Gemeente Hoorn


Uitbreiding grondgebied onontbeerlijk wil Hoorn een aantrekkelijke stad blijven voor jong en oud

Persbericht d.d.: 24 maart 2005

B en W van Hoorn stellen conceptstadsvisie vast

Als Hoorn een levendige, bruisende, aantrekkelijke stad wil blijven voor jong en oud - zoals de burgers tijdens de stadsgesprekken hebben uitgesproken - is uitbreiding van het grondgebied, in welke vorm dan ook (grenscorrectie, fusie, herindeling) onontbeerlijk. Tot die conclusie komen Burgemeester en Wethouders van Hoorn in de conceptstadsvisie Hoorn 2005-2025. In de conceptstadsvisie maakt het college op alle onderwerpen bestuurlijke keuzes, soms met een alternatief erbij en op enkele plekken met een open keuze voor de raad. In een extra raadsvergadering op dinsdag 17 mei vindt de vaststelling van de stadsvisie door de gemeenteraad plaats. Iedereen kan er tot en met dinsdag 19 april op reageren

Hoorn wil een levendige stad zijn voor iedereen, van jong tot oud, arm en rijk en vele culturen. Dit betekent dat er voor alle bevolkingsgroepen voorzieningen moeten zijn om de stad als woonplaats (en als vestigingsplaats voor bedrijven) aantrekkelijk te maken. Uitgangspunt is dat iedereen meedoet: kinderen zo vroeg mogelijk, ouderen zo lang mogelijk.

Groei
Verdere groei van Hoorn is onontkoombaar voor de opvang van de eigen autonome bevolkingsontwikkeling. Uitbreiding buiten de huidige gemeentegrenzen (via gemeentelijke herindeling of anderszins) is daarvoor noodzakelijk. Hierbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Binnen de bestaande stad kan nog een beperkte groei plaatsvinden in de vorm van 'verdichten'. Hoewel de bevolking vraagt om verdichting niet ten koste te laten gaan van het groen, vinden B en W dat bestaand groen met beperkte gebruikswaarde hierbij wel ingezet zal moeten worden.

Kindeffectrapportage
Als de stad niet aantrekkelijk is voor kinderen en jongeren, zoeken gezinnen met kinderen hun heil elders, keert de oudere jeugd de stad de rug toe en is Hoorn ook niet meer interessant als vestigingsplaats voor bedrijven. Daarom is bij de ontwikkeling van nieuwe wijken en bij wijkvernieuwing speciale aandacht nodig voor de positie van het kind als exponent van de toekomst van Hoorn. B en W overwegen hiervoor een 'kindeffectrapportage' te ontwikkelen en te hanteren.

Werkgelegenheid
Zoals gezegd, krijgt de gemeenteraad in bepaalde gevallen keuzes of alternatieven voorgelegd. Zo ook bij de te volgen strategie voor het aantrekken en stimuleren van werkgelegenheid. Moet de prioriteit komen te liggen bij laag opgeleiden of bij hoger opgeleiden? Argumenten pro en contra zijn dat bij het aantrekken van werkgelegenheid in de hogere sectoren ook de werkgelegenheid voor laagopgeleiden daarvan profiteert. Aan de andere kant heeft de overheid een zorgplicht om juist de zwakkeren in de samenleving, die het niet op eigen houtje redden, te ondersteunen. Hoorn is bovendien traditioneel sterk in het midden- en kleinbedrijf.

Winkelen
Er is een trend waarin de binnenstad zich ontwikkelt tot 'funshopcentrum'. Hier zitten vooral de winkels die het moeten hebben van kijken en vergelijken, van combinatiebezoek en van het gezellig winkelen met af en toe een terrasje. Een iets ruimer vestigingsbeleid op het Runshopping Centre aan de Van Aalstweg kan de binnenstad ontlasten, zonder dat dit ten koste gaat van de aantrekkelijkheid van het oude stadshart. B en W zoeken naar een goed evenwicht. Een te vrij vestigingsbeleid zou een te grote uitholling van de positie van de binnenstad betekenen. Een te streng regiem (geen brancheverruiming) zou betekenen dat bepaalde formules zich niet in Hoorn kunnen vestigen of ontwikkelen, waardoor koopkracht uit Hoorn weglekt naar plaatsen als Alkmaar of Purmerend.

Mengen of scheiden
De gemeenteraad krijgt de keus voorgelegd of de gemeente moet inzetten op een zekere menging van functies voor de binnenstad of juist het scheiden van functies. Bij het actief sturen op het scheiden van functies ontstaan gebieden met een geheel eigen karakter: woonbuurten, een havenkwartier, een museumkwartier of een horecaplein. Dat schept voor de bezoekers duidelijkheid en men profiteert van elkaars nabijheid. De wederzijdse overlast blijft beperkt. Bij vermenging laat men de verdeling van de functies over de binnenstad over aan de markt. De identiteit van de binnenstad als geheel is gebaat bij een zo groot mogelijke menging van functies en dus bij een grote mate van flexibiliteit. Bepaalde functies die elkaar graag opzoeken, zoals horeca en bepaalde winkels, zijn daar heel goed zelf toe in staat. Daar hoeft de overheid niet bij te helpen.

Meer parkeergarages
B en W willen de komende jaren investeren in parkeergarages op meerdere locaties aan de randen van het centrum. Het college denkt daarbij in ieder geval aan het stationsgebied, de Vale Hen en het Pelmolenpad. Om dit mogelijk te maken, moeten de tarieven voor parkeren op straat in de binnenstad drastisch omhoog en krijgen de wijken rond de binnenstad te maken met betaald parkeren. Het college beseft dat deze keus indruist tegen de wens van een groot deel van de bevolking en de middenstand, maar het is de enige manier om meer parkeergarages te realiseren. Niettemin stellen B en W de gemeenteraad voor de keus om de huidige situatie te laten voortbestaan (of zelfs het parkeren op straatniveau te verruimen), maar wijzen zij op de ernstige gevolgen die dat zal hebben voor het toerisme en het winkelklimaat. B en W: `Wil Hoorn echt een leefbaar en vitaal juweel aan het water zijn, dan vergt dat scherpe en moeilijke keuzes.' Een alternatief dat nader zal worden onderzocht, is een tunnel onder het spoor die rechtstreeks uitkomt in een grote parkeergarage. De locatie Pelmolenpad is daarvoor een uitgelezen plek. Voordeel van dit alternatief is een directe en onbelemmerde toegang tot het centrum (vlakbij het winkelgebied), zonder dat dit leidt tot extra verkeer in de binnenstad zelf.

Wandelpromenade of boulevard
Het aantrekkelijker en beter toegankelijk maken van de Westerdijk en het Oostereiland past bij het optimaal benutten van de gunstige ligging aan het water van Hoorn. Voor de Westerdijk krijgt de gemeenteraad de keuze voorgelegd of het streven gericht moet zijn op een wandelpromenade of op een boulevard. Bij de wandelpromenade is de doelgroep vooral de eigen bevolking van Hoorn. Door het parkeren te verplaatsen naar elders en de weg te verleggen en langs de bebouwing te laten lopen kan bijvoorbeeld een wandelpark aan het water ontstaan met een theehuis en een muziekkoepel. Bij de boulevard is ook de toerist in beeld en dan komen er zaken aan de orde als ondergronds parkeren, horeca en winkels, eventueel een hotel en misschien zelfs een casino. En natuurlijk veel groen, terrassen, kiosken, steigers, vlonders en dergelijke. Mogelijk zelfs een strand.

Hoogbouw
Hoorn heeft niet veel ruimte meer over om nieuwbouw te plegen. Die plaatsen waar dat nog wel op redelijk grote schaal kan zijn het Pelmolenpad, het stationsgebied en het bedrijventerrein aan de Holenweg. De gemeenteraad krijgt de keus voorgelegd om in deze gebieden fors in te zetten op hoogbouw van tien tot zestien bouwlagen. Dat zou echter wel een breuk met de Hoornse traditie betekenen, waarin hoogbouw alleen op bescheiden schaal voorkomt. Het alternatief is minder woningen in een combinatie van middelhoogbouw van zes tot acht bouwlagen en laagbouw.

Pluriforme stad, pluriforme dorpen
Een pluriforme stad kan alleen bestaan bij de gratie van pluriforme dorpen. Als in de regio onvoldoende seniorenwoningen worden gebouwd, de voorzieningen er langzamerhand verdwijnen en het openbaar vervoer achteruitgaat, zullen er ouderen vanuit die dorpen naar Hoorn trekken. Daarom is het van belang in regionaal verband te ijveren voor aantrekkelijke huisvesting voor ouderen in de dorpen en voor het behoud van voorzieningen aldaar.

Geen universiteit
Aangezien de landelijke maatschappelijke tendens eerder gericht is op concentratie dan op spreiding van hbo- en universitaire opleidingen, ziet Hoorn weinig heil in pogingen om een universiteit binnen te halen. Hoewel dat zeer aantrekkelijk zou zijn voor de levendigheid en sfeer in de stad en voor de werkgelegenheid. Wel probeert Hoorn deelopleidingen naar de stad te halen, zoals propedeusetrajecten, avondopleidingen of specifieke opleidingsvormen.

Reacties en webenquête
Het is de bedoeling dat de gemeenteraad op 17 mei in een extra raadsvergadering de stadsvisie vaststelt en daarbij over al deze keuzes, alternatieven en open keuzes een standpunt inneemt. Voor het zover is, krijgt iedereen de gelegenheid om reacties in te dienen op de conceptstadsvisie.
Dat kan tot en met dinsdag 19 april via e-mail: stadsvisie@hoorn.nl, door een reactie te sturen naar Stadsvisie gemeente Hoorn, antwoordnummer 98, 1620 VB Hoorn en (vanaf 31 maart) door een enquête in te vullen op www.hoorn.nl/stadsvisie.

Alle binnengekomen reacties worden gebundeld en gaan in de vorm van een inspraakverslag naar de gemeenteraad.
---