Print
Startklaar: Audi A4 DTM
(17-5-2005)
Audi viert met de, vanaf juni leverbare, A4 DTM de titel in het
DTM-kampioenschap van 2004. In deze A4 DTM met zijn spectaculaire,
maar stijlvolle uiterlijk en de door quattro GmbH stevig onder handen
genomen 2.0 T FSI-motor (220 pk) kan iedereen zich Mattias Ekström
wanen.
Naar het voorbeeld van de wedstrijdauto's is de A4 DTM alleen
leverbaar als Limousine. De prijs is ⬠49.990,- inclusief BTW/BPM.
Het uiterlijk van de A4 DTM laat er geen twijfel over bestaan: dit is
een regelrecht eerbetoon aan de DTM-raceauto van het circuit. Het
uiterlijk wijkt bovendien nauwelijks af van het studiemodel A4 DTM dat
in december 2004 op de autoshow in Essen debuteerde.
De diep doorgetrokken voorbumper in DTM-stijl is niet alleen een
optische verfraaiing: hij bewijst ook zijn nut op aërodynamisch vlak
want hij genereert extra neerwaartse druk op de voorwielen. De
Phantomzwarte single frame grille geleidt de lucht naar de verbeterde
direct ingespoten turbobenzinemotor.
Er zijn nog meer opvallende details aan het sportieve uiterlijk van de
Audi A4 DTM. Zo zijn de buitenspiegels - zonder meerprijs - in
Phantomzwart gespoten. Het zijaanzicht van de auto ademt nog meer
sportiviteit door de dorpelverbreders, het DTM-logo op de achterste
stootstrips en de luchtopeningen in de achterbumper. Die achterbumper
biedt plaats aan grote - 100 millimeter doorsnee - uitlaten en een
diffuser.
In de racerij is een zo'n laag mogelijk gewicht van het grootste
belang. Deze filosofie heeft Audi doorgetrokken in de A4 DTM: op de
achterklep prijkt een subtiele, van carbon vervaardigde spoiler. De
DTM-look wordt gecompleteerd door de lichtmetalen 18-inch velgen in
vijftienspaak design met daaromheen 235/40 R18 high
performance-banden.
Nieuwe hardware
De Audi A4 DTM wordt in een beperkte oplage geproduceerd en krijgt een
uniek sporthart. quattro GmbH heeft de veelgeroemde 2.0 T FSI-motor
van nog meer vermogen voorzien. De direct ingespoten viercilindermotor
met een inhoud van
1.984 cm3 levert een maximumvermogen van 220 pk en een maximumkoppel
van
300 Nm. Dit is 20 pk en 20 Nm meer dan de 'normale' A4 met 2.0 T
FSI-motor. Dit vertaalt zich in nog hogere prestaties op het asfalt.
De sprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi A4 DTM in tweetiende van een
seconde sneller af: die is nu in 7,1 seconden geklaard. De topsnelheid
bedraagt een imposante 247 km/h.
De bestuurder kan maximaal genieten van het toegenomen vermogen, want
de A4 DTM is standaard voorzien van het S Line-sportonderstel en een
zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Door de straffere veer- en
demperkarakteristiek en de standaard vierwielaandrijving is een
dynamisch weggedrag gegarandeerd. Om het enorme prestatiepotentieel
optimaal te kunnen benutten heeft de A4 DTM geperforeerde remschijven
vóór, die door hun betere koeling bij intensief gebruik voor een
maximale vertraging blijven zorgen.
In lijn der sportiviteit
De sportiviteit van de Audi A4 DTM is doorgetrokken in het prachtig
afgewerkte interieur. De Recaro sportstoelen houden de inzittenden te
allen tijde op hun plaats. In de portierlijsten staat het DTM-logo en
het interieur heeft inlegdelen van carbon. Het stuur is een prettig in
de hand liggend driespaaks sportstuur bekleed met Mikrofaser Nardia
stof in combinatie met leder.
Ook op veiligheidsgebied komen de inzittenden niets tekort: twee
airbags en zijairbags voor, Sideguard, actieve hoofdsteunen en ESP van
de nieuwste generatie.
De Audi A4 DTM wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd, waarvan
een beperkt aantal naar Nederland komt. De prijs voor de Audi A4 DTM
is ⬠49.990,- inclusief BTW/BPM en vanaf juni is de auto leverbaar.
Het kleurenpalet bestaat uit Zeezilver metallic, Sprintblauw
pareleffect, Imolageel en Phantomzwart pareleffect.
AutoRai