AutoRai

Print

Startklaar: Audi A4 DTM

(17-5-2005)
Audi viert met de, vanaf juni leverbare, A4 DTM de titel in het DTM-kampioenschap van 2004. In deze A4 DTM met zijn spectaculaire, maar stijlvolle uiterlijk en de door quattro GmbH stevig onder handen genomen 2.0 T FSI-motor (220 pk) kan iedereen zich Mattias Ekström wanen.
Naar het voorbeeld van de wedstrijdauto's is de A4 DTM alleen leverbaar als Limousine. De prijs is ⬠49.990,- inclusief BTW/BPM.

Het uiterlijk van de A4 DTM laat er geen twijfel over bestaan: dit is een regelrecht eerbetoon aan de DTM-raceauto van het circuit. Het uiterlijk wijkt bovendien nauwelijks af van het studiemodel A4 DTM dat in december 2004 op de autoshow in Essen debuteerde. De diep doorgetrokken voorbumper in DTM-stijl is niet alleen een optische verfraaiing: hij bewijst ook zijn nut op aërodynamisch vlak want hij genereert extra neerwaartse druk op de voorwielen. De Phantomzwarte single frame grille geleidt de lucht naar de verbeterde direct ingespoten turbobenzinemotor.
Er zijn nog meer opvallende details aan het sportieve uiterlijk van de Audi A4 DTM. Zo zijn de buitenspiegels - zonder meerprijs - in Phantomzwart gespoten. Het zijaanzicht van de auto ademt nog meer sportiviteit door de dorpelverbreders, het DTM-logo op de achterste stootstrips en de luchtopeningen in de achterbumper. Die achterbumper biedt plaats aan grote - 100 millimeter doorsnee - uitlaten en een diffuser.
In de racerij is een zo'n laag mogelijk gewicht van het grootste belang. Deze filosofie heeft Audi doorgetrokken in de A4 DTM: op de achterklep prijkt een subtiele, van carbon vervaardigde spoiler. De DTM-look wordt gecompleteerd door de lichtmetalen 18-inch velgen in vijftienspaak design met daaromheen 235/40 R18 high performance-banden.

Nieuwe hardware
De Audi A4 DTM wordt in een beperkte oplage geproduceerd en krijgt een uniek sporthart. quattro GmbH heeft de veelgeroemde 2.0 T FSI-motor van nog meer vermogen voorzien. De direct ingespoten viercilindermotor met een inhoud van

1.984 cm3 levert een maximumvermogen van 220 pk en een maximumkoppel van
300 Nm. Dit is 20 pk en 20 Nm meer dan de 'normale' A4 met 2.0 T FSI-motor. Dit vertaalt zich in nog hogere prestaties op het asfalt. De sprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi A4 DTM in tweetiende van een seconde sneller af: die is nu in 7,1 seconden geklaard. De topsnelheid bedraagt een imposante 247 km/h.
De bestuurder kan maximaal genieten van het toegenomen vermogen, want de A4 DTM is standaard voorzien van het S Line-sportonderstel en een zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Door de straffere veer- en demperkarakteristiek en de standaard vierwielaandrijving is een dynamisch weggedrag gegarandeerd. Om het enorme prestatiepotentieel optimaal te kunnen benutten heeft de A4 DTM geperforeerde remschijven vóór, die door hun betere koeling bij intensief gebruik voor een maximale vertraging blijven zorgen.

In lijn der sportiviteit
De sportiviteit van de Audi A4 DTM is doorgetrokken in het prachtig afgewerkte interieur. De Recaro sportstoelen houden de inzittenden te allen tijde op hun plaats. In de portierlijsten staat het DTM-logo en het interieur heeft inlegdelen van carbon. Het stuur is een prettig in de hand liggend driespaaks sportstuur bekleed met Mikrofaser Nardia stof in combinatie met leder.
Ook op veiligheidsgebied komen de inzittenden niets tekort: twee airbags en zijairbags voor, Sideguard, actieve hoofdsteunen en ESP van de nieuwste generatie.

De Audi A4 DTM wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd, waarvan een beperkt aantal naar Nederland komt. De prijs voor de Audi A4 DTM is ⬠49.990,- inclusief BTW/BPM en vanaf juni is de auto leverbaar. Het kleurenpalet bestaat uit Zeezilver metallic, Sprintblauw pareleffect, Imolageel en Phantomzwart pareleffect.