Nieuwe code alcoholreclame voegt weinig toe
STAP: STIVA strooit met voorstellen zand in de ogen van politiek
De door STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik: een organisatie
van de alcoholbranche) voorgestelde extra regels voor alcoholreclame
fungeren volgens STAP (Stichting Alcoholpreventie) als zand in de ogen
van de politiek. De extra regels, die in een herziene reclamecode zijn
opgenomen, dragen volgens STAP niet bij aan het doel om
alcoholproblemen onder jongeren aan te pakken.
STAP: nieuwe code moet beperking van alcoholreclame voorkomen
Volgens STAP heeft de alcoholindustrie met de lancering van de nieuwe
reclamecode niets anders willen bereiken dan dat de voorgestelde
beperking van uitzendtijden van alcoholreclame niet doorgaat.
Politici die denken dat de recente politieke debatten over het
aanpakken van het alcoholprobleem onder jongeren iets nieuws hebben
opgeleverd zijn door STIVA op het verkeerde been gezet.
STIVA heeft vanaf 1 mei jl. de vrijwillige Reclamecode voor
Alcoholhoudende Drank herzien.
Dit was een reactie op nieuwe maatregelen die Minister Hoogervorst had
afgekondigd om het hoge alcoholgebruik onder Nederlandse jongeren aan
te pakken. Hoogervorst wilde onder meer de uitzendtijden van
alcoholreclame aan banden leggen. Dit voorstel lijkt vooralsnog van de
baan.
STIVA stelt in haar herziene reclamecode nieuwe regels voor met als
doel alcoholreclame door middel van SMS, games en ringtones tegen te
gaan wanneer deze zich met name richt op minderjarigen. Ook kondigde
ze aan bij elke tv commercial een educatieve slogan in beeld te
brengen (voorheen vereist bij 40% van de commercials). Overtreders van
de code riskeren volgens STIVA vanaf nu een boete van 45.000 euro.
Tenslotte kondigde de STIVA aan een onafhankelijke commissie in te
stellen die reclames vooraf toetst.
Herziene reclamecode niets nieuws
De herziene reclamecode is volgens STAP een symboolmaatregel. De
nieuwe regels voegen volgens STAP niets nieuws toe. Ook twijfelt zij
aan de onafhankelijkheid en deskundigheid van de
toetsingscommissie.
Directeur Wim van Dalen van STAP: 'De oude Reclamecode voor
Alcoholhoudende Drank bevatte al regels die bepaalden dat
alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag
worden. De nieuwe regels over reclame via SMS, games en ringtones
voegen daarom helemaal niets toe. Klachten over alcoholreclame die
aantrekkelijk zijn voor minderjarigen worden overigens altijd door de
Reclame Code Commissie afgewezen. Meestal is niet te bewijzen dat een
reclame die aantrekkelijk is voor minderjarigen daadwerkelijk in het
bijzonder op minderjarigen is gericht. Ook een boete voor een
overtreding is niets nieuws. De boeteregeling bestaat al langere tijd
maar wordt nooit opgelegd. Overtreders van de Reclamecode krijgen in
de praktijk alleen een vrijblijvend advies om de reclame niet te
herhalen. De zogenaamde onafhankelijke toetsingscommissie bestaat uit
vertegenwoordigers uit de alcoholbranche en enkele mediadeskundigen.
Er zit geen enkele deskundige op het terrein van alcoholvoorlichting
in de commissie'.
Onbeperkte alcoholreclame ondermijnt eerlijke consumenteninformatie
STAP pleit voor het aan banden leggen van de uitzendtijden van
alcoholreclame. Volgens STAP negeert de nieuwe reclamecode het feit
dat vooral de hoeveelheid alcoholreclame die jongeren bereikt beperkt
moet worden. Directeur Van Dalen: 'Consumenten zijn gebaat bij
eerlijke, genuanceerde informatie over alcoholhoudende drank. Door
geen grenzen te stellen aan de 'positieve' promotie van alcohol wordt
consumenten de kans ontnomen een eerlijk beeld te krijgen van wat
alcohol is en doet. Nederland is een van de weinige landen in Europa
die geen enkele wettelijke beperking oplegt aan alcoholreclame via
radio en tv'.
Utrecht, 17 mei 2005
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Informatie: Ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
W: www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
www.alcoholbeleid.nl
www.alcoholenzwangerschap.nl
17 mei 05 10:31