Ingezonden persbericht


Persbericht

Helft ICT-projecten blijkt na afronding mislukt

BastaGroup waarschuwt: "Uitkomst nieuwste ICT Barometer Ernst & Young verontrustend"

Amsterdam, 10 mei 2005 --- De markt voor ICT-dienstverlening vertoont voor het eerst sinds vier jaar weer groei. Dit blijkt uit de onlangs verschenen ICT Barometer van Ernst & Young. Het accountants- en onderzoeksbureau noemt de groei zelfs 'aanzienlijk'.

Maar ondanks de voor het eerst weer geconstateerde groei blijkt uit het onderzoek ook een volgens de BastaGroup 'verontrustend hoog percentage mislukte projecten'. De helft van de 601 ondervraagde directeuren geeft toe dat ICT-projecten na afronding niet geslaagd blijken te zijn. "Waarschijnlijk ligt dat percentage nog hoger", vreest drs Reinier van den Biggelaar van de BastaGroup. "Het is niet leuk te moeten zeggen dat een project is geflopt en geld is weggegooid."

De BastaGroup levert management teams, raden van bestuur en commissarissen onafhankelijk advies bij grote ICT-investeringsprojecten en ICT-ondersteunde veranderingen zoals globalisering, centralisatie en outsourcing.

'Helft ICT-dienstverleners niet op orde'
Ook directeur Jacob Verschuur van Ernst & Young toont zich verontrust over de conclusies in zijn rapport. Volgens hem heeft meer dan de helft van de aanbieders van ICT-diensten de dienstverlening en producten nog steeds niet op orde. "'Het feit dat de helft van de ondervraagden aangeeft dat de gerealiseerde ICT-projecten in hun organisatie niet succesvol zijn, baart mij zorgen. Het verwachtingspatroon van klanten komt te vaak niet overeen met de realiteit," aldus Verschuur tijdens de presentatie van de ICT Barometer.

Die mening wordt gedeeld door Van den Biggelaar. "Het is mooi dat de branche weer in de lift zit, en nog fors ook, volgens Ernst & Young, maar je hebt niks aan groei als het resultaat van je bestedingen niet de verwachte rendementen oplevert." Volgens Van den Biggelaar denken teveel bedrijven dat ze klaar zijn na het verstrekken van de opdracht. "Het afbreukrisico van IT-projecten zit vaak niet in de technologie, maar vooral in de daarbij horende veranderingen, de organisatorische en menselijke factoren."

De managing partner van de BastaGroup zegt met regelmaat tegen te komen dat bedrijven de impact van grote projecten op de organisatie onderschatten. Zij zien onvoldoende in dat grote automatiseringsprocessen meestal gepaard gaan met grote veranderingen in de bedrijfsprocessen. Het is niet voldoende om de ICT-organisatie op te dragen een bedrijfsbreed ERP-systeem in te voeren en hun ICT-diensten te consolideren, terwijl het bedrijfsmanagement niet verteld wordt de organisatie en processen aan te passen.

Het is dus cruciaal dat het management de projecten actief begeleidt, en dan niet de technologie, maar de bedrijfsmatige implicaties. In het verleden hebben directies zich te vaak afzijdig gehouden van ICT-projecten, meestal omdat ze de inhoud niet konden of wilden bevatten.

Daarnaast ziet de BastaGroup het opbouwen van een effectief en professioneel communicatiekanaal tussen enerzijds de ICT-gebruiker en anderzijds de ICT-dienstverlener als noodzakelijk. "Dat is een vereiste om bedrijven en overheden een maximaal gebruik te laten maken van de technologische mogelijkheden," aldus Van den Biggelaar.

'Technologische hobbyisten'
Maar die communicatie heeft wel een bepaalde grens. De typisch Nederlandse eigenschap om alles in consensus te beslissen via het "poldermodel" is een bedreiging voor het strak uitvoeren van grote complexe ICT-projecten. Commissies, veel studies en veel compromissen gaan ten koste van eenvoud en eenduidigheid. Het voortdurend veranderen van ideeën en het accepteren van alle wensen maken projecten te ingewikkeld en te duur. Die projecten overschrijden daardoor budget en tijd. De nieuwe ICT-oplossingen en organisaties vragen om strak en duidelijk leiderschap in projectuitvoering en projectbeheer. Daar zijn professionele managers vereist en geen technologische hobbyisten.

De BastaGroup zegt dat Nederland al zijn ICT-talent nodig heeft om op zijn minst bij te blijven. "We moeten alle ervaring en inzichten van hoog opgeleide, ervaren ICT- en bedrijfsmanagers gebruiken om fouten uit het verleden te voorkomen," oordeelt Van den Biggelaar. "Als wij als ervaren bedrijfsmanagers dat niet doen, wie doet het dan wel in Nederland en Europa?"

Het slagen van ICT-projecten wordt bepaald door de professionele aansturing, constateert de BastaGroup. Leiderschap moet niet alleen gewenst zijn, maar in de praktijk ingevuld worden. Duidelijke verantwoordelijkheden, heldere communicatie en strak management is daarbij een vereiste.

De BastaGroup helpt management teams, raden van bestuur en commissarissen met onafhankelijk advies bij grote ICT-investeringsprojecten en ICT-ondersteunde veranderingen, zoals globalisering, centralisatie, portfolioconsolidatie en het invoeren van bedrijfsbrede ERP, CRM en BI (business intelligence) pakketten.

Door inzet van een kritische en ervaren derde partij worden betere beslissingen genomen en tijd, geld en energie beter besteed. De organisatie doet dit in de eerste plaats door een onafhankelijke en objectieve "second opinion" te geven over de IT-gerelateerde activiteiten en projecten.

De BastaGroup richt zich niet op technologie en het zelf uitvoeren van grote projecten. De BastaGroup richt zich echter wel op directievraagstukken als strategie, kosten en baten, governance en organisatie, verantwoordelijkheden en afspraken, aansturing en controles, risico's en financiering. De BastaGroup slaat de brug tussen de doelstellingen van het bedrijf en de ondersteuning en inzet van ICT.


---