Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de Topborrel van DGTL op 17 mei 2005 in Den Haag om 18.00 uur.

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Hartelijk dank voor dit boekje Ik ga het zo snel mogelijk lezen. Maar ik kan u melden dat ik er nu al heel blij mee ben Ik zal u vertellen waarom.

Een andere overheid is een open overheid. Om echt te veranderen moeten we onze deuren open zetten voor elkaar en ook voor de buitenwereld. En deze brochure is een mooie manier om buitenstaanders een kijkje te laten nemen in de keuken van Verkeer en Waterstaat. Met Dynamisch onderweg breekt DGTL een stukje van de muur af die V&W van de samenleving scheidt. Mijn complimenten! Ik hoop dat alle V&W'ers en vooral ook niet -V&W'ers deze brochure met veel enthousiasme gaan lezen.

Een andere overheid is dus een open overheid. En een andere overheid is ook een ontkokerde overheid. Met andere woorden: een overheid zonder loopgravenoorlogen tussen en binnen ministeries. Het oude DGG en DGL hebben laten zien dat we de krachten kunnen bundelen. Zij hebben de grens die hen scheidde vakkundig van de V&W-kaart verwijderd. De vorming van DGTL is een voorbeeld voor heel V&W en voor het hele Rijk.

De krachten bundelen, dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, denkt u waarschijnlijk, maar wat betekent dat concreet? Ik zal u een voorbeeld geven. Voor het eerst vallen de kampioenen van onze economie, Schiphol en de Rotterdamse haven, onder één DG. Dat is winst, want er zijn een hoop overeenkomsten tussen deze twee grote jongens. Ik denk aan de bereikbaarheid van de mainports, de spanning tussen milieu en economie, het privatiseringsvraagstuk en het internationale karakter. Op die gebieden valt ongelooflijk veel van elkaar te leren. En de vorming van DGTL maakt dat een stuk gemakkelijker.

Ook maakte DGTL een flinke afslankkuur voor Verkeer en Waterstaat mogelijk. En zo'n slim fast dieet is goed voor de organisatie. We hebben de organisatie namelijk onder de loep kunnen houden om te zoeken naar overlappende werkzaamheden en ruimte voor meer efficiëntie. Ik kan u vertellen dat DGTL weer fit in het leven staat.

DGTL heeft dus een open karakter en vooral ook een internationaal karakter. Over dat laatste wil ik kort nog iets over zeggen met het oog op het Grondwetreferendum van 1 juni. Transport en logistiek zijn bij uitstek grensoverschrijdende beleidsterreinen, terreinen die vragen om Europese samenwerking. Binnen de Europese Unie kunnen we maatregelen nemen die anders zouden stuklopen op de grenzen van individuele lidstaten. Denkt u bijvoorbeeld aan het uitfaseren van enkelwandige tankers en het versterken van toezicht op maritieme veiligheidsnormen.

We hebben in Europa al heel veel bereikt, maar op veel gebieden valt nog een hoop Europese winst te behalen. Een daarvan is terrorismebestrijding. Nu denk u misschien wat heeft terrorisme met transport en logistiek te maken? Maar het luchtvervoer en het maritieme containervervoer zijn kwetsbare doelen voor terroristen. En internationale terrorismebestrijding maakt het mogelijk om deze steunpilaren van onze economie beter te beschermen.

Een tweede voorbeeld van een beleidsterrein dat vraagt om een Europese aanpak is de luchtvaart. Onder de noemer "Single European Sky" gaan lidstaten steeds meer met elkaar samenwerken. Ze bepalen gezamenlijk luchtverkeersroutes en ook de luchtverkeersleidingen van verschillende landen zoeken toenadering tot elkaar. U begrijpt dat samenwerken een stuk makkelijker gaat als de Unie ook een echt een eenheid is en geen verzameling van tegengestelde nationale belangen.

Om op deze en andere terreinen winst te behalen is een stevige, samenhangende en slagvaardige Unie nodig. De huidige kraakt structuur van de EU stamt in feite uit de tijd van de oprichting door de zes grondleggers. Dat systeem kraakt in zijn voegen. Zeker na de toetreding van tien nieuwe lidstaten en met een aantal landen dat op de deur klopt is het tijd voor een verbouwing. We hebben cement nodig om ervoor te zorgen dat het Europese huis weer voor jaren stevig staat. Die emmer met cement staat klaar in de vorm van de Europese Grondwet. Moeten we alleen wel allemaal ja stemmen op 1 juni. Die oproep wil ik ook vandaag graag doen.

U weet dat ik een groot Europees hart heb, dus ik zou hier nog lang over door kunnen praten. Maar de volgende spreker meneer Kazatsay, de plaatsvervangend DG Energie en Transport, kan u nog veel beter dan ik inzicht geven in datgene wat Europa voor de wereld van transport en luchtvaart kan betekenen. Maar voor ik het woord aan hem geef wil ik nog even kwijt hoe trots ik ben op het prachtige DGTL. Samen met u wil ik vandaag toosten op een nog mooiere toekomst voor dit deel van V&W, een toekomst waarin we open staan voor elkaar, voor de samenleving en natuurlijk voor Europa.