's (NAP's) ter stimulering van het proces van Lissabon. Hij was van oordeel dat, om een actieve samenwerking van de nationale parlementen en van de sociale partners mogelijk te maken, de NAP's in het najaar van 2005 moeten worden ingediend.


+ De Raad heeft onderstreept dat het van het grootste belang is dat de nationale en de communautaire programma's elkaar onderling ondersteunen. In dat opzicht heeft de Raad met belangstelling nota genomen van de ideeën van de Commissie over de ontwikkeling van een gemeenschappelijke methodiek voor de structurering van de NAP's.


+ Daarnaast heeft de Raad laten weten dat hij de nieuwe strategie regelmatig wenst te toetsen, met name wat de nationale actieplannen betreft, en dat hij, indien noodzakelijk, aanpassingen wenst aan te brengen en te komen tot een intensievere samenwerking met de Raad ECOFIN in het kader van de GR.

Het voorzitterschap zegt toe de Raad ECOFIN van de bevindingen van de Raad Concurrentievermogen in kennis te stellen, opdat deze in aanmerking worden genomen wanneer de laatste hand wordt gelegd aan de GR. De Groep op hoog niveau concurrentievermogen en groei en het Comité van permanente vertegenwoordigers zullen, evenals het Comité voor de economische politiek, de technische besprekingen voortzetten, teneinde ervoor te zorgen dat de GR door de bevoegde instanties van de Raad en door de Europese Raad kunnen worden goedgekeurd.

KADERPROGRAMMA VOOR CONCURRENTIEVERMOGEN EN INNOVATIE (2007-2013)

De Raad heeft van gedachten gewisseld over het voorstel voor een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (2007-2013) (CIP). Hij heeft het Comité van permanente vertegenwoordigers verzocht de gedetailleerde behandeling van het voorstel voort te zetten en hem in een volgende zitting verslag uit te brengen over de stand van de besprekingen.

Dit voorstel voor een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie is een herschikking van de specifieke programma's die reeds bestaan binnen een kader van drie pijlers, en bevat daarnaast nieuwe acties. De Commissie stelt voor de periode 2007-2013 een totaal financieringsbedrag van meer dan
4 miljard euro voor.

De drie specifieke programma's die onder dit kaderprogramma vallen, zijn:


1) het programma "Ondernemerschap en innovatie": dit programma omvat het meerjarenprogramma voor ondernemingen en ondernemingszin, alsmede bepaalde onderdelen van het milieuprogramma LIFE. Ook zijn er enkele acties terug te vinden die tot dusver in het kader van de vorige kaderprogramma's voor onderzoek werden ontwikkeld;


2) het programma "Ondersteuning van het ICT-beleid": deze pijler zal de doelstellingen van de programma's e-TEN, Modinis en e-inhoud blijven verwezenlijken, overeenkomstig de nieuwe strategie i2010 (Europese informatiemaatschappij 2010), die in mei 2005 zal worden aangekondigd;


3) het programma "Intelligente energie voor Europa": dit programma heeft ten doel de ontwikkeling van milieutechnologieën te ondersteunen, met name met het oog op vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in de vervoerssector, energie-efficiëntie en duurzame energiebronnen.

DIVERSEN

Situatie in de textielsector

De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over de situatie in de textielsector, alsmede van de opmerkingen van verscheidene delegaties.

ITER

De Raad heeft nota genomen van de informatie van de Commissie over de stand van de internationale onderhandelingen over het ITER-project .

ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN

EXTERNE BETREKKINGEN

Samenwerkingsovereenkomst met Andorra

De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de sluiting, namens de Europese Gemeenschap, van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Gemeenschap en het Vorstendom Andorra (doc. 12913/1/04 REV 1).

Doel van deze overeenkomst is de bestaande betrekkingen met Andorra, die tot dusver zijn gebaseerd op een uit 1990 daterende overeenkomst tot oprichting van een douane-unie, te intensiveren.

Bij deze overeenkomst wordt de samenwerking tussen de EU en het Vorstendom Andorra tot een aantal specifieke sectoren uitgebreid. Het betreft met name milieu, communicatie, informatie, cultuur, onderwijs, opleiding en jeugd, sociale en gezondheidsvraagstukken, trans-Europese netwerken, vervoer en regionaal beleid.

Chili - protocol bij de associatie-overeenkomst - Uitbreiding van de EU

De Raad heeft een besluit inzake de sluiting van een aanvullend protocol bij de associatie-overeenkomst met Chili aangenomen, teneinde de toetreding tot de EU van tien nieuwe lidstaten in aanmerking te nemen (doc. 13286/04).

HANDELSBELEID

Antidumping - India - breedspectrumantibiotica

De Raad heeft een verordening aangenomen tot instelling van definitieve compenserende rechten op bepaalde soorten breedspectrumantibiotica uit India (doc. 7650/05).

ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN

Nationale Bank van België en Bank van Griekenland

De Raad heeft een besluit aangenomen houdende aanvaarding van het bedrijf "Ernst & Young Bedrijfsrevisoren/Réviseurs d'Entreprises" als externe accountant van de Nationale Bank van België, en van het bedrijf "Ernst & Young (Hellas) Certified Auditors SA" als externe accountant van de Bank van Griekenland voor het boekjaar 2005 (doc. 8311/05).

Dit besluit wijzigt Besluit 1999/70/EG betreffende de externe accountants van de nationale centrale banken.

GEMEENSCHAPPELIJK VEILIGHEIDS- EN DEFENSIEBELEID

Militaire Staf van de EU

De Raad heeft een besluit aangenomen waarbij het mandaat en de organisatie van de Militaire Staf van de EU (EUMS) worden gewijzigd (doc. 8159/05).

Deze wijziging was nodig omdat de huidige organisatie en structuur van de EUMS geen rekening houdt met een aantal nieuwe taken.

Voorts kan de Raad, wat het uitvoeren van autonome militaire operaties betreft, in bepaalde omstandigheden op advies van het Militair Comité van de EU besluiten gebruik te maken van de collectieve capaciteit van de Militaire Staf van de Europese Unie, met name wanneer een gezamenlijke civiel-militaire reactie vereist is, en wanneer er geen nationaal hoofdkwartier is aangewezen.

Dit besluit wijzigt Besluit 2001/80/GBVB van de Raad van 22 januari 2001 houdende instelling van de Militaire Staf van de Europese Unie.

DRUGSBESTRIJDING

Nieuwe psychoactieve stoffen *

De Raad heeft een besluit inzake de uitwisseling van informatie, de risicobeoordeling en de controle ten aanzien van nieuwe psychoactieve stoffen aangenomen (doc. 7003/05 en 7013/05).

Dit besluit strekt tot instelling van een systeem voor de snelle uitwisseling van informatie over nieuwe psychoactieve stoffen, en voorziet in de beoordeling van de daaraan verbonden risico's door een wetenschappelijk comité en in een procedure op het niveau van de EU om de gemelde stoffen onder controle te stellen.

GEORGANISEERDE CRIMINALITEIT

Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van corruptie *

De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de ondertekening namens de Europese Gemeenschap van het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van corruptie (doc. 7984/05 en 5193/04).

Het Verdrag ter bestrijding van corruptie beoogt bevordering en versterking van de maatregelen voor een doeltreffender voorkoming en bestrijding van corruptie, bevordering en ondersteuning van de internationale samenwerking en aan de technische bijstand en bevordering van de integriteit, de verantwoordelijkheid en een behoorlijk beheer van openbare zaken en goederen.

TERRORISMEBESTRIJDING

Verslag over de terroristische activiteiten in de EU

De Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan een verslag van Europol over de terroristische activiteiten in de EU van oktober 2003 tot oktober 2004 (doc. 7237/05 + COR 1).

Dat verslag zal worden toegezonden aan het Europees Parlement.

BESLUITEN DIE VIA DE SCHRIFTELIJKE PROCEDURE ZIJN GENOMEN

Antidumping - China - elektronische weegschalen

De Raad heeft via de schriftelijke procedure een verordening aangenomen tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2605/2000 tot instelling van definitieve antidumpingrechten op de invoer van elektronische weegschalen uit onder andere China (doc. 8168/05).

TRANSPARANTIE

Toegang van het publiek tot documenten

De Raad heeft de volgende teksten aangenomen:

het antwoord op confirmatief verzoek 20/c/01/05 van de heer Aurel SARI (doc. 7653/05), met de tegenstemmen van de Finse en de Zweedse delegatie.

het antwoord op confirmatief verzoek 21/c/01/05 van de heer Gregory BABAJEFF (doc. 7824/05), met de tegenstemmen van de Deense, de Litouwse, de Finse en de Zweedse delegatie.


---

ITER is de Engelse benaming van het ontwerp van een internationale thermonucleaire experimentele reactor. Zes partijen nemen deel aan de internationale onderhandelingen over dit ontwerp, namelijk de Europese Unie, Zuid-Korea, China, de Verenigde Staten, Japan en Rusland.