Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
17 mei 2005
Ons kenmerk
DGP/MDV/u.05.01302
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1
Uw kenmerk
VW-05-273
Onderwerp
reactie op brief van KNV taxi over
experimenten bundeling doelgroepenvervoer

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het verzoek van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat doe ik u hierbij een afschrift toekomen van de brief die op 29 april 2005 is verstuurd aan de voorzitter van KNV Taxi over experimenten met bundeling van doelgroepenvervoer. Dit gebeurde in reactie op zijn brief van 4 april 2005 die in afschrift ook aan u is toegestuurd.

Onze brief is overigens niet direct in afschrift aan u toegestuurd omdat daarin geen inhoudelijke politieke standpunten zijn opgenomen en louter is ingaan op het proces en de mogelijkheden van KNV Taxi om hun voorstellen toe te lichten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs.

Contactpersoon
Marcel R. Otto
Datum
27 april 2005
Ons kenmerk
DGP/MDV/U.05.01225
Doorkiesnummer
070-351.7839
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
Tax124.05/GvD/MFB
Onderwerp
experimenten bundeling doelgroepenvervoer

Geachte heer Van Dijk,

Mede namens mijn collega van VWS, de directeur VVO, de heer A. Moerkamp, stuur ik u hierbij een korte schriftelijke reactie op uw brief van 4 april jl. over de uitvoering van experimenten voor bundeling doelgroepenvervoer (o.b.v. motie Dijksma). U deelt daarin mede dat de KNV Taxi samen met vervoerders voorstellen uitwerkt voor experimenten en dat u die voor de zomer aan mij verwacht aan te bieden. U merkt ook op dat de ambtelijke werkgroep die een kabinetsstandpunt over bundeling van doelgroepenvervoer voorbereidt nog geen gebruik heeft gemaakt van de praktische kennis van uw leden.

Uw bereidheid om mee te denken wordt zeker gewaardeerd. Inmiddels heeft u op 11 april jl. een gesprek gevoerd met de voorzitter en de secretaris van de ambtelijke werkgroep.
De suggestie dat V&W ter voorbereiding van de experimenten nog geen gebruik zou hebben gemaakt van de praktische kennis van vervoerders is echter onterecht. Zo zijn al begin dit jaar ter inventarisatie een aantal bilaterale gesprekken gevoerd met Connexxion Taxi Services en Transvision. Beide hebben veel expertise over het vervoer van kwetsbare groepen. Dat zij een bijzondere positie in nemen t.o.v. andere taxivervoerders en de KNV taxi is ons bekend. Bovendien is al een aantal maal gesproken met één van uw medewerkers en stond het onderwerp op 5 april jl. geagendeerd in een reguliere overleg met de taxibranche.

U en uw leden krijgen nog voldoende gelegenheid om voorstellen voor experimenten toe te lichten. Zo organiseert het Overlegorgaan Personenvervoer op mijn verzoek op 18 mei a.s. een themabijeenkomst met als doel om meer inzicht te krijgen in kansrijke voorstellen van de kant van (decentrale) opdrachtgevers, klantenorganisaties en vervoerders. Naar vernomen is één van uw medewerkers al gevraagd om hieraan een bijdrage te leveren. Laten we daar de inhoudelijke discussie voeren en als landelijke verantwoordelijken het goede voorbeeld geven voor decentrale bestuurders die de feitelijke bundeling moeten gaan realiseren. Een bundeling van onze energie zal ook daar leiden tot meer synergie.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
namens deze
DE DIRECTEUR MARKTONTWIKKELING & DECENTRAAL VERVOER,

drs. P.J. Langenberg