KPN NV

|Q1 2005:                                              |Datum                   |
|                                                      |10 mei 2005             |
|KPN verhoogt marktaandelen in breedband               |                        |
|en mobiel;                                            |                        |
|                                                      |                        |
|Stabiele kasstroom                                    |                        |
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |023p                    |
|                                                      |                        |
|Voor de eerste maal rapportage onder IFRS             |                        |
Hoofdlijnen 1e kwartaal 2005, geen accountantscontrole toegepast
|IFRS, in miljoenen euro, tenzij anders        |1e kw  |1e kw  |
|aangegeven                                    |2005   |2004   |
|Bedrijfsopbrengsten                           |2.890  |2.944  |
|Netto-omzet                                   |2.838  |2.868  |
|Bedrijfsresultaat                             |516    |675    |
|                                              |       |       |
|Winst na belastingen                          |273    |414    |
|Winst per aandeel (in euro)                   |0,12   |0,17   |
|                                              |       |       |
|Kasstroom uit operationele activiteiten       |822    |953    |
|Af: investeringen                             |232    |307    |
|Vrije kasstroom                               |590    |646    |
|                                              |       |       |
|Bedrijfsresultaat                             |516    |675    |
|Terugname: afschrijvingen en bijzondere       |578    |554    |
|waardeveranderingen                           |       |       |
|EBITDA                                        |1.094  |1.229  |
Kernpunten 1e kwartaal 2005
. Zowel in de vaste als mobiele markt is het marktaandeel gegroeid; . De vrije kasstroom bedroeg EUR 590 miljoen;
. Inkoopprogramma eigen aandelen (2005): 82,5 miljoen aandelen, ter waarde van EUR 565 miljoen, waarbij een bedrag van EUR 420 miljoen resteert om terug te worden gekocht van aandeelhouders; . De netto-omzet is marginaal gedaald (EUR 30 miljoen, ofwel 1%) als gevolg de verlaging van de MTA-tarieven (EUR 44 miljoen); . Het bedrijfsresultaat is met EUR 159 miljoen afgenomen, voornamelijk vanwege extra investeringen in de klantenbestanden van KPN Mobile The Netherlands en E-Plus (circa EUR 120 miljoen) en afschrijvingslasten voor de UMTS-licenties (EUR 64 miljoen); . De gerapporteerde EBITDA viel 11% lager uit;
. Voor de vergelijking met onze afgegeven outlook laten we boekwinsten of verliezen, reorganisatiekosten en bijzondere waardeveranderingen hoger dan EUR 20 miljoen per gebeurtenis buiten beschouwing. Indien daarmee rekening zou worden gehouden, waren de bedrijfsopbrengsten bijna stabiel (-/- 0,6%), terwijl de EBITDA daalde met 6,3%. Zie voor een vergelijking de tabel op pagina 12.

Toelichting van Ad Scheepbouwer, CEO van KPN:
"We hebben marktaandeel in zowel de breedband als de mobiele markt gewonnen, onze hoofddoelen. Dit vereiste grote investeringen, maar de kasstroom bleef onveranderd stabiel. We hebben voldaan aan de verwachtingen van de markt en hebben tot op vandaag bijna EUR 1,2 miljard aan kasgeld terug laten vloeien naar onze aandeelhouders. Al onze strategische initiatieven liggen op koers. Deze maand zullen we VoIP lanceren. In het licht van verdere MTA-tariefreducties ben ik tevreden over de bijzonder veerkrachtige prestatie van KPN Mobile The Netherlands. We verwachten dat daar de opbrengsten en de marge zullen stijgen gedurende de rest van het jaar. We zijn bezig onze internationale Mobiele activiteiten te versterken, en in een apart persbericht heeft de Raad van Bestuur medegedeeld Stan Miller, momenteel CEO van BASE, te hebben benoemd om de leiding te nemen over zowel onze Belgische als onze Duitse mobiele activiteiten. Wij zijn er van overtuigd dat Stan ons kan helpen te profiteren van de mogelijkheden in Duitsland en de groei in opbrengsten kan vertalen naar een groei in resultaat, zoals hij succesvol heeft gedaan bij BASE."

Vast
. De EBITDA-marge is verbeterd: van 41,3% in het eerste kwartaal van 2004 naar 41,6%; . Het aandeel in de breedbandmarkt is gestegen naar 44,3%; . De netto-omzet is met 6,8% afgenomen tot EUR 1.702 miljoen (2004: EUR 1.827 miljoen), de nettolasten zijn met 7,5% gedaald; . VoIP aanbieding zal in mei worden gelanceerd.

Mobiel
. De netto-omzet is met 6,8% toegenomen;
. Sterke prestaties bij KPN Mobile The Netherlands, waar ondanks de verlaging van de MTA-tarieven de netto-omzet en het marktaandeel (op basis van het aantal klanten) zijn gestegen; . E-Plus: de aanhoudend sterke groei van het aantal postpaid-klanten zorgde voor een 9,0% hogere netto-omzet. In Duitsland werden de MTA-tarieven voor het eerst verlaagd. Dit werd echter volledig gecompenseerd door de stijging van de netto-omzet. De daling van de EBITDA-marge werd voornamelijk veroorzaakt door sterk gestegen kosten voor werving en behoud van klanten en door het MTA-effect; . BASE: verdere toename van het aantal klanten, de opbrengsten en het bedrijfsresultaat; . Vanaf 10 mei zal een nieuwe management structuur in werking treden voor de internationale activiteiten; één CEO is benoemd.

Overzicht operationele activiteiten

Divisie Vast
Het aantal breedbandklanten bleef stijgen, hoewel minder snel dan in vorige kwartalen aangezien het groeitempo van de totale breedbandmarkt is afgevlakt. Het klantenbestand van 'ADSL van KPN' is in het eerste kwartaal van 2005 met 119.000 gegroeid naar 1,5 miljoen klanten, waarbij het aantal ISP-klanten van KPN eind maart 2005 ruim 1 miljoen bedroeg.

Het aandeel van KPN in de totale breedbandmarkt (inclusief kabelinternet) was eind maart 2005 gestegen naar 44,3% (43,8% ultimo 2004), waardoor KPN zijn voorsprong op de kabelexploitanten verder heeft weten uit te breiden. In het eerste kwartaal werden de overnames van CistroN en Freeler voltooid. Dankzij deze twee overnames en de succesvolle marketingcampagnes groeide het klantenbestand van de ISP's van KPN sneller dan de breedbandmarkt in het algemeen, waardoor het aandeel van de ISP's van KPN in de breedbandmarkt eind maart 2005 was gestegen naar 31,8% vergeleken met 29,7% eind december 2004. In februari 2005 introduceerde KPN 'ADSL Only', gericht op klanten die alleen mobiele oplossingen gebruiken. Vervolgens lanceerde KPN in april 2005 een pilotproject met Voice-over-IP-diensten (VoIP) voor een selecte groep consumenten. Met deze oplossing kunnen klanten zowel internet als internettelefonie gebruiken. KPN zal de VoIP-diensten in mei lanceren.

Op 31 maart 2005 had 'Digitale TV van KPN' meer dan 46.000 klanten. In 2005 en 2006 zal de dekking van het DVB-T-netwerk naar verwachting verder worden uitgebreid naar heel Nederland.

Inmiddels hebben al meer dan 1,4 miljoen klanten (27% van het totale aantal particuliere klanten van KPN) gekozen voor een BelPlus-pakket. Het KPN-voordeelprogramma 'Altijd Dichtbij' is uitermate succesvol en heeft nu bijna twee miljoen klanten. Via dit programma wordt klanten een persoonlijk voordeeladvies over BelPlus en Voordeelnummers geboden.

Sinds de introductie van ISDN1 in februari zijn bijna 8.000 klanten overgestapt van ISDN2 naar ISDN1, vaak in combinatie met ADSL.

Sinds 1 januari 2005 wordt het FlexiBel-pakket voor de zakelijke markt uitgefaseerd. Eind maart 2005 waren 203.000 klanten met succes gemigreerd naar BelZakelijk (een prepaid-pakket met een uitgebreid aanbod aan beltegoeden), ofwel ongeveer 28% van het totale aantal bedrijfslocaties, hetgeen een marktpenetratie van 31% betekent bij de primaire doelgroep van het midden- en kleinbedrijf (MKB).

Dankzij deze initiatieven kon KPN zijn marktaandelen in de vaste telefoniemarkt handhaven op 70-75% (lokaal verkeer), 55-60% (nationaal verkeer), circa 60% (vast naar mobiel) en circa 45% (internationaal verkeer) .

In de zakelijke markt voor datadiensten worden traditionele huurlijnen steeds vaker vervangen door nieuwe breedbanddiensten als IP-VPN- en DSL-producten. Eind maart 2005 waren in totaal 1.504 zakelijke klanten (eind 2004: 1.409) overgestapt op IP-VPN-netwerken, terwijl het aantal IP-VPN-aansluitingen is gestegen naar 33.982 (eind 2004: 30.164).

De marketingcampagnes voor KPN-producten bestemd voor het MKB (Office DSL) werden in maart geïntensiveerd. KPN introduceerde daarnaast TelecomManagement Totaaltm, een oplossing voor vaste en mobiele telefonie voor bedrijven met meer dan 500 mobiele en vaste toestellen. De dienst omvat: één aanspreekpunt via een eigen Service Level Manager, een helpdesk voor eindgebruikers, een duidelijke factuur en managementinformatie.

Verder heeft KPN diverse Managed IT Services-contracten afgesloten (waaronder SAP Hosting Services voor Accenture en SigmaKalon) en een aantal andere grote contracten (onder meer met Renault Nissan Nederland).

In het eerste kwartaal van 2005 introduceerde KPN Wholesale ADSL, een toegevoegde-waardedienst die een aanvulling vormt op de ontsluiting van de local loop, waarmee ISP's en telecommunicatiebedrijven hun eigen diensten kunnen aanbieden zonder te hoeven investeren in een eigen ADSL-netwerk. Er zijn enkele belangrijke Wholesale ADSL-overeenkomsten getekend en verscheidene andere partijen hebben interesse getoond in deze dienst.

KPN wil zijn positie op de spraak-, internet- en televisiemarkt verder versterken via de volgende initiatieven: . In het tweede kwartaal van 2005 is KPN met de upgrade van zijn ADSL-netwerk naar ADSL2+ gestart. De ADSL2+-toegangstechnologie maakt de introductie van zeer snelle internetdiensten en IPTV later dit jaar mogelijk, evenals van Delay TV en Video-on-Demand over DSL. . Daarnaast worden er pilots gestart voor mobiele televisie en VDSL-diensten via breedband.

Divisie Mobiel
In het eerste kwartaal van 2005 leverde KPN weer een topprestatie door de klantenbestanden van zijn drie operators te laten groeien.

E-Plus
Het aantal klanten van E-Plus bleef stijgen. In het traditioneel rustige eerste kwartaal kon het bedrijf 140.000 nieuwe klanten noteren, waarmee het klantenbestand groeide naar ruim 9,6 miljoen. Deze toename kon volledig worden toegeschreven aan postpaid-klanten. Het marktaandeel van E-Plus is gestegen van 12,8% in het eerste kwartaal van 2004 naar 13,3% in het eerste kwartaal van 2005. In de prepaid-markt richt E-Plus zich op het laten groeien van het hogere deel van de markt terwijl tegemoetkomingen aan het lagere deel van de markt zijn verminderd.

In dit kwartaal overschreed het totale aantal postpaid-klanten voor het eerst het aantal prepaid-klanten. Tegelijkertijd verhoogde E-Plus zijn aanwezigheid in de zakelijke markt als gevolg van een toename van het aantal zakelijke klanten met meer dan 20%.

Het bedrijfsresultaat en de marges werden negatief beïnvloed door investeringen in het klantenbestand (EUR 65 miljoen meer dan in het eerste kwartaal van 2004) en door lagere MTA-tarieven (EUR 18 miljoen).

KPN Mobile The Netherlands
KPN heeft momenteel een marktaandeel van 40,7% (eerste kwartaal 2004: 39,4%). Om deze duidelijke positie als marktleider te verstevigen, is KPN's strategie gericht op postpaid-klanten, die een waardevol marktsegment vertegenwoordigen. Deze strategie heeft geleid tot een toename van het aantal postpaid-klanten met 141.000 (66% van de nettoaanwas in het eerste kwartaal) naar 2,3 miljoen abonnees.

Het aandeel postpaid in het klantenbestand is gestegen van 36,0% aan het eind van 2004 naar 37,0% aan het eind van het eerste kwartaal van 2005. De bedrijfsopbrengsten zijn met EUR 2 miljoen toegenomen, hoewel de positieve invloed van een snelgroeiend aandeel postpaid-klanten en meer prepaid-klanten (EUR 32 miljoen) teniet werd gedaan door de negatieve effecten van de extra verlagingen van de MTA-tarieven (EUR 19 miljoen) en de lagere opbrengsten uit intellectuele-eigendomsrechten (EUR 11 miljoen).

BASE
BASE heeft de kansen in de Belgische mobiele markt ondanks toenemende concurrentie verder weten te benutten. Het klantenbestand en de opbrengsten van BASE blijven groeien dankzij de strategie om onderscheidende en eenvoudige aanbiedingen voor de gehele markt te combineren met maatgesneden oplossingen voor specifieke marktsegmenten.

Door de aanwas met 114.000 klanten in het eerste kwartaal van 2005 bedroeg het totale aantal klanten 1,8 miljoen (eerste kwartaal 2004: 1,4 miljoen). Dit is een toename van 28,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Het KPN-management heeft ingeschat dat het marktaandeel van BASE is gestegen naar circa 18% (eerste kwartaal 2004: 16%).

Overige activiteiten
Bij 'Overige activiteiten' zijn de bedrijfsopbrengsten afgenomen van EUR 134 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 naar EUR 105 miljoen in het eerste kwartaal van 2005. Deze afname werd deels veroorzaakt doordat de boekwinsten in het eerste kwartaal van 2004 EUR 36 miljoen bedroegen (verkoop van Eutelsat) en in het eerste kwartaal van 2005 slechts EUR 21 miljoen (verkoop van minderheidsbelangen in Intelsat en Infonet). De resterende afname van EUR 14 miljoen was het gevolg van lagere opbrengsten uit satellietactiviteiten en de deconsolidatie van PanTel, dat op 28 februari 2005 is verkocht. In het eerste kwartaal van 2005 bedroeg het bedrijfsresultaat EUR 1 miljoen (eerste kwartaal 2004: EUR 27 miljoen).

Reorganisatie

In het eerste kwartaal is KPN gestart met het vereenvoudigen van de groepsstructuur door het hoofdkantoor van de divisie Mobiel en KPN Services te reorganiseren. Met ingang van 1 april 2005 heeft de divisie Vast een nieuwe structuur. Deze is gebaseerd op scheiding van de netwerkactiviteiten - op basis van operationele activa, kosten en operational excellence - van de retail service providers (voor particulieren en bedrijven), die zich zullen richten op klanten, klantenwerving, opbrengsten en marges.

In het eerste kwartaal van 2005 bedroegen de reorganisatiekosten in totaal EUR 24 miljoen (divisie Vast: EUR 16 miljoen, divisie Mobiel: EUR 1 miljoen, Overige activiteiten: EUR 7 miljoen).

Financieel overzicht

|Bedragen in miljoenen euro               |1e kw  |1e kw  |
|                                         |2005   |2004   |
|                                         |       |       |
|Som der bedrijfsopbrengsten              |2.890  |2.944  |
|Waarvan:                                 |       |       |
|Netto-omzet                              |2.838  |2.868  |
|Overige bedrijfsopbrengsten              |52     |76     |
|                                         |       |       |
|Som der bedrijfslasten                   |2.374  |2.269  |
|Waarvan:                                 |       |       |
|Afschrijvingen en bijzondere             |578    |554    |
|waardeveranderingen                      |       |       |
|                                         |       |       |
|Bedrijfsresultaat                        |516    |675    |
|                                         |       |       |
|Financiële baten en lasten - netto       |-145   |-129   |
|Aandeel in resultaat geassocieerde       |3      |3      |
|deelnemingen                             |       |       |
|                                         |       |       |
|Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening |374    |549    |
|Belastingen op resultaat uit gewone      |-101   |-135   |
|bedrijfsuitoefening                      |       |       |
|                                         |       |       |
|Resultaat na belastingen                 |273    |414    |
|Toewijsbaar aan minderheidsbelangen      |-1     |4      |
|Toewijsbaar aan aandeelhouders van de    |274    |410    |
|moedermaatschappij                       |       |       |
KPN behaalde een bedrijfsresultaat van EUR 516 miljoen over het eerste kwartaal van 2005 (eerste kwartaal 2004: EUR 675 miljoen). De afname van EUR 159 miljoen kan voornamelijk worden toegeschreven aan hogere kosten voor werving en behoud van klanten bij de divisie Mobiel en hogere afschrijvingslasten voor de UMTS-licenties.

De bedrijfsopbrengsten bedroegen in het eerste kwartaal van 2005 EUR 2.890 miljoen (2004: EUR 2.944 miljoen), een daling van EUR 54 miljoen ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

De netto-omzet (EUR 2.838 miljoen) - beïnvloed door het negatieve MTA-effect van EUR 44 miljoen op zowel de mobiele als de vaste activiteiten - viel EUR 30 miljoen (1,0%) lager uit dan in het eerste kwartaal van 2004.

In de divisie Vast is de netto-omzet met EUR 125 miljoen (6,8%) afgenomen, vooral als gevolg van de combinatie van versnelde migratie van traditionele diensten naar nieuwe IP-diensten, steeds meer klanten die overstappen van vaste naar mobiele aansluitingen en de verlaging van de MTA-tarieven (EUR 46 miljoen). De netto-omzet van de divisie Mobiel steeg met EUR 82 miljoen (6,8%) dankzij toenames bij de drie operators (E-Plus: 9,0%; KPN Mobile The Netherlands: 2,6%; BASE 20,0%). Daarbij moet wel een negatief MTA-effect van EUR 42 miljoen in Duitsland en Nederland in aanmerking worden genomen. De netto-omzet van Overige activiteiten viel EUR 14 miljoen lager uit door lagere opbrengsten bij PanTel - dat op 28 februari 2005 is verkocht - en Xantic. De interne opbrengsten liepen met EUR 27 miljoen terug naar EUR 226 miljoen, hoofdzakelijk onder invloed van de lagere MTA-tarieven.

Overzicht MTA-effect
In januari 2004 en vervolgens in december 2004 werden de Nederlandse MTA-tarieven verlaagd. In Duitsland werden de MTA-tarieven op 15 december 2004 naar beneden bijgesteld. In de volgende tabel worden de effecten van deze verlagingen op de netto-omzet en het bedrijfsresultaat weergegeven.

|In miljoenen euro     |Verschil tussen 1e kw 2005|
|                      |en 1e kw 2004             |
|                      |Netto-omzet |Bedrijfsresul|
|                      |            |taat         |
|                      |            |             |
|KPN Mobile The        |-19         |-11          |
|Netherlands           |            |             |
|E-Plus                |-23         |-18          |
|Totaal divisie Mobiel |-42         |-29          |
|                      |            |             |
|Vaste Telefonie       |-13         |0            |
|Carrier Services      |-33         |0            |
|Totaal divisie Vast   |-46         |0            |
|                      |            |             |
|Intern                |44          |0            |
|                      |            |             |
|Totaal KPN            |-44         |-29          |
De bedrijfslasten zijn met EUR 105 miljoen (4,6%) toegenomen tot EUR 2.374 miljoen; de positieve effecten van de MTA-tariefverlagingen (EUR 15 miljoen) werden meer dan tenietgedaan door de hogere afschrijvingslasten voor de UMTS-licenties en de hogere kosten voor werving en behoud van klanten bij de divisie Mobiel.

De financiële baten en lasten zijn gestegen van EUR 129 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 naar EUR 145 miljoen in hetzelfde kwartaal van dit jaar. Deze toename is voornamelijk het gevolg van een bijzondere waardevermindering van leningen aan een Franse dochteronderneming Vitalicom van SNT (EUR 11 miljoen) in het eerste kwartaal van 2005 en een opwaardering van leningen (EUR 7 miljoen) in het eerste kwartaal van 2004.

De totale belastinglast bedroeg in het eerste kwartaal van 2005 EUR 101 miljoen (eerste kwartaal 2004: EUR 135 miljoen), hetgeen resulteerde in een effectieve belastingdruk van 27,0% (eerste kwartaal 2004: 24,6%). Voor compensabele verliezen uit voorgaande periodes is EUR 8 miljoen aan actieve belastinglatenties verantwoord (eerste kwartaal 2004: EUR 36 miljoen) in het eerste kwartaal van 2005. Een bedrag van EUR 18 miljoen aan boekwinsten (eerste kwartaal 2004: EUR 36 miljoen) was vrijgesteld van belastingen.

Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten is gedaald van EUR 953 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 naar EUR 822 miljoen in het eerste kwartaal van 2005, met name als gevolg van het lagere bedrijfsresultaat. De kasstroom voortvloeiend uit de verkoop van activa bedroeg in het eerste kwartaal van 2005 EUR 167 miljoen (Q1 2004: EUR 70 miljoen). Exclusief bovenstaande kasstroom is de netto kasstroom uit investeringsactiviteiten afgenomen met EUR 63 miljoen van EUR 312 miljoen in het eerste kwartaal van 2004 naar EUR 249 miljoen in het eerste kwartaal van 2005. Dit is voornamelijk het gevolg van minder investeringen in materiële vaste activa en software.

In het eerste kwartaal van 2005 is in totaal EUR 234 miljoen aan eigen aandelen teruggekocht, waarvan EUR 172 miljoen is afgewikkeld, vergeleken met EUR 249 miljoen in het eerste kwartaal van 2004.

Liquide middelen
Per 31 maart 2005 bedroegen de liquide middelen EUR 2,7 miljard. Onder IFRS voldoen de cash pool-structuren die KPN met banken is overeengekomen niet aan de criteria om de debet- en creditbedragen te salderen. Per 31 maart 2005 bedroeg het effect op liquide middelen en kortlopende financiële verplichtingen EUR 0,6 miljard.

Nettoschuld
Per 31 maart 2005 bedroeg de nettoschuld EUR 7,4 miljard vergeleken met EUR 7,9 miljard per 1 januari 2005.

Terugkoop eigen aandelen
Op 3 maart 2005 is KPN gestart met de terugkoop van eigen aandelen via een tweede noteringsregel. Door terugkoop via de tweede noteringsregel hoeft KPN geen bruto verschuldigde Nederlandse dividendbelasting te betalen. In plaats daarvan zal KPN Nederlandse dividendbelasting inhouden op het dividendcomponent van de terugkoopprijs. Naast de terugkoop via de tweede noteringsregel heeft KPN op 23 maart 2005 de terugkoop via de open markt hervat om zo sneller de doelstelling van EUR 985 miljoen teruggekochte aandelen te bereiken.

In het eerste kwartaal van 2005 heeft KPN 32,5 miljoen aandelen teruggekocht tegen een gemiddelde prijs van EUR 7,02 per aandeel. In april 2005 zijn 8,9 miljoen aandelen afgewikkeld.

Op 30 maart 2005 is KPN termijncontracten aangegaan en heeft het een inkoopovereenkomst afgesloten om 50 miljoen aandelen terug te kopen tijdens de gesloten periode die loopt van 1 april 2005 tot en met 9 mei 2005. In deze gesloten periode zijn 50 miljoen aandelen (waarvan 37,5 miljoen via de tweede noteringsregel) teruggekocht voor in totaal EUR 337 miljoen. Dit betekent dat KPN in het kader van zijn bestaande commitment aan de aandeelhouders vanaf 10 mei 2005 nog EUR 420 miljoen aandelen zal terugkopen.

Resultaten versus Outlook

Voor de vergelijking met onze afgegeven Outlook laten we een aantal zaken buiten beschouwing (reorganisatiekosten boven EUR 20 miljoen per gebeurtenis, bijzondere waardeveranderingen boven EUR 20 miljoen per gebeurtenis en boekwinsten of verliezen boven EUR 20 miljoen per gebeurtenis), omdat we verwachten dat deze items op jaarbasis het bedrag van EUR 20 miljoen zullen overschrijden. Indien daarmee rekening zou worden gehouden, waren de bedrijfsopbrengsten bijna stabiel (-/- 0,6%), terwijl de EBITDA daalde met 6,3%.

Reconciliatie ten behoeve van de vergelijkbaarheid met de Outlook
|IFRS, in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven |1e kw |1e kw  |
|                                                  |2005  |2004   |
|Bedrijfsopbrengsten - gerapporteerd               |2.890 |2.944  |
|Verkoop Eutelsat                                  |      |-36    |
|Bedrijfsopbrengsten - aangepast voor              |2.890 |2.908  |
|vergelijkbaarheid met de guidance                 |      |       |
|Verschil met vorig jaar                           |-0,6% |       |
|                                                  |      |       |
|EBITDA - gerapporteerd                            |1.094 |1.229  |
|Verkoop Eutelsat                                  |      |-36    |
|Reorganisatiekosten                               |+24   |       |
|EBITDA - aangepast voor vergelijkbaarheid met de  |1.118 |1.193  |
|guidance                                          |      |       |
|Verschil met vorig jaar                           |-6,3% |       |
Algemeen

Verslaggeving

Dit persbericht bevat een aantal non-GAAP-grootheden, zoals EBITDA en vrije kasstroom. Deze non-GAAP-grootheden moeten niet worden gezien als substituut voor KPN's GAAP-grootheden. KPN's non-GAAP-grootheden kunnen mogelijk niet vergelijkbaar zijn met non-GAAP-grootheden die worden gebruikt door andere ondernemingen.

EBITDA wordt gedefinieerd als het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen van materiële vaste activa en afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen van goodwill, licenties en andere immateriële activa. Deze maatstaf wordt gebruikt door financiële instellingen en credit-rating-bureaus als een van de belangrijkste indicatoren van leencapaciteit. Veel analisten gebruiken EBITDA als een onderdeel van hun (kasstroom)projecties. Let wel: de KPN-definitie van EBITDA wijkt af van de letterlijke definitie van resultaat voor interest, belasting en afschrijvingen. Beide voornoemde definities van EBITDA hebben beperkingen als hulpmiddel voor de analyse. Deze dienen dan ook niet geïsoleerd te worden beschouwd of als vervanging te worden gebruikt voor analyses van het resultaat van KPN volgens IFRS-standaarden of Amerikaanse verslaggevingsregels.

In het verleden werd EBITDA gebruikt als maatstaf voor bepaalde aspecten van operationele performance en liquiditeit. EBITDA is gebruikt als onderdeel van de verwachtingen van KPN. Door de invoering van IFRS en de verwachte volatiliteit van amortisatie is KPN van mening dat dit de meest juiste manier van informatieverstrekking aan de financiële markten is voor bepaalde aspecten van toekomstige financiële ontwikkelingen. KPN beschouwt EBITDA niet als performance-maatstaf. In alle gevallen zal een aansluiting worden gegeven van EBITDA naar de dichtstbijzijnde algemeen aanvaarde verslaggevingsmaatstaf (bedrijfsresultaat).

In de toekomst zal KPN doorgaan met afzetten van verwachtingen tegen de realisatie. Voor vergelijkingsdoeleinden zal een aantal posten buiten beschouwing worden gelaten:
-reorganisatiekosten van EUR 20 miljoen of hoger per gebeurtenis;
-bijzondere waardeveranderingen van EUR 20 miljoen of hoger per gebeurtenis,
-boekwinsten of -verliezen van EUR 20 miljoen of hoger per gebeurtenis.

De vrije kasstroom wordt gedefinieerd als 'kasstroom uit operationele activiteiten' minus 'investeringen', wat wordt gedefinieerd als uitgaven aan vaste activa en software.

Safe harbor
Bepaalde uitspraken in dit kwartaalbericht betreffen toekomstgerichte uitspraken. Deze uitspraken omvatten onder meer, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken ten aanzien van de toekomstige bedrijfsresultaten, de effecten van wet- en regelgeving op de activiteiten van KPN, het OPTA-onderzoek naar kortingen die in strijd met OPTA-bepalingen zijn verleend, het marktaandeel van KPN en zijn joint ventures in nieuwe en bestaande markten, algemene bedrijfstakgerelateerde en macro-economische trends en de prestaties van KPN ten aanzien hiervan. Toekomstgerichte uitspraken bevatten vaak - of worden voorafgegaan of gevolgd door - formuleringen als 'geloven', 'verwachten', 'anticiperen' of soortgelijke uitdrukkingen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn afhankelijk van een aantal aannames met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan onzekerheden en overige factoren waarop KPN veelal geen invloed kan uitoefenen. De werkelijke resultaten kunnen derhalve afwijken van de toekomstgerichte uitspraken. Een aantal van deze factoren is beschreven (niet uitputtend) in het jaarverslag en Form 20-F 2004 van KPN.

De cijfers in dit kwartaalbericht zijn gebaseerd op IFRS-standaarden. Op de cijfers is geen accountantscontrole toegepast. Dit kwartaalbericht bevat een aantal non-GAAP-grootheden, zoals EBITDA en vrije kasstroom. Deze non-GAAP-grootheden moeten niet worden gezien als substituut voor KPN's GAAP-grootheden. KPN's non-GAAP-grootheden kunnen mogelijk niet vergelijkbaar zijn met non-GAAP-grootheden die worden gebruikt door andere ondernemingen. Bepaalde cijfers kunnen door afrondingsverschillen zijn beïnvloed. In dit kwartaalbericht zijn alle gegevens over marktaandelen gebaseerd op schattingen van het management, die gebaseerd zijn op extern beschikbare informatie, tenzij anders aangegeven.

Voor de IFRS-standaarden wordt verwezen naar het persbericht dat KPN op 18 april 2005 heeft gepubliceerd. Let wel: de IFRS-waarderingsgrondslagen zijn nog niet definitief en kunnen derhalve nog veranderen als gevolg van (onder meer) wijzigingen in IFRS-standaarden en -interpretaties, gewijzigde wet- en regelgeving, aanvullende herzieningen en analyses (waaronder van markttrends) en auditprocedures.

Profiel
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie- en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Duitsland, Nederland en België, en datadiensten in West-Europa. KPN is marktleider in de belangrijkste segmenten van de Nederlandse telecommunicatiemarkt en werkt actief aan de groei van zijn marktaandeel in de nieuwe IP- en DSL-markten. Met E-Plus in Duitsland en BASE in België is KPN in deze landen de op twee na grootste aanbieder in de mobiele markt.

Per 31 maart 2005 bediende KPN 7,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 1,7 miljoen internetklanten in Nederland, en nog eens 17,7 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. Per dezelfde datum had KPN 30.453 medewerkers.

KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt. De credit-ratings van KPN bleven in het eerste kwartaal ongewijzigd en waren A- met stabiele vooruitzichten (Standard & Poor's) en Baa1 met stabiele vooruitzichten (Moody's).


Noot voor de redactie (