Gemeente Utrecht

Beantwoording motie "Laatste oproep betere locatie Centrum Maliebaan" d.d. 14 april 05


1. Inhoud motie

De gemeenteraad van Utrecht, bijeen op 14 april 2005 ter bespreking van het bouwplan van Centrum Maliebaan aan de ABC-straat

constaterende
. dat Centrum Maliebaan de grondeigenaar is van het perceel aan de ABC-straat; . dat Mesos Medisch Centrum zich binnenkort in Leidsche Rijn gaat vestigen;

overwegende
. dat de ABC-straat meer allure krijgt met woningbouw dan met verslavingszorg; . dat verslavingszorg baat heeft bij vestiging nabij een 'regulier ziekenhuis' . dat er in het gedeelte van Leidsche Rijn waar Mesos Medisch Centrum zich gaat vestigen nog geen sprake is van omwonenden; . dat nog iets meer vertraging met de bouw van een nieuwe verslavingszorginstelling over veertig jaar vergeten is.

verzoekt het college van burgemeester en wethouders
- om samen met Centrum Maliebaan op zo kort mogelijke termijn de mogelijkheid te bekijken naar vestiging in Leidsche Rijn in de nabijheid van het nieuwe Mesos Medisch Centrum;
- om de daarmee vrijkomende locatie aan de ABC-straat met de gemeenteraad een nieuwe bestemming te geven

en gaat over tot de orde van de dag."


2. Kosten en minimale opbrengsten van de kavel in Leidsche Rijn .

Locatie in Leidsche Rijn
De locatie die in de motie wordt aangeven ligt ten oosten van de toekomstige locatie voor het nieuwe Mesos Medisch Centrum. Het grondoppervlak van de kavel bedraagt ca. 6000 m2, waarop 6000 tot 9000 m2 bvo kan worden gerealiseerd. Voor het ziekenhuis Centrum Maliebaan is totaal ca. 7000 m2 vloeroppervlak nodig. De kavel biedt derhalve substantieel meer ruimte dan Centrum Maliebaan nodig heeft. De kavel kan gesplitst worden uitgegeven. Huidige kavel van de ABC straat heeft 2928 m2 grondoppervlak.

Randvoorwaarden "kavel N De Wetering-zuid".
Huidige randvoorwaarden geven nog geen uitsluitsel over de vorm van een gebouw op deze kavel. Dit is ook mede afhankelijk van de gebruiker. Gedacht kan worden aan een hoge smalle toren van 11 verdiepingen en een basement voor het parkeren (totaal ongeveer 45 meter) of een langgerekt gebouw van 4 verdiepingen en een basement (totaal ongeveer 16 meter). In het hoge gebouw zou ongeveer 6000 m2 bvo gerealiseerd kunnen worden, in het langgerekte gebouw zou ongeveer 9000 m2 bvo gerealiseerd kunnen worden. M.a.w. er kan maximaal 9.000 m² bvo aan bebouwing worden gerealiseerd. Het parkeren moet altijd worden opgelost onder het gebouw of in een gebouwde voorziening, uit het zicht.

De toegangsweg naar de kavel loopt over het ziekenhuisterrein. Met het ziekenhuis heeft de kavel daarmee een gezamenlijke in- en uitrit op de Soestwetering. Welstand is behoorlijk gefocust op deze locatie, met name de relatie met het ziekenhuis en Leidsche Rijn Centrum is belangrijk. Beschikbaarheid kavel
De kavel ligt in plangebied De Wetering-zuid. Het plangebied wordt momenteel bouwrijp gemaakt. Naar verwachting is dit eind 2005 / begin 2006 gereed. Vanaf dat moment is de kavel fysiek bereikbaar, via de bestaande afslag bij de Wetering-noord (afslag de Wetering/NRU).

Eind 2007/begin 2008 wordt naar verwachting het nieuwe viaduct bij Lage Weide en de aansluiting op de A2 opgeleverd. Dan is De Wetering-zuid direct vanaf de A2 bereikbaar. Ook de openstelling van de onderdoorgang onder het spoor staat voor eind 2007 / begin 2008 gepland, zodat vanaf dat moment via de tijdelijk verlengde Vleutenseweg naar Utrecht centrum gereden kan worden.

Mesos Medisch Centrum wordt naar verwachting medio / eind 2008 opgeleverd.

Mits aanvraag wordt gehonoreerd in kader van de wet gezondheidsvoorziening en er een ontvankelijke bouwaanvraag ligt, is de kavel voor Centrum Maliebaan beschikbaar vanaf 2006. De kavel is echter op dat moment niet goed ontsloten. Pas in 2008 is de kavel goed bereikbaar.

Kosten en opbrengsten
De grondprijs voor de kavel in Leidsche Rijn kent een bandbreedte tussen E 550,- en E 600,-, exclusief BTW, per m² BVO, prijspeil 01-01-2005 (bij 6.000 m² dus tussen E 3.300.000,-- en 3.600.000,--, exclusief BTW; bij 9.000 m² tussen E 4.950.000,-- en E 5.400.000,--, exclusief BTW).

De grondprijs die het Centrum Maliebaan maximaal kan betalen in het kader van de Bouwkostennota 2005 van het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen bedraagt per 01-01-2005 E 265,-- x 20% = E 318,--, inclusief BTW, per m² BVO, ofwel voor het totaal van 6.970 m² een bedrag van E 2.216.460,--, inclusief BTW.

Op grond hiervan is reeds duidelijk dat Centrum Maliebaan nooit goedkeuring zal krijgen van het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen voor het realiseren van een kliniek in Leidsche Rijn. Dit is op grond van de woningwet een weigeringsgrond voor het aanvragen van een bouwvergunning.


3. Kosten en minimale opbrengsten van de kavel op de ABC straat.

Kosten reeds gemaakt door Centrum Maliebaan
Het bedrag voor de aankoop bedroeg: E 3.929.343,-, incl. BTW. Centrum Maliebaan betaalt per jaar 6,5 % rente over het aankoopbedrag, circa 250.000 euro per jaar. Voor de ontwikkeling van het bouwplan zijn door Centrum Maliebaan kosten gemaakt tot een bedrag van E 961.375 euro (maart 05). Daarbij zijn nog 100.000 euro te verwachten bij stopzetting. Dit is zonder de kosten van plan Wentink (E 766.596, maart 2005). Ook over deze bedragen wordt rente betaald.

De tot nu toe gemaakte kosten door Centrum Maliebaan bedragen E 6,3 miljoen. Bij een desinvestering dient het terrein zo'n E 7,5 à 8 miljoen op te brengen. Daarbij komen de kosten voor de sloop van de beddentoren. Deze sloopkosten bedragen ca E 2.000.000,- exclusief de verwijdering van asbest. Deze kosten zijn geraamd op minimaal E1.000.000,-. Op grond hiervan zal een nieuwe eigenaar ca. E 11.000.000 in de locatie aan de ABC straat moeten investeren.

Grondwaarde locatie ABC-straat bij omzetting naar woningbouw. De bouwmassa van het bouwplan van Centrum Maliebaan aan de ABC-straat bedraagt circa 7.000 m² bvo, exclusief parkeren. In het huidige bouwplan wordt ondergronds een parkeergarage gerealiseerd met een capaciteit van 80 parkeerplaatsen, waarvan 10 parkeerplaatsen t.b.v. Centrum Maliebaan en 70 parkeerplaatsen t.b.v. het Parkeerbedrijf. Uitgaande van de hiervoor genoemde bouwmassa en een bruto/ nettoverhouding van 0,75 bedraagt het netto bouwvolume 5.250 m² GBO. Uitgaande van een gemiddeld aantal vierkante meters GBO van circa 100 per appartement kunnen op deze locatie 50 tot 55 appartementen worden gerealiseerd. Voor de bouwkosten is uitgegaan van E 960,--, excl. BTW per m² bvo, voor de bijkomende kosten van een percentage van 30 t.o.v. de bouwkosten. De VON-prijs voor deze locatie is ingeschat op E 3.000,-- per m² GBO, exclusief parkeren.

De totale grondwaarde bij woningbouw (50 tot 55 appartementen) op deze locatie kan dan als volgt worden berekend:

Verkoopwaarde appartementen 5.250 m² à E 3.000,-- E 15.750.000,-- Bouwkosten 7.000 m² à E 960 E 6.720.000,--
Bijkomende kosten 30% v.d. bouwkosten E 2.016.000,-- BTW over bouw- en bijkomende kosten E 1.659.840,--

Grondwaarde E 5.354.160,-- (incl. BTW).

In deze berekening is ervan uitgegaan dat het parkeren in ieder geval budgettair neutraal kan worden opgelost.

Parkeergarage ABC straat
Onder het gebouw van Centrum Maliebaan heeft de gemeente een parkeergarage c.q. -laag aangekocht ter uitvoering van het parkeerbeleid. De garage bestaat uit 80 parkeerplaatsen waarvan er 10 voor Centrum Maliebaan zijn.

Na realisatie van vier kort parkeergarages aan de oostkant van de binnenstad worden er parkeerplaatsen opgeheven. De kort parkeerfunctie wordt ondergebracht in de kort parkeergarages. De vergunninghouders kunnen onder vrijwillige inlevering van de parkeervergunning een abonnement nemen en hun auto parkeren in stallinggarages zoals onder Centrum Maliebaan.

Er van uitgaande dat onder de eventuele woningbouw wederom een parkeergarage van 80 plaatsen te maken is, hangt het aantal plaatsen dat overblijft voor uitvoering parkeerbeleid af van het aantal te realiseren woningen en de daarbij behorende parkeernorm. Bij de duurdere woning is sprake van een parkeernorm tussen de 1,3 en 1,5 per woning.

Bij een vergelijkbare ontwikkeling als bij de Groenestraat (50 woningen) zijn op basis van de parkeernorm maximaal 75 parkeerplaatsen nodig. Voor uitvoering parkeerbeleid resteren er dan nog vijf van de 70 parkeerplaatsen die in nu in het kader van het parkeerbeleid aangekocht zijn. De gemeentelijke investering zal worden heroverwogen als een nieuwe ontwikkeling ABC straat in combinatie met de Groenestraat onvoldoende uitvoering geeft aan het parkeerbeleid. Het aanleggen van een tweede parkeerlaag is in het verleden reeds onderzocht en gezien de grondwaterstand niet mogelijk c.q. te kostbaar.


4. Vrijstellingsprocedure

De locatie in Leidsche Rijn heeft een commerciële bestemming. Voor Centrum Maliebaan zal derhalve opnieuw een planologische procedure gevolgd moeten worden, namelijk art 19.1 WRO, looptijd tussen 6 en 9 maanden. Dit betekent voor Centrum Maliebaan een vertraging van twee jaar, omdat de locatie in Leidsche Rijn pas in 2008 goed ontsloten is. Voor de ABC straat zou de vergunning in het derde kwartaal 2005 afgegeven kunnen worden.
5. Milieuaspecten

Onderdeel van de art 19.1 procedure is milieuwetgeving. Geluid en lucht spelen hier o.a. een rol.

Geluid:
De locatie in Leidsche Rijn is qua ligging gecompliceerd omdat dat de maximale ontheffingswaarde voor geluid vanwege de Soestwetering/Stadsweg wordt overschreden. Een zorginstelling is in de Wet geluidhinder een geluidsgevoelige bestemming.

Aangezien een ziekenhuisbestemming niet past binnen het bestemmingsplan moet voor wat betreft geluid een aparte geluidsprocedure worden gevoerd mits op de gevel van het gebouw de maximale ontheffingswaarde niet wordt overschreden.
- spoor: geluid vanaf het spoor zal onder de max. ontheffingswaarde blijven;
- Soestwetering/Stadsweg: geluid van deze weg zal hoger zijn dan de max. ontheffingswaarde.
- A2: geluidbelasting van de A2 zal hoger dan de max. ontheffingswaarde zijn zolang de kantoorgebouwen in de noordwest punt van A2 en spoor (tussen the wall en het spoor) nog niet zijn gerealiseerd. Daarna zal het lager zijn als tenminste het verslavingsgebouw lager blijft dan de te bouwen afscherming langs de A2. Een oplossing zou kunnen zijn door aan het gebouw een voorzet-gevel of een dove gevel bouwen (net als bij het Mesos ziekenhuis).

Industrielawaai
Waarschijnlijk wordt het gebouw met die geluidsmaatregelen vanwege het verkeerslawaai ook voldoende afgeschermd voor het industrielawaai van Lage Weide. Dat moet echter nog wel nader worden onderzocht. Eventueel moet daar nog een ontheffing Hoger grenswaarde voor worden aangevraagd.

Luchtkwaliteit
Wat betreft luchtkwaliteit is de locatie zeer kritisch en afhankelijk van de komende ontwikkelingen in beleid, normen en landelijke aanpak t.a.v. bronmaatregelen. Alle plannen liggen momenteel stil vanwege de onduidelijkheid in wetgeving en normering rond luchtkwaliteit. Bij de huidige interpretatie door de Raad van State van de vigerende wetgeving moet overal aan alle normen worden voldaan - In Utrecht (en op bijna alle plaatsen in Nederland!) wordt niet voldaan aan de norm voor 24uur gemiddelde van Fijn stof (PM10). Daarom worden nu aan alle ruimtelijke plannen goedkeuring onthouden door de provincie.

Toekomstig scenario luchtkwaliteit
Verslaafdenzorg zal gezien worden als gevoelige bestemming (vgl. ziekenhuis). Luchtkwaliteit moet dus voldoen aan de normen. Op dit moment wordt nergens in Utrecht voldaan aan de normen en kan er dus niets. Er wordt druk gewerkt aan aanpassing van het landelijk beleid en algemene bronmaatregelen (roetfilters voor diesels, euro-5 benzine etc). Daarmee wordt mogelijk het probleem van fijn stof opgelost en hebben we in de toekomst alleen nog te maken met het probleem van luchtverontreiniging door plaatselijk verkeer. Dan zijn A2 en Soestwetering/stadsweg bepalend.

In mei 2003 is een onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit ter plaatse van Mesos. Daaruit bleek dat de luchtkwaliteit ter hoogte van de stoep voor het ziekenhuis net voldoet aan de norm voor NO2 en wat ruimer voor PM10. Ter plaatse van de gevel is de situatie 2 µg/m³ NO2 en 1 µg/m³ PM10 beter. Dat zijn normen voor de Jaargemiddelden . Concentraties voor 24- c.q. uurgemiddelden zijn niet berekend. Conclusie was "dat de luchtkwaliteit ter plaatse van de gevel voldoet aan de norm. In verband met de meer gevoelige doelgroep is het echter zeker gewenst om lucht aan te zuigen op de schoonste plek. Dat is in het algemeen de hoogste plek, het verst verwijdert van de bron dus zo ver mogelijk naar achteren". Dit onderzoek is verricht voor de locatie van Mesos en voldoet derhalve niet voor Centrum Maliebaan, omdat de scenario's voor luchtonderzoek inmiddels zijn veranderd en aangepast.

De locatie voldoet dus niet aan de huidige vigerende Europese wetgeving. Afhankelijk van de komende ontwikkelingen en landelijke aanpak t.a.v. bronmaatregelen zal de locatie wat betreft luchtkwaliteit wel of niet geschikt zijn. Gezien de nabijheid van twee zeer drukke wegen is het zeker een zeer lastige locatie wat betreft luchtkwaliteit.


6. Conclusies

Grondprijs kavel Leidsche Rijn in relatie tot wet ziekenhuisvoorzieningen. . Centrum Maliebaan kan de minimaal door de gemeente gehanteerde grondprijs van E 646,00 inclusief BTW, per m² voor de kavel Leidsche Rijn niet betalen. Dit omdat ze gehouden is aan de maximaal te betalen grondprijs van E 318,00 inclusief BTW in het kader van de Bouwkostennota 2005 van het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen. . Op grond van de Woningwet dient er bij de bouwvergunning door het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen een toets plaats te vinden. Indien Centrum Maliebaan geen akkoord krijgt, dan zal de bouwvergunning door de gemeente niet verleend mogen worden. . De kavel in Leidsche Rijn heeft een grondoppervlak van ca 6000 m2 en kan niet gesplitst worden uitgegeven. Dit betekent dat Centrum Maliebaan meer grond moet kopen en dus meer kosten moet maken dan voor de bouw van het ziekenhuis nodig is. De kavel aan de ABC straat is 2928 m2 groot.

Kosten en opbrengsten kavel ABC straat.
. Centrum Maliebaan zal voor de locatie ABC straat een bedrag tussen de E 7,5 en E 8 miljoen moeten vragen om de gemaakte kosten te dekken. . Bij ontwikkeling van ca 50 appartementen zal de waarde van de grond E 5.354.160,-. bedragen. In deze berekening is nog geen rekening gehouden met de sloopkosten en de kosten voor de verwijdering van het asbest in de beddentoren (ca, E 3.000.000,-), hetgeen kostendrukkend zal werken op de opbrengst van de grond. Hierdoor is herontwikkeling van de kavel aan de ABC straat financieel geen optie.

Consequenties nieuw te voeren vrijstellingsprocedure. . Vanwege de nieuw te voeren vrijstellingsprocedure vindt er een nieuwe toetsing plaats aan de milieuwetgeving. met name luchtkwaliteit is hierbij een onzekere factor. . De ingebruikname van een nieuwe kliniek zal twee jaar vertraagd worden doordat de kavel in Leidsche Rijn pas in 2008 goed ontsloten kan worden. Voor de ABC straat zou de vergunning in het derde kwartaal 2005 afgegeven kunnen worden.
-----------------------
55 dB(A) vanwege de A2, 70 dB(A) vanwege spoor en 55 dB(A) vanwege Soestwetering en/of Stadsweg Uitgangspunt is de plangrens voor NO2: 58 µg/m³ in 2001 naar 40 µg/m³ in 2010. Voor fijn stof (PM10) is ook de plangrens het uitgangspunt: 46 µg/m³ voor 2001. verkeersintensiteit op de Soest Wetering 13.000 mvt/etmaal

---- --
|Nummer: |DSO 05.10 9781                                                      |
|Toestel:|030 - 286 8505 \# "## ##" 85 05                                     |
|Onderwer|Beantwoording motie Centrum Maliebaan Beantwoording motie Centrum   |
|p:      |Maliebaan                                                           |
|Datum:  |02-05-05 \@ "d MMMM yyyy"2 mei 2005                                 |
|Bijlagen|"Beantwoording motie "Laatste oproep betere locatie Centrum         |
|:       |Maliebaan" (d.d. 14 april 05) bijgevoegd                            |
|        | In de leeskamer ter inzage.                                        |
|        | In de leeskamer ter inzage in het vak voor geheime stukken.        |
|        |x Voor de leden bijgevoegd.                                         |
|        |                                                                    |
Aan: de commissie voor stedelijke ontwikkeling stedelijke ontwikkeling Geachte dames en heren,

Hierbij willen wij u informeren over de beantwoording van de motie die de gemeenteraad van Utrecht, bijeen op 14 april 2005 ter bespreking van het bouwplan van Centrum Maliebaan, aan de ABC-straat heeft aangenomen.

Voorgeschiedenis
Op 16 september 1997 heeft de raadscommissie ROW besloten dat Centrum Maliebaan niet naar het Vondellaanterrein zal gaan. Hiermee was besloten dat Centrum Maliebaan zich zou gaan vestigen aan de ABC-straat. Met het vervallen van de alternatieve locatie Vondellaanterrein kon Centrum Maliebaan alleen nog terugvallen op de zekerheden (juiste bestemming en beschikbaarheid) van de locatie WKZ. Op 16 december 1999 heeft Centrum Maliebaan de eerste aanvraag om bouwvergunning ingediend voor dit terrein. In dat bouwplan is er voor gekozen om de bebouwing op de WKZ-beddentoren aan te sluiten. Dit plan is in beginsel vergunbaar. De benodigde vergunning op grond van de Wet ziekenhuisvoorzieningen is echter niet vergunbaar, omdat de indeling van de Beddentoren (waar het voormalige bouwplan gebruik van maakt en op aansluit) niet voldoet aan de minimumeisen die de minister aan het gebouw stelt. Gevolg hievan is dat dat bouwplan op grond van artikel 53 van de Woningwet aangehouden dient te worden. Uitvoering van dat bouwplan is derhalve niet mogelijk.

Voor Centrum Maliebaan betekende dit dat de Beddentoren gesloopt diende te worden en er een geheel nieuw bouwplan ontworpen moest worden met alleen maar nieuwbouw. Centrum Maliebaan heeft twee mogelijkheden. De eerste is gericht op bouwen conform het bestemmingsplan. De tweede mogelijkheid is gericht op een goed bouwplan, op grond waarvan de gemeente het wenselijk acht om een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO te doorlopen. Duidelijk mag zijn dat bouwen conform het bestemmingsplan weliswaar mogelijk is, maar niet de gemeentelijke wens is. Dit omdat in het geldende stadsvernieuwingsplan de oude bebouwing van het WKZ qua volume en situering exact is overgenomen. Gevolg hiervan is dat het bouwplan dan net zo hoog als de beddentoren zal worden, de historische rooilijn en derhalve het bouwblok niet hersteld kan worden (cultuurhistorische/monumentale wens) en er geen belanghebbende parkeergarage in dit deel van de binnenstad gerealiseerd zou kunnen worden. Tevens hoeft Centrum Maliebaan geen (gebouwde) parkeervoorziening(en) te realiseren. Centrum Maliebaan heeft op 23 december 2002 een aanvraag om bouwvergunning ingediend voor het bouwen van een medisch centrum op het perceel A.B.C.-straat (met gehele nieuwbouw en dus sloop van de WKZ beddentoren). Zoals gebruikelijk bij dit soort grote bouwplannen zijn er vanuit de gemeente randvoorwaarden gesteld aan het bouwplan in de vorm van een planidentificatie. Het bouwplan is conform deze planidentificatie. In het kader van de inspraak heeft dit bouwplan van 26 mei tot 27 juni 2004 ter visie gelegen. Tijdens deze periode hadden belanghebbenden de gelegenheid om inspraakreacties in te dienen. Hierover bent u geinformeerd.

Aanleiding

Februari j.l. hebben wij u geïnformeerd over de ingediende inspraakreacties met betrekking tot het nieuwbouwplan van Centrum Maliebaan in de ABC-straat en over ons besluit van 22 februari 2005 om:


1. De procedure op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voort te zetten en het bouwplan in het kader van tervisielegging voor zienswijzen te publiceren;


2. Besluiten dat de inspraakreacties ongegrond zijn en derhalve geen aanleiding geven het plan aan te passen.

Het bouwplan is in de commissie SO van 29 maart jl. uitvoerig behandeld. Door de VVD is per brief d.d. 30 maart 2005 aan uw presidium (door tussenkomst van de griffier) het verzoek gedaan het bouwplan Centrum Maliebaan ABC-straat te agenderen voor de raadsvergadering van 14 april 2005. De VVD motiveerde haar verzoek door erop te wijzen dat het hier om een ingrijpende voorgestelde verandering op een gevoelige locatie in de binnenstad gaat, waarbij tot op heden sprake is van een maximaal verdeelde raadsverhouding.Tijdens deze raadsvergadering is de motie "Laatste oproep betere locatie Centrum Maliebaan" aangenomen.

De motie met betrekking tot het nieuwbouwplan van Centrum Maliebaan in de ABC-straat heeft de volgende inhoud: De Raad heeft, constaterende
. dat Centrum Maliebaan de grondeigenaar is van het perceel aan de ABC-straat; . dat Mesos Medisch Centrum zich binnenkort in Leidsche Rijn gaat vestigen;

overwegende
. dat de ABC-straat meer allure krijgt met woningbouw dan met verslavingszorg; . dat verslavingszorg baat heeft bij vestiging nabij een 'regulier ziekenhuis' . dat er in het gedeelte van Leidsche Rijn waar Mesos Medisch Centrum zich gaat vestigen nog geen sprake is van omwonenden; . dat nog iets meer vertraging met de bouw van een nieuwe verslavingszorginstelling over veertig jaar vergeten is.

het college van burgemeester en wethouders verzocht om
- om samen met Centrum Maliebaan op zo kort mogelijke termijn de mogelijkheid te bekijken naar vestiging in Leidsche Rijn in de nabijheid van het nieuwe Mesos Medisch Centrum;
- om de daarmee vrijkomende locatie aan de ABC-straat met de gemeenteraad een nieuwe bestemming te geven.

Beantwoording van de motie

Ons college heeft in overleg met Centrum Maliebaan de mogelijkheid van vestiging van Centrum Maliebaan in Leidsche Rijn in de nabijheid van het nieuwe Mesos Medisch Centrum onderzocht. Eeveneens is bekeken welke nieuwe bestemming aan de vrijkomende locatie aan de ABC-straat kan worden gegeven. Dit heeft geleid tot de notitie "Beantwoording motie "Laatste oproep betere locatie Centrum Maliebaan" (d.d. 14 april 05) ". De notitie is opgesteld in samenwerking met Centrum Maliebaan.

De conclusies in het kort ten aanzien van de beantwoording motie kunnen als volgt worden samengevat:

Grondprijs kavel Leidsche Rijn in relatie tot wet ziekenhuisvoorzieningen. . Centrum Maliebaan kan de minimaal door de gemeente gehanteerde grondprijs van E 646,00 inclusief BTW, per m² voor de kavel Leidsche Rijn niet betalen. Dit omdat ze gehouden is aan de maximaal te betalen grondprijs van E 318,00 inclusief BTW in het kader van de Bouwkostennota 2005 van het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen. . Op grond van de Woningwet dient er bij de bouwvergunning door het College bouw Ziekenhuisvoorzieningen een toets plaats te vinden. Indien Centrum Maliebaan geen akkoord krijgt, dan zal de bouwvergunning door de gemeente niet verleend mogen worden. . De kavel in Leidsche Rijn heeft een grondoppervlak van ca 6000 m2 en kan niet gesplitst worden uitgegeven. Dit betekent dat Centrum Maliebaan meer grond moet kopen en dus meer kosten moet maken dan voor de bouw van het ziekenhuis nodig is. De kavel aan de ABC straat is 2928 m2 groot.

Kosten en opbrengsten kavel ABC straat.
. Centrum Maliebaan zal voor de locatie ABC straat een bedrag tussen de E 7,5 en E 8 miljoen moeten vragen om de gemaakte kosten te dekken. . Bij ontwikkeling van ca 50 appartementen zal de waarde van de grond E 5.354.160,-. bedragen. In deze berekening is nog geen rekening gehouden met de sloopkosten en de kosten voor de verwijdering van het asbest in de beddentoren (ca, E 3.000.000,-), hetgeen kostendrukkend zal werken op de opbrengst van de grond. Hierdoor is herontwikkeling van de kavel aan de ABC straat financieel geen optie.

Consequenties nieuw te voeren vrijstellingsprocedure. . Vanwege de nieuw te voeren vrijstellingsprocedure vindt er een nieuwe toetsing plaats aan de milieuwetgeving. Met name luchtkwaliteit is hierbij een onzekere factor. . De ingebruikname van een nieuwe kliniek zal twee jaar vertraagd worden doordat de kavel in Leidsche Rijn pas in 2008 goed ontsloten kan worden. Voor de ABC straat zou de vergunning in het derde kwartaal 2005 afgegeven kunnen worden.

Voor een inhoudelijke toelichting op bovenvermelde conclusies verwijzen wij u naar bijgevoegde bijlage.

|Burgemeester en wethouders van Utrecht,                                        |
|De secretaris,                |De burgemeester,                                |
|drs. M.J.C. Heeremans         | mr. A.H. Brouwer-Korf                          |
---- --